Aten-KOS ?

Av Blue01
1 juni 2009 13:27
Visningar: 2310
Hej, vi några stycken som ska flyga ner till Aten nu i juli.
Vår plan är att ta oss vidare med färja till Kos för att sedan ta färja vidare till Bodrum i Turkiet.

Någon som vet om det finns andra färjor än Blue Ferries ? som åker emellan Aten-Kos, noterat att båttiden är ganska lång nämligen och försöker hitta lite andra alternativ. Tar även gärna emot förslag på om det går någon snabbfärja ifrån Pireus till någon grekisk ö som ligger på vägen till kos. Tänkte då att man kan stanna en natt för att sedan dagen efter åka vidare till kos.
Av Homeros
1 juni 2009 14:41
Båten från Pireus till Kos tar runt 10 timmar och är inte speciellt skoj..Det går hur många båtar som helst till öarna i Kykladerna på halva tiden så ett stopp där på kanske Paros eller Naxos är nog helt perfekt..
Blue star är ju onekligen störst men visst finns det andra rederier..Hellenic seaways, Anek och Aegean men tror nog att det blir lättast med Blue Star..
Kolla på Kalimera.se..Där har de tabell med priser och allt..
Kostar runt 1000kr tur och retur, Pireus-Kos..
Av Blue01
1 juni 2009 15:25
Tack så mycket för era tips.
Av Elgona
2 juni 2009 05:31
det är inte alltid möjligt att ta sej från kos till turkiet,de beror på myndigheternas bestämmelser.
trevlig resa
2 juni 2009 12:14
Har du funderat på flyg istället? Har just kollat Olympic Airlines hemsida och dom har en tidig flight och en sen flight i juli. Prislapp finns från 50 EUR/pers/väg + skatter. Den jag kollade på kostade 54 per väg, så totalpriset för 1 pers inkl skatter och avgifter blev 194 EUR. Visst det kostar mer än båten, men resan tar 1 timme. Allt är en avvägningsfråga. Kolla på www.olympicairlines.com. Det är smidigt att boka, om du gör det, betala på nätet, du får e-ticket på mail. Printa ut din biljett. Klart!

Själva ska vi till Leros, 1/7, den ligger lite norr om Kos. Vi flyger till Aten, sover 1 natt där, och flyger nästa morgon till Leros.
Av Blue01
10 juni 2009 16:06
Hej, vi har nu bokat flyg Ifrån Aten-Kos. Någon som vet om färjorna till bodrum går ifrån Kos efter kl 16,30? Eller om någon kanske har tips? på mysigt bra billigt hotell på kos nära hamnen.
11 juni 2009 13:35
Hej Tänkte väl att flyg skulle kunna vara ett alternativ för er ;-). Googlade lite hittade följande länk: http://www.ferries.gr/bodrum-express/ klickade mig vidare till reservation tryckte bara dit några dagar i juli för en koll. Kl 16.30 avgick en färja (tror det är en 'Flying dolphin' liknande båt) från Kos. Från Bodrum gick dom 9.30. Det KAN ju vara andra tider på 'dina' dagar. Kolla! Restid 1 timme. Prislappen verkar vara 56 EUR t/r per pers. Det kan ju också vara så att det finns andra aktörer på denna lilla sträcka men det vet jag inte. Kanske någon annan vet? Lycka till med din fortsatta planering!
Av Homeros
23 juni 2009 09:02
Det står folk i hamnen på Kos och erbjuder resor till Bodrum för betydligt bättre priser än 56 euro..Var där för bara några dagar sen..På Kos alltså..
23 juni 2009 10:12
Du kan ta inrikesflyg till Rhodos och sen färja till Kos. Jag har för mej det finns inrikesflyg mellan de här två öarna också.

Det går båtar mellan Kos och Bodrum varje dag, så det ska inte bli nåt besvär att komma dit. Senast vi var på Kos provade vi den varianten, så det är inga problem längre att komma över till Turkiet.

Gilla
Av Blue01
23 juni 2009 11:22
Hej tack för tipset, då ska vi hålla ögonen öppna när vi kommer ner till hamnen.
Av Homeros
23 juni 2009 12:32
Har ni boende klart på Kos? Annars vill jag tipsa om Popis Pension som ligger på Averof Street som går längst stranden..En liten tant som heter Maria driver det och hon är supergullig!! Helt okej rum som ligger 40 meter från stranden..Nära till Tarzan Beach som är bäst på ön med roliga shower och go musik.. Tarzan själv springer runt på stranden iklädd endast höftskynke och kniv:)

Har redan börjat spara pengar så jag kan vara där 5 veckor nästa år:) Det är den bästa plats som finns....Efter 8-9 ggr på ön vill jag inget annat..
Ha så skoj!!
Av Blue01
23 juni 2009 14:55
Ska kolla upp de pensionatet, du har inget tips på något flådigare boende? vi ska nämligen fira vår kompis 30 års dag en kväll.
Av Blue01
23 juni 2009 14:58
har popis pension någon hemsida eller dylikt, kan va´ra bra och boka i förväg eller?
Av Homeros
24 juni 2009 06:15
Nej hon har ingen hemsida och ni behöver inte heller boka i förväg..Om hon nu mot all förmodan är fullbokad så finns det massa andra.. Flådigt säger du..Ligger ett fint hotell nere vid hamnen som heter Kosta Palace och det kanske kan vara något isåfall..Men under den tiden som ni åker kostar det mycket att bo där om det finns plats..Men det gör det nog..Gatan heter Akti Kountouriotou och till vänster om det ligger hotell Astron som är helt okej..Stort poolområde..Kolla Apollos hemsida och sök på Astron..

Sen finns det ett, förmodligen något billigare hotell som heter Saint Constantine på Kanaristreet som är jättefräscht och ligger bra inne i stan med bara några minuter till både stranden och gamla stan och gränderna på andra sidan.. Googla på det så får du se bilder..

Personligen så gillar jag Hotell Oscar men mest för att jag varit där så mycket och känner folket där..

Hoppas det hjälper något.. Fråga gärna om vad du vill vad gäller Kos stad:)

Ha en bra dag..
Av Homeros
24 juni 2009 06:51
Och en sak till..Någon fyller 30 sa du? Ett tips är att gå ner till Tarzan Beach..Hälsa Tarzan från Jannis the half greek half finnish..He who kicks your ass in backgammon så vet han garanterat vem jag är:) Säg att er vän fyller 30 så fixar han en show med happy birthdaymusik och tårtor som antagligen hamnar i ansiktet på födelsedagsbarnet:) Det blir bra drag på stranden..Om ni nu tycker sånt är kul..Nämn inget för den som fyller år..

Det ligger en liten Taverna mittemot båtarna i hamnen på ett litet torg som heter Fish house..Mysiga små vita trappor som leder upp till tavernan..God mat till bra pris..
Satt där fyra personer och en som var ny i gänget ville smaka grekisk mat så jag beställde in allt från fetaoströra till räkgrytor och zucchinibiffar och mycket därtill..Öl och vin till alla och det gick till slut loss på 50 Euro..

De kommer sen att ge er en liten lapp som ger er gratis kaffe på cafeet nedanför men gå till stället jämte..Där jobbar en kille som heter Panagotis, kallas för Pano..Skön kille och fin utsikt över hamnen..Grymt goda Raspberry Blossoms..Orangea sittdynor..

Det här är bara lite tips..Ni kommer garanterat att hitta era guldkorn där nere och hoppas ni kommer att älska ön lika mycket som jag gör..Hör gärna av dig när ni är hemma och berätta hur allt var..

Fan vad jag saknar Kos!!
Av Blue01
24 juni 2009 09:53
Tack för dina tips, vi har nu bokat in oss på pensionate alexis, de kändes tryggare och veta att man säkert har ett rum när vi kommer ner. Ska prova den tavernan du tipsade om. Vi ska sedan vidare till Bodrum dagen efter, så har du även några tips där är du välkomen att tipsa.
Ha en trevlig sommar annars
24 juni 2009 10:48
Jag vill tipsa dej om Mummys Cooking eller som den heter på grekiska Eudokia. Den ligger på gatan som går upp från Delfintorget vid hamnen. vi har även bott på Kos hotell och lägenheter genom Fritidsresor. Det är rätt stort, så det finns säkert plats till flera personer.

Gilla
Av Homeros
24 juni 2009 11:11
Ledsen..Grek som jag är så vore det tjänstefel att åka till Turkiet:) Hoppas ni får jätteskoj!!