Asien januari 2014 och vidare till Australien!

28 juli 2014 18:18
Visningar: 121
Hej!
Jag och min kompis har bokat en enkelresa till Thailand, Bangkok. Vår första tanke var att åka dit för att bara semestra i några veckor, men våra planer har utvecklats en hel del och det vi vill nu är att stanna i ca. 3månader i Asien för att sedan åka vidare till Australien. Jag är en väldigt ovan "resare" eller vad man nu ska kalla det. Jag har bara varit i Turkiet och Grekland, men jag är väldigt spontan och framåt så tror egentligen inte att det är några problem. Nu till mina frågor,

- Hur mycket kostar det ungefär att vara i Asien i 3 månader? Vi har pratat om att vi ska börja i Bangkok, för att sedan åka vidare till Koh Mak, efter det vill vi besöka, Vietnam, Bali, Kina, Malaysia (Kuala Lumpur mm.) och sen avsluta med Indien. Självklart är priset olika eftersom man har vissa personliga krav på boende, mat osv. Men om det finns någon som gjort en liknande resa, hur dyrt var det för er? Vi har absolut inga krav, det fungerar så länge man kan ligga ner och sova typ. Detta om man räknar minus resan från och till Sverige, även minus det man köper innan (nya ryggsäckar, kläder, bikini, nytt pass, visum, vaccinationer osv)

- Är det verkligen ett krav på att man har en viss summa pengar på kontot när man åker in i Australien? Vi har kontakter som vi ska bo hos i Melbourne, men är faktiskt inte säker på att det är just dit jag vill åka, Sidney är ju mer omtalat (i alla fall i mina trakter) och har även kompisar som säger att Sidney får inte missas. Vad skulle ni valt? Gratis boende i Melbourne eller Sidney utan gratis boende?

- Jag har hittat en sida där man kan lägga upp information om sig själv för att sedan ansöka om att bli Nanny / Au Pair eller ta hand om äldre människor i Australien då, och detta är något jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba med, men kan man lita på en sådan sida? Har ni några tips om man vill jobba som detta?

Kommer säkert komma fler frågor sedan också, och om jag har varit otydlig, fråga gärna! Är tacksam för svar.
Av Marilcj
28 juli 2014 19:03
Åker ni till Australien på vanligt 3 mån visum o dessutom har hembiljetten bokad är inte pengarna den intressanta frågan...de är mer när man åker med visum för studie alt jobb som pengafrågan är intressant och man måste kunna visa upp att man har.
Av Manqo
28 juli 2014 21:17
hej!

jag var i asien med en kompis i 3 månader för 2 år sedan (thailand, malaysia, singapore, laos, kambodja). Du klarar dig lätt på 10000kr i månaden inklusive allt! per person alltså. Och då snålade vi inte! Vi bodde billigt men vi orkade inte leta efter det billigaste stället, vi betalade ca 50kr per person och natt, 15 kr på vissa ställen och 70 på andra :) vi åt mat ute varje dag, även där går att snåla in om man äter lokal mat från marknaden. Det ingick till och med ett par flygresor (Borneo tur och retur bland annat) och vi klarade ändå budgeten hur lätt som helst. Ett tips är att alltid kolla upp innan ungefär vad saker ska kosta, genom att kolla i guideboken (Lonely Planets Southeast asia on a shoestring rekommenderas) eller fråga någon annan resenär, så ni inte blir lurade.
Rent spontant känner jag att er resrutt, kanske inte i den ordningen du skrev, är lite hattig. ni kommer att behöva flyga till Bali, Kina och Indien och flygresor gör att pengarna genast sticker iväg och 3 månader är nog liiiite tajt om tid! Indien och Kina är stora länder…. Transporter i asien tar också avsevärt mycket längre tid än hemma, och det är ju inte superkul att spendera halva resan på diverse bussar och tåg.

Ni kommer kanske förvånas av hur lätt det är att resa i Asien, så du har inget att vara nervös för!

nu blev allt jätterörigt men du fattar nog...
Hör av dig om du har fler frågor, trevlig resa! :)