Att Planera en Resa.

14 juli 2008 14:02
Visningar: 2449
Hej alla resglada! Jag och min man (+2 artonåringar) har ingen reseerfarenhet alls men vill gärna göra en "fly and drive" resa till USA. Vi tänkte flyga till LA hyra bil där köra runt lite Grand canyon. Vi e bådaintresserade av indianer, jänkebilar och vad mer där är att se och uppleva. Sen tänkte vi flyga till Florida för att se och uppleva en hel där som nationalparken Disneyworld Seaworld etc. etc. Vi vill inte snåla på pengarna men man behöver ju inte betala mer än nödvändigt heller. Hur börjar man då? Letar flygbiljetter först sen hotell eller? Hur söker man efter billiga flygbiljetter? Googlar man sej till allt? Vet ju ingenting. Tack på förhand.
14 juli 2008 14:45
Hej, jag kanske inte är världens mest erfarna, men jag tycker det är bar att göra såhär...i USA finns det MYCKET och se vilket innebär planering. Det kanske låter tråkigt, men gå till blioteket och låna reseböcker, typ guide böcker. De tar upp de bästa sevärdheterna som man kanske inte vill missa och det finns en massa annan bra information där...då vet man lite och slipper "slösa tid", skriv ut kartor och sånt från internet innan om ni inte har gps för det sparar tid, och energi. Om ni inte vill ha bilen hela tidn kan det ju va smart att kolla andra sortes transportation...
Jag skulle nog faktiskt gå till en resebyrå för de kan få fram bättre priser än vad man tror och det är faktiskt lättare att få allt klart en gång å så slipper man kolla om flighter och sånt ändras själv, eftersom de brukar göra det åt en. Sök i forum som det här efter personer som varit på olika motel, hotel eller linande för att få fram bra tips eller kolla på hotels.com...Berkna att ganska mycket pengar kan gå åt till sopping och om ni ska hyra bil vad som ingår så att det inte kommer massa andra avgifter och försäkringar och grej till extra. Gå till en resebyrå och kolla ta kataloger t.ex. swansons har en katalog med massor att läsa i, med tips och allt annat...

/Alexandra
Av Reh
14 juli 2008 20:15
Jag, min sambo och min syster reste till USA:s västkust för ett par år sen. Vi letade först reda på flygbiljetter till ett bra pris, det fick vi via Nätresebyrån, faktiskt (www.natresebyran.se). Sen bokade vi en SUV via www.ebilhyra.se, riktigt bra priser där! Sen bokade vi första övernattningen i närheten av LAX (LA flygplats), efter det så tog vi dagen som den kom, ringde och bokade övernattningar allt eftersom, eller så poppade vi bara in på nåt billigt hotell och frågade efter lediga rum. Vi utgick från LA, var ner till San Diego och sen upp till San Fransisco och tillbaka. Vi tyckte generellt sett att Best Western hade bra rum till bra priser, det blev flera nätter på just Best Westernhotell, just p g a jämnheten på standard. Inget lyx, men rent och funktionellt, inga kyffen!

Vi utnyttjade Discount Coupons", rabatthäften alltså, på hotell, inträden till Sea World, Universal Studios m m. Häftena finns ofta på flygplatser, hotell, bensinmackar och andra turistställen.
15 juli 2008 09:15
Jag och min sambo ska snart resa till LA för att därifrån resa på en fyra veckors round trip. Vi har bokat allt själva genom olika sidor på Internet. Mycket research har det blivit. Som de skrev här nedan är det utmärkt att låna guideböcker på bibliotek. Vi har även köpt ett exemplar av Lonely Planets "California", en bok som tipsar om allt man behöver veta; boende, restauranger, praktiska saker, sevärdheter, inträden...

Vi började med flygbiljetten; billigast hittade jag på travelstart.se, där vi fick biljetter med flygbolaget Delta. 5700 kr/person
Sen har vi gjort en resrutt med åtanke till allt vi önskar hinna med, här har det viktigt med all research.
Boende har vi bokat på hotels.com men även enklare boende via hostelworld.com. Många hostels har dubbelrum och fyrbäddsrum, lämpligt för familjer, och priset är ofta mycket fördelaktigt. Vi har valt att boka boende i alla de större städerna och i Grand Cannyon. När vi är på resande fot hoppas vi hitta lämpligt boende utmed vägarna, då blir det nog en del motell. Vi har gått med i Motormännen för att kunna ta del av deras "AAA"-rabatter. Väldigt många motell har rabatter för deras medlemmar!
Hyrbil har vi ordnat vi www.ebilhyra.se. Ett problem uppstod vid internetbokningen varpå jag ringde dem, då fick jag ett otroligt bra pris av en väldigt trevlig försäljare. Ca 5700 kr/Dodge Charger/28 dagar, flera förare, inklusive alla nödvändiga försäkringar! Bättre än Internetpriset!

Många tips har jag fått här via Reseguiden.se Bara att fråga så får ni hjälp!

Om ni gillar amerikanska bilar ska ni passa på att göra ett besök på Pomona Swap meet, en megamarknad med shopping, nostalgi, utställning, reservdelar etc för bilentusiaster. Vi ska dit den 24 augusti, den hålls 10 gånger om året i Pomona utanför LA. www.pomonaswapmeet.com är adressen för mer info!

Hör av dig om du har fler frågor och funderingar!

/T
15 juli 2008 15:18
Läs min reseberättelse "on the road USA". Där hittar du lite tips om resväg. Jag knåpade ihop den resan själv och bokade det mesta via internet.
Hyrbil hittar du billigast på www.3000carhire.com eller www.expedia.se , flyg bokar du vi nätet, antingen här via reseguidens sökning eller www.expedia.com (brukar vara bäst pris här, men det finns en uppsjö av resesajter)
För hotell och boende brukar jag använda www.tripadvisor.com

Fö är vi precis hemkommna efter bl a "Florida On the road" om du vill ha tips därifrån...(annars har du ju Universal Studios i LA och seaworld i San Diego....)
/MVH
Resepiraterna