Ao Nang eller Koh Lanta

Av Miia61
3 maj 2014 09:16
Visningar: 2120
Hej,
vi åker till Thailand i slutet av dec och håller på och leta boende och undrar vad ni kan tipsa om. Vi åker till Lipe först och tänkte mellanlanda en vecka innan vi åker hem.
Har fastnat för Krabi området men det finns kanske andra stället som ligger bra till och inte för långt från Lipe
Har tittat på Ao Nang och Koh Lanta. Ao Nang verkar det vara lite dyrare hotell på.
Men var är den finaste stranden? Vill gärna ha närhet till restauranger och ev lite shopping.
Har någon varit på Klong Nin? Isf hur är det där?
tips på strandnära boende på Lanta, Ao Nang mellanklass helst.
12 maj 2014 15:50
Jag har varit i både Ao nang och på Lanta, nu senast i januari och jag skulle välja Lanta framför Ao nang, då stranden i Ao nang är tråkig och på Lanta är det vackra stränder. Vi bodde högst upp på Long beach när vi var där sist, det tar ca 10 minuter med mopedtaxi in till Saladan där du har Lantas enda shopping att tala om. Utbudet i butikerna på Lanta är samma som i Ao nang. Inne i Saladan finns även flera restauranger att välja på.

I Ao nang bodde vi längst ner på Nopprhatara (typ) beach. Som Östra stranden i Halmstad, men det finns ju mycket att se och göra i Ao nang, och så kan man ta taxibåt till närliggande öar och stränder, tex Railey beach, Chicken och Poda island.

Men som sagt, jag hade valt Lanta och kommer göra det igen när vi ska dit i januari!
Av Yessie
12 maj 2014 20:57
Hej!
Håller med Wilberta, inga fina stränder på Ao Nang utan man får åka dagsturer ut till Poda och Riley beach, superfina öar dock. Men det räcker med ca 2-3 nätter där och det finns massa billiga boenden, ni behöver inte boka det finns massa att välja bland.

Jag har inte varit på Lanta men det är ju det bästa alternativet om ni vill ha shopping. Vart flyger ni ifrån? Tips är ju att shoppa dagarna innan ni åker hem i Bangkok eller Phuket. Vi flög till Hat yai och sen ut till Lipe för att sedan ta oss upp båtvägen och stanna på massa fina öar på vägen. Koh Bulon kan varmt rekommenderas, mycket restauranger men ingen shopping. Sen avslutade vi med Ao Nang och flög hem från Krabi, perfekt rutt!

Trevlig resa!
15 maj 2014 10:58
Tackar!
Vi landar i Bangkok å stannar där i 3 dagar. Därefter flyger vi till Hat yai och vidare till Koh Lipe där tänkte vi stanna i 7 dagar för att sen ta oss lite uppåt.
Sonen måste åka hem den ngr dagar tidigare än oss och vill ha ganska nära till ngn flygplats så han med lätthet tar sej själv vidare till Bangkok för hemfärd.
Å då tyckte vi kanske Krabi el Koh Lanta låg bra tillhands.
16 maj 2014 09:12
Hej!

Jag har bra koll på de områdena :) Som sagt, skippa Ao Nang, ingen strand att tala om, dock mysiga kvällar där tycker jag, med alla restauranger och mopparna man kan käka ifrån. Saknade mopparna som tusan på Koh Lanta!

Lanta är galet lugnt jämfört med Ao Nang, samt lite billigare. De södra delarna är betydligt finare än de norra.

Det bästa boendet på Lanta är helt klart Long Beach Chalet, hur mysigt och fräscht som helst, det står i bloggen :) Den enda nackdelen är att det ligger 200 m från stranden kanske :) Inte havsutsikt!

Kika in på min blogg www.bloggithailand.se för tips på boenden, saker att göra mm så får du nog en ganska bra uppfattning :)

Thailands kategori: http://bloggithailand.se/category/thailand/

Kram!

/ www.BloggiThailand.se
16 maj 2014 11:46
Vi ska till Thailand igen i januari och efter att ha läst ditt blogginlägg om Long Beach Chalet kommer jag nog boka det åt oss. Kommer ha med oss vår nästan tvååriga son på resan så hoppas att det passar oss :) Lustigt sammanträffade, för hittade nyss din blogg, bloggithailadse !

Vi bodde på Lanta resort sist, allra högst upp på Long beach. Ett riktigt charterhotell, tyvärr. Det var inte riktigt vad vi var ute efter!
16 maj 2014 19:40
Håller med angående ang Koh Lanta. Har varit där 5 gånger och alltid lika underbart. Stora vackra stränder, härliga restauranger och i den lilla staden som är beläget på ön finns en hel del shopping. Ao Nang hade sin charm men ingenting jämfört med Lanta! Dessutom ligger det så många fina "små-öar" omkring Koh Lanta som är otroligt vackra och lätta att ta sig till.
Nu vet jag ju inte exakt vilket slags boende ni är ute efter, men jag kan rekommendera ett speciellt ställe om ni är ute efter just "enkelheten". :) Lanta Bee Garden har jag och min familj bott på flera gånger och personalen där är GULD VÄRDA med deras underbara service. Alltid glada, välkomnande. Boendet är riktigt fräscht och billigt!! Dock har dom ingen pool men hotellet ligger precis vid stranden och det är hur vackert som helst där. Går att googla på! Ha en underbar semester i Thailandet.
17 maj 2014 15:51
Koh Lanta får det bli då! Finns inget ledigt på Long Beach Chalet bara. Vill gärna ha pool så om ngn har nåt annat tips?
Hur är det vid Klong Nin Beach? Eller ska man satsa på Long Beach?
Av Marsam2
8 juni 2014 16:43
Klong nin beach är sååå himla skön och trevlig. Vi bodde på clean beach resort och stortrivdes. Rekomenderar deras deluxe bungalow, de absolut mest prisvärda. Inte poolbungalow, för de har mycket sämre uteplats och är dyrare. Ska tillbaka i feb. / Maria
8 juni 2014 21:45
Hur är det runt omkring Klong Nin beach? Finns där restauranger och kanske lite shopping?
Av Marsam2
9 juni 2014 07:20
Restauranger finns det absolut så man klarar sig. Shopping finns några butiker på en liten gata. Men lätt att åka in till Saladan och shoppa. Det är lugnt på Klong nin, det måste man vara inställd på, vi tyckte det var fantastiskt skönt. Har varit på ganska många ställen i Thailand, men det här var en av de bästa enligt vår smak. Kan vara lite stenigt i vattnet, men vid vårt hotell var det inte det.