Att åka utan hotell alla nätter ?

Av Jhennie
3 maj 2015 19:45
Visningar: 382
Hej.

Jag skall till Alona beach feb-mars 2016 och har bokat 4 nätter på alona beach. Men vill gärna veta hur det är att åka utan hotell, om det är svårt att få rum genom att bara gå in på något hotell å fråga? Jag har rest i Thailand en del men det verkar vara svårt att åka utan hotell nu mera, någon som vet. Är det lika turistigt som thailand?

Tar gärna emot tips vad man skall efter alona och om det är osäkert att hyra moped? Lika farligt som thailand?
Sedan undrar jag hur man tar sig till Malapascua från Alona och hur lång tid det tar? om det är värt att åka dit efter Alona? Är malapascua liten ö som det nte finns mycket folk på ?
Mycket frågor ;)
Hur dyrt är det att leva där? budjet ?

tacksam för svar :)

mvh Jhennie
Av Trea
4 maj 2015 10:04
Vi var på Filippinerna (Manila, Mindoro, Boracay) förra vintern och bokade inget hotell i förväg. Det var inga som helst problem! I Boracay (som är det kanske mest turistiga stället på Filippinerna) var det nog hyfsat fullbokat, men det var ändå inget problem. Priserna på Filippinerna är mycket låga. Vi upplevde det som billigare än Thailand, Vietnam och Malaysia. Vi skrev upp lite priser när vi var där:
http://www.freedomtravel.se/2013/12/priser-pa-filippinerna/
På Boracay var priserna aningen högre.
Av Joakimn
4 maj 2015 12:29
Hej Jhennie
Kom hem från Ph nu i mars. Inte alls samma turism som Th..bara ryggsäcksfolk .ingen charter..
Reste mellan Gbg/Cebu - Malapaqua- Cebu - Siquijor - Damagete - Apoisland - Oslob - Mualbual - Cebu/hem.( 2 :a rundan i landet 4 veckor + 2 månade innan. Thailand 11 rundor /3-4 år sammanlagt.).
Man behöver inte boka hemifrån fast vissa tider så som Jul/Nyår och Kinesiska nyåret kan vara svåra om man har speciella krav. Övrig tid går det oftas bra att hyra på plats.Prisskiljnaden mellan Th och Ph är c:a 20 % billigare i Ph. Hyra moppe gör man efter kunskap i att köra och om man kör med förstånd.
Jag hyrde mc på tre ställen men kör dagligen i sverge. så.bedöm själva..Ungefär som i Thailand lite mindre trafik..bara lite.
Att frakta sig mellan Malapasqua o Alona.
Lokalbuss till M från Cebu( 40 kr) Northen bussterminal: samma väg tillbaka. Sen en båt från Cebu till Alona låter bra.
Buss Cebu-Malap. = 4,5 timmar/retur (finns airconbuss..sammatid men bekvämare.
föredra själv att resa lokalt med folket..Väl framme vid hamnen så tar man en liten båt över, billigt och snabbt c:a 20 kr/ 35 min.
Båt /Cebu - Alona 2-3 timmar, större passagerarbåt avgår från pier 2. ...TYP.
Med vänlig hälsning/joakimn
Av Jhennie
8 maj 2015 16:41
På tack 😃.

Jätte tacksam för så bra svar !!! Jag är verkligen sugen att åka nu. Har varit i Thailand senaste åren men vill ha lite av det lugnare och backpackers ! Härligt ! Tack igen !!
Av Jhennie
9 maj 2015 16:53
Hej igen.

Vet ni hur lång tid el hur långt det är in till cebu city från flygplatsen och hur långt det är till båten som tar oss till Alona bech. ? Bör man ta hotell nära piren ? då vi landar 18.00 och tänkte ta båten på morgonen . :)

Tips om bra hotell gärna i cebu el i näheten för en natt. Vi hade önskat mitt i cebu så man kunde gå ut å äta direkt när man kimmit ner men vet inte hur långt det är från flygplats och fäjor mm

??

mvh Jhennie
Av Mammao
4 sep. 2015 06:49
Hej!
Tänkte åka till Filippinerna under jul o nyår. Gäller "boka logi där" även då? Vi är en familj på fem, tre tonårsbarn.