Använda mobil i Florida/Usa

26 dec. 2012 12:43
Visningar: 13558
Om man vill använda sin mobil i Florida, vilket abonnemang är mest förmånligt ekonomiskt? Ska man köpa ett mobilkort när man kommer dit? Finns det något svenskt bolag som är bättre än nån annan? Har telia på mobilen i vanliga fall, har inte kollat än med dom vad det kostar om man vill ringa/smsa med dom från Florida.
26 dec. 2012 16:19
Ämnet har diskuterats ganska ingående här tidigare så ett tips är att läsa lite äldre trådar. Gör lite sökninar i stil med http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&site=reseguiden&query=mobil+telefon+usa

Har själv försökt samla information och fakta här http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Telefon:

Svenskt abonnemang blir väldigt dyrt kan jag i alla fall säga. Billigast blir det om Du kan utnyttja gratis Wifi på hotell och caféer o.s.v. t.ex med skype. Ett alternativ är att köpa en billig kontantkortstelefon på plats, se vidare på länken ovan.
Av Maddeck
26 dec. 2012 18:00
Hej,
hittade holidayphone.se , det verkar ju bra. Men jag har inte
läst så noga än och känner ingen som provat.
Kanske någon här som vet nåt om detta!!
/m
Av Maddeck
26 dec. 2012 18:03
Såg nu i en annan tråd att någon provat holidayphone och det hade funkat.
Som jag förstod det så kan man heller inte ha en operatörslåst telefon då!
27 dec. 2012 14:32
Med risk för att slå in öppna därrar:

Kolla först upp hur mycket din egen svenska operatör tar - det behöver inte bli jättedyrt (om det nu bara är telefon och inte surf du skall använda). Du jämför enkelt på nätet med andra svenska.

Har du TRE bör du dock skaffa ett tillfälligt.
De tar över 13 spänn per minut att ringa och om någon (hemska tanke) skulle få för sig att ringa dig då du INTE svarar så säger de att du debiteras nästan 5 spänn! (möjligt att detta oxå skiljer sig, men det var kostnaderna jag fick i somras)
Telenor t ex tar inte lika mycket.

Tänk också på om du har iPhone att det inte är lika enkelt att få tag i simkort - minisim säljs t ex inte som kontantkort (detta får gärna någon dementera, det gick iaf inte i somras).

Som floridasidan skriver - kolla tidigare trådar där finns mycket info som fortfarande gäller.
Av Dirgis
28 dec. 2012 06:10
Hej!
Var i USA i påskas sist och då fungerade inte min Nokia med Telia abonnemang. Året innan hade hade jag samma telefon och då var det helt OK. Försökte sen använda familjens Sverige-mobil. Inte heller den fungerade vilket den hade gjort tre månader tidigare.
Jag ringde och frågade Telia vad det beror på. Inget vettigt svar. De tyckte att jag skulle ha manuellsökt operatör????
Reste i flera länder tidigare i år och ibland fungerade min mobil och ibland inte
I Peru fungerade ej, gick in till mobilbutik de lyckades inte lösa problemet. De satte in deras simkort och fick upp en kod som betydde att telefonen var inte inhandlad i Peru och fungerar inte därför.
I Guatemala, Honduras och El Salvador fungerade mobilen likaså i Tunisien men inte i Serbien. Vid nästa utomlandsresa ska jag köpa en annan modell ej operatörslåst.
Av Daytona
28 dec. 2012 09:42
Har alltid haft och har fortfarande Nokia, och dom har alltid fungerat i USA. No problem! Den har automatiskt sökt upp mobilband som jag sedan valt från ( at&t ) Har Telia , och sist så kostade iallafall sms mindre än 4 kronor att skicka, mms 9 kr ( dom kostade även att ta emot ) Jag ringde till annan svensk mobil inom USA och det var rätt dyrt. Ska man ringa inom USA eller hem till Sverige så kan man köpa pre-paid phonecards att använda på hotelltelefonen/telefonautomater. Vi brukar köpa ett för 10 usd, räcker till många samtal hem till Sverige. Sist vi var så ringde vi med quarters, kostade 2 usd att få höra att allt var bra där hemma. Det är väl surfingen som kan bli kostbar om den ligger på.
28 dec. 2012 16:54
Tack för alla svar!

Har hittat lite info på Telias sida, man verkar kunna klara sig undan med ett maxbelopp på 69 kr per dag för surf.
Men en datamängd på 20mb per dag säger mig inte så mkt.... Någon som vet om det är mkt eller lite att surfa för? Alltså datamängden. Hur räknas den? Hur mkt datamängd går det tex åt för att ladda upp ett foto på tex facebook? Om man vill surfa in och kolla Expressens hemsida, hur mkt datamängd går det åt då?

Bifogar länkarna jag hittade, med info om både surf, samtal, sms och mms från USA.

http://www.telia.se/privat/utomlands

http://www.telia.se/privat/mobilt/utomlands/surf-abroad/surf-abroad.page
Av Pjottan
4 jan. 2013 08:59
Var i USA förra året och använde då holiday phone under min tre veckors långa vistelse. Sättet att använda funktionen var lite omständig i början men när man väl hade lärt sig allt så var det väldigt bra. Det positiva i det hela var att man i princip kunde ringa och surfa hur mycket som helst, och just surfandet kom till sin hjälp då jag kunde använda alla karttjänster och appen yelp som är 1000 gånger bättre i USA. Holiday phone kräver då förstås att mobilen är olåst samt att telefonen klarar USA's nät.

Sen vad jag vet om våra svenska operatörer så erbjuder de surf med en fast summa. Problemet är då att summan är satt per dag, och den var ganska hög vad jag kan minnas.
4 apr. 2013 22:48
Vi har då inte positiva erfarenheter av HolidayPhones. Köpte ett kort förra året och om jag inte minns fel så låg det på ca 800-900kr. Vi behövde ringa till USA-abbonnemang och det fungerade bra men däremot varvår pott för samtalen hem slut efter 2 minuters samtalstid. Holiday Phones kunde inte se att det var något fel på det, även fast vi skrivit upp all samtalstid....
iaf så ringde vi hem på vårt Telia-abbonemang i år och valde hotell och villa med gratis wi-fi så våra kostnader kom inte upp i den summa vi fick betala för telefonkortet.
Våra vänner som åkte samtidigt som oss förra året fick erfara samma misstag som oss då.
Av Marqs
5 apr. 2013 07:21
Så här gör jag:

Går in på en butik som säljer kontantkort och köper ett kontantkort för T-mobile. Väljer en av deras fasta pristjänster, de har alternativ $1, $2, $3 eller $4 per dag. Det finns självklart det som tickar i avgift per minut/sms. Men med $2 så får man surfa så mycket man vill dock ej i 3G, ringa inom USA och SMSa inom USA hur mycket man vill den dagen.
$3 = 3G
$4 = 4G

Ett kort kostar typ $10 och sedan laddar man med den summa man behöver, skall man t.ex. stanna i USA i 10 dagar, så laddar man den med $30 om man skall köra den tjänst jag gör, med $3/dag.

Obs det dras bara pengar från det du laddat det med, ifall du använder telefonen den dagen.
Du meddelar dina anhöriga att du har ett semesternummer, så om de vill ringa dig, så får de ringa på det amerikanska numret.

Det är grymt skönt att ha internet i fickan när man är ute och rör på sig. Kolla öppettider, adresser, tips m.m. som man kommer på att man behöver när man inte är i "hemmet" är värt rätt mycket.

Nu åker jag till USA relativt ofta och laddar på mitt nummer på nätet inför mina resor, så jag kan använda telefonen direkt när jag kommer till USA.

Skulle man närma sig att man inte har pengar kvar på telefonen, så får man ett sms och kan ringa ett nummer och fylla på med hjälp av ett konto/kreditkort, ifall man inte går in på en butik eller gör det via datorn.
5 apr. 2013 09:59
Marqs - vilket operativsystem och telefon har du? Det är viktigt att veta då det inte funkar (lika) med alla.
Av Maddeck
6 apr. 2013 05:03
Är just nu i USA och använder mig av holidayphone.
Det var lite krångligt när vi skulle få igång dem och de startade 1 dag försent allihop, vi är 4 st som köpt.
Men vi ringer och smsar gratis till varandra, vilket var det viktigaste för oss.
Däremot får vi det inte att funka att ringa hem till Sverige eller mms:a.
Surfa går bra och än så länge har vi surf kvar är snart inne på vår 4:e vecka. Surfar på gratis wifi när det finns men har använt vårt eget en hel del också.

Överlag är vi nöjda och jag skulle använda mig av dom igen. Blev bra mycket billigare för oss än när vi var i väg sist och körde på vårt svenska abonnemang från telenor.
Om det är värt det beror väl kanske på hur länge man ska vara borta.
Av Marqs
6 apr. 2013 09:27
Citerat från nisse2ears:
Marqs - vilket operativsystem och telefon har du? Det är viktigt att veta då det inte funkar (lika) med alla.
Kör detta på en HTC galaxy, med andra ord är det android, men i sommar kommer jag även testa att köra på en Iphone.
6 apr. 2013 13:20
Citerat från marqs:
Citerat från nisse2ears:
Marqs - vilket operativsystem och telefon har du? Det är viktigt att veta då det inte funkar (lika) med alla.
Kör detta på en HTC galaxy, med andra ord är det android, men i sommar kommer jag även testa att köra på en Iphone.
Har själv iPhone och ser fram emot en rapport från dig då :)
6 apr. 2013 13:53
Både 2011 och 2012 gick jag in till T-mobile och köpte ett simkort till iPhone 4; gratis surf, gratis samtal och sms inom USA och billigt utanför USA men eftersom jag hade gratis surf hela tiden kunde jag använda mig av Viber, WhatsApp eller Tango för att ringa och smsa gratis utanför USA. Funkade perfekt och finns för både Android och iPhone! Fyllde på kortet med $10 och den enda kostnaden var en fast summa som drogs varje dag, minns inte hur stor den var men cirka en halv dollar per dygn. Dessa 10$ räckte iallafall i 2 veckor.
Av Hkn
7 apr. 2013 14:59
• För surf och samtal till Sverige:
WiFi är grejen. Använder Skype och Viber.

Säkraste sättet att hitta WiFi – gå till Starbucks. Starbucks har fritt WiFI ”at all company-owned stores” som fungerar direkt, utan lösenord.

Sidospår: Begriper inte svenskars fascination inför Starbucks – ofta skitigt och nedslitet, alltid överprisat, inte sällan tråkig attityd från personalen. Beror troligen på att kedjan är ovanlig i Sverige (Arlanda har ett café i Terminal 5 och det lär finnas ett par till).

- - - - -

• Mellan resesällskap på turen:
Skaffa 2-way radios (walkie-talkies) på t ex Radio Shack. Kostar inte särskilt mycket och säljs i princip alltid parvis. Oslagbart t ex mellan hotellrum om WiFi inte är en möjlighet – eller i ett skidområde eller på stranden. Ett väldigt vanligt sätt att kommunicera på i USA. Det finns skidkläder som säljs med speciella fickor för de här apparaterna.

- Nackdel: Du pratar på en öppen kanal. Alla kan höra dig.
- Fördel: Enkelt till tusen. Bara att trycka på knappen och prata. Är den andra radion i närheten så kan de höra dig och svara. Räckvidden brukar vara OK. Upp emot någon kilometer (mina apparater påstås kunna nå 25 kilometer... ja, kanske över öppet hav och i nerförsbacke).
Och... med hänsyn till nackdelen; bara någon promille av de som hör dig förstår svenska.

För karttjänster etc. Köp en GPS i USA. Löjligt billigt. Karttjänster i din telefon innebär massor av data och blir fånigt dyra om du inte har WiFi där du befinner dig.

Mina 2 cents.

:: hkn ::
7 apr. 2013 18:04
Citerat från newyorkchic:
Både 2011 och 2012 gick jag in till T-mobile och köpte ett simkort till iPhone 4; gratis surf, gratis samtal och sms inom USA och billigt utanför USA men eftersom jag hade gratis surf hela tiden kunde jag använda mig av Viber, WhatsApp eller Tango för att ringa och smsa gratis utanför USA. Funkade perfekt och finns för både Android och iPhone! Fyllde på kortet med $10 och den enda kostnaden var en fast summa som drogs varje dag, minns inte hur stor den var men cirka en halv dollar per dygn. Dessa 10$ räckte iallafall i 2 veckor.
Hej!
Upplevde du det märkbart långsammare än 3G och 4G? Eller var det helt ok?

Klippte de till kortet åt dig eller var det microsim?
7 apr. 2013 19:49
Citerat från nisse2ears:
Citerat från newyorkchic:
Både 2011 och 2012 gick jag in till T-mobile och köpte ett simkort till iPhone 4; gratis surf, gratis samtal och sms inom USA och billigt utanför USA men eftersom jag hade gratis surf hela tiden kunde jag använda mig av Viber, WhatsApp eller Tango för att ringa och smsa gratis utanför USA. Funkade perfekt och finns för både Android och iPhone! Fyllde på kortet med $10 och den enda kostnaden var en fast summa som drogs varje dag, minns inte hur stor den var men cirka en halv dollar per dygn. Dessa 10$ räckte iallafall i 2 veckor.
Hej!
Upplevde du det märkbart långsammare än 3G och 4G? Eller var det helt ok?

Klippte de till kortet åt dig eller var det microsim?
Om jag minns rätt så klippte de kortet! Internet fanns överallt men ibland var det väldigt segt.
8 apr. 2013 11:24
Citerat från newyorkchic:
Citerat från nisse2ears:

Hej!
Upplevde du det märkbart långsammare än 3G och 4G? Eller var det helt ok?

Klippte de till kortet åt dig eller var det microsim?
Om jag minns rätt så klippte de kortet! Internet fanns överallt men ibland var det väldigt segt.
Tack för info!
Ja det är väl straffet man får ta för att man har iPhone ;) - ett segt 2G nät.
Det är ju ändå rätt tätt mellan wifiställena (jag brukar snika utanför) så jag väntar tills 4G blir lätttillgängligt även för oss :)
29 sep. 2013 20:10
Ni som varit i Florida och köpt kontantkort på plats - vilken mobiltelefon använde ni?
Vill inte stå på plats och behöva upptäcka att min telefon inte funkar.

tack på förhand!
29 sep. 2013 21:23
Citerat från Marcurious:
Ni som varit i Florida och köpt kontantkort på plats - vilken mobiltelefon använde ni?
Vill inte stå på plats och behöva upptäcka att min telefon inte funkar.

tack på förhand!
Vad har Du för telefon?

Är den någorlunda modern och olåst ska det funka.