Aqaba - tips och råd

Av Elin90
22 okt. 2013 19:22
Visningar: 3353
Hej!

Jag och en tjejkompis åker ner till Aqaba om mindre än två veckor och har så klart lite funderingar om hur det är och tänker att ni kanske kan hjälpa oss lite här? Vi ska bo på Radisson Blu Tala Bay Resort.

- Är det värt pengarna om man tar halvpension?

- Hur är vädret vi denna årstiden?

- Hur är det med spritlagar? Framför allt vin och öl. Finns det att köpa i supermarket? Finns det att dricka till maten på restauranger? Är det dyrt med vin? Får man ta med sig det in på hotellrummet? Vi planerar inte att festa, men vi är himla glada för lite vin :)

- Hur lång tid tar det att ta sig från hotellet in till city? Är det gångavstånd eller man måste ta taxi? Det står att det enbart är 150m till centrum, stämmer detta verkligen? (Någon som kanske bott där som vet lite riktiga avstånd?)

- Finns det bra restauranger inne i Aqaba? Är dom dyra?

Tacksam för svar! Ser fram emot denna resan hur mycket som helst!
Av Basta
24 okt. 2013 20:42
Var i Jordanien för ett par år sedan och bodde några nätter på Möwenpick i Tala Bay. Tala Bay ligger en bit utanför Aqaba. Gångavstånd gäller till Tala Bay centrum, som är uppbyggt för turister och mycket tråkigt enligt min mening. Hotellen, vet inte om alla, brukar ha shuttle in till Aqaba, eller så får man ta taxi.
Ditt hotell serverar nog alkohol, men alla restauranger gör inte det. Det finns många bra restauranger inne i stan, både billiga och dyra. Äkta jordansk mat är riktigt god. Man brukar inte få ta in alkohol till hotellet utifrån, vet dock inte hur det kontrolleras.
Halvpension - en smakfråga. Jag har det aldrig, men i Tala Bay är det kanske inte helt fel då det inte precis vimlar av restauranger.
Hoppas ni har tänkt er att se nåt annat än Aqaba också. Ha det gott!
5 nov. 2013 20:40
Jag har precis kommit tillbaka efter en veckas semester i Aqaba. Åkte med en kompis, dotter 12 år och hennes barn 9 år och bodde på Doubletree by Hilton i Aqaba. Toppenhotell med allt vad man kunde önska och härlig privat strand som hotellet hade bussar till och från. Vi var till Petra och wadi rum samt snorklade, både på hotellets strand och på ett annat ställe med egen snorkelguide, jättefint. Vi var även på hammam en kväll.
Öknen/wadi rum skulle jag gärna åka tillbaka för att vara mer i och sova över i -det var så vackert och mäktigt, svårt att slita sig ifrån.
Vädret var fint, lagom varmt och sol varje dag.
Vi hade fått tips via den här sajten om kontaktuppgifter till privat guide/taxi och hade en guide som hette Muhammed i tre dagar(se kontaktuppgifter på EN tråd till alla taxiförare). Han kunde hjälpa till med det mesta vi frågade om och genomförde våra utflykter på ett jättebra sätt.
Vi åt på olika restauranger i Aqaba , fick något tips av Muhammed och letade upp en del själva. Hotellet och strandrestaurangen som hörde till hotellet var nog de enda ställen som serverade alkohol. Att tänka på är att inte gå för lättklädd på de mer allmänna platserna.
Ha en skön semester i Jordanien!