Är de bra i Budapest?

Av Kumari
19 mars 2006 15:10
Visningar: 10022
Hej!
De är så att jag och min pojkcvän fundera på att åka till Budapest i slutet av April är de ett bra val?. Nån som varit där, vi skulle vilja ha lite tips?.

Kom gärna med nåt annat land också om ni tycker de är ett bättre val?
20 mars 2006 09:07
Hej!

klart Ungern är bra val:-)
Bor i Budapest så jag kan rekommendera det starkt.
Ni kan gå på Operan, vandra omkring i en av de vackraste städerna i Europa
Besöka Span, äta gott.

Behöver ni guide kan jag erbjuda mina tjänster.
Av Petsa
20 mars 2006 09:13
Har varit i Budapest och tycker verkligen att Ni skall åka dit.
Det finns mycket att se där och jag rekommenderar verkligen några saker.
Slottet ( gå i katakomberna )
Gamla stan
Raoul Wallenbeg monumentet
Judiska stadsdelen
Themalbaden
Tunnelbanan
( Mest för att det är så kul att stå på ett ställe där man inte begriper ett skit. Ungerska är svårt)
Saluhallen
Ganska nära saluhallen finns det en pub, där det "hänger" tusentals visitkort överallt, kul och fullt.
Äta och dricka.. Gissa om ungrarna är bra på att göra korv.
Korv och öl, kan få vilken matglad kille som helt att gå i spinn,
Åk dit,, Ni ångrar Er inte.
Av Lena23
31 mars 2006 23:45
Massor av göra och oftast bra väder - Tag spårvagnen från népszinhaz utca ( vid T-bana Blaha luza tér) till marknaden i köbanya -här säljs det mesta till billig peng -tar ca 15 minuter med spårvagn
hoppa över att äta,dricka eller fika på alla turistfällor -och de finns det gott om. Gågatan Vaci utca kan man strosa på och lika med Donaus strandpromenad på Pestsidan, men hoppa över förtäringen där. Nej, slink hellre in på Karcsi vendeglö på Jokai utca - ( en bakgata nära västra järnvägs stationen -nyugati ) det är en liten genuin krog, där priserna fortfarande håller 80 tals klass- Alla priser har gått upp ordenligt sedan EU inträdet. Glöm badet Gellért -Tag hellre en förmiddag på Szechenhyi füdö ( gul tunnelbana, földallatti) Bada både inomhus och utomhus -genuint!
Köp ett turiskkort på tunnelbana, spårvagn buss -kostar ca 70 kronor för ett tre dagars kort och är helt klart värt pengarna -ni tar över lätt över hela stan -nätet är bra utbyggt och kontrollerna är täta -speciellt om du ser ut att vara turist. Se även till att hålla koll på plnboken - ficktjuvar jobbar speciellt på t-bana och spårvagnar.
Kan ge dig hur många tips som helst -vad vill du veta?
Turist med vänner i Ungern - varit där ca 30-35 gånger och hittar hela tiden nya saker att se och göra
8 apr. 2006 19:37
Det finns mycket att göra
om du ar intresserad av kultur sa ar Operan eller Operett teatern maste
pa Operett teatern har de tysk subtitle pa Operetter och Engelsk pa musikaler.

Bra Ungerska restuaranger om man inte bryr sig om vad det kommer kosta:
Bock Bisztro, Vin
Bagolyvar, Ungersk husmankost.
Marvanymenyaszony (zigenarmusik)
Lite billigare Menza, Regi Sipos (Puskas Favorit)

Pa konstmuseumet ar de den rikaste spanska konsten utanfor spanien i vardet.
man kan ju ga i Wallenberg fotspar. t.ex Wallenberg gatan dar svenska skyddshuset lag.+

skingrejer ar ratt sa billigt. Mat som gaslever.

Jag har license att guide i Ungern pa engelska och svenska. sa behover ni guide ar det bara kontakta mig.
guidar helst pa helger.

Om ni undrar over nagot ar det bara att fraga.
Av Lewwe
4 maj 2006 19:14
Kan varmt rekommendera Budapest. Vi var där i oktober-05 och blev possitivt överraskade. Där är mycket att se bl.a. alla de fantastiska byggnaderna. Bra mat till vettiga priser. Kommunikation så som spårvagn, tunnelbana var enkelt att använda. Köp det sk. Budapestkortet för det tjänar man på. Vi ska åka till Prag nu i slutet av Maj och det ska bli spännande att jämföra just dessa två städer.
Av Marika
5 okt. 2007 22:49
Vart köper man Budapestkortet?
6 okt. 2007 15:04
Absolut ska du dit! Jag var där men missade nog själva staden rätt mycket då jag mest var i vatten...på baden...

Som alternativ vill jag nämna Barcelona. Där trivdes jag också.