Ao nang jul och nyår

24 nov. 2015 14:44
Visningar: 364
Jag reser ensam från Gbg 23/12 till Ao Nang. Jag åker hem 5/1. Jag reser reguljärt och bokade redan i maj. Jag visste när jag bokade att hotellet var ett budgehotell, men jag skulle nog ha läst lite på Tripadvisor (vissa omdömen är urkassa, andra är ungefär som jag väntat mig).. . I alla fall, det finns ingen pool, men det är 400 m till stranden.

Jag har aldrig varit i Thailand och behöver lite tips. Vad skall jag se? Vilka utflykter skall jag satsa på? Vad skall jag hoppa över? Jag är inte mycket för att ligga och pressa och gillar heller inte "uteliv". Så tips och råd önskas!

Kan nog inte betrakta mig som van resenär, har varit i USA flera ggr (bott där i 2 år) men annars bara 4 charterresor på senare år.

Så RÅD OCH TIPS önskas!!
Av Tonim
24 nov. 2015 19:42
Hej!

Jag tycker att åka ut på de olika öarna som ligger i närheten är toppen. Man kan hyra en egen båt för en dag. (dyrt om man är själv) Eller köpa en biljett för att dela båt med andra. Då kommer man överrens om en tid när man ska åka tillbaka. Vanligtvis stannar man på ön ett par timmar.

De finns massor av turer att åka på. Säljs i varje gathörn och på hotellen.

Annars kan de lokala marknaderna vara intressant att kolla in.
25 nov. 2015 06:29
Tack för tips! Båtturer har jag definitivt tänkt mig. Gillar havet bra mycket bättre än att pressa på en strand (är seglare sedan barnsben). Marknader har jag också tänkt mig.

Hur mycket kontanter skall man förresten ha med sig? Någonstans har jag hört att man gör av med ungefär 1000 TBH om dagen, är det rimligt? Jag har inga måltider på hotellet, däremot kylskåp, så jag köper nog frukost och äter "hemma". Jag har ICA-banken = gratis uttag i utlandet, men det kanske inte finns så många bankomater?
25 nov. 2015 07:53 (redigerad)
Bankomater finner du överallt i AoNang, så ta ut pengar på plats. Det tillkommer en avgift på 180 bath för varje uttag så ta ut 15 000 på en gång. 1000 bath om dagen kommer du klara dig på om du inte shoppar en massa.
25 nov. 2015 07:57
Så det är så att den Thailändska banken tar en avgift även om min svenska bank inte gör det? Hade jag ingen aning om. Men 15000 är ju över 4000 SEK, så mycket behöver man ju inte gå omkring med...
25 nov. 2015 08:31
Ja, det är banken i Thailand som tar denna avgift. Finns säkert värdeskåp på rummet.