Ansöka om ESTA USA friad från brott??????? Problem????

17 juli 2014 20:57
Visningar: 3539
Hejsan jag ska till USA nu efter sommarn och ska söka ESTA...

Nu är det så att jag blev anhållen för våldtäkt, men sen friad...
tror ni det kommer bli problem?
Ska jag fylla i ja på detta: (B) Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller en överträdelse som varit kopplad till droger; eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse; eller har du handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?)

Jag vet att det enda jag har i mitt belastningsregister är 2 st pissböter för ett par år sedan, så detta står alltså inte med.. tacksam för svar!
Av Peter_o
17 juli 2014 21:25
Den stora frågan, som brukar debatteras, är vad de menar med "moralisk skändlighet".
Antag att våldtäkt inte är moralisk skändlighet. Då faller den första delen av meningen och eftersom droger inte är inblandat så återstår att du ska ha varit dömd för mer än två brott, och det är det ju heller inte tal om.

/PeterO
17 juli 2014 22:07
Våldtäkt är naturligtvis ett moraliskt skändligt brott och då räcker det efter vad som står i frågan i ESTA-ansökan med att man blivit arresterad för detta brott (man behöver alltså inte alls vara skyldig för att hamna i trubbel här vilket man ju kan ha synpunkter på).

Ska Du följa reglerna så är det alltså ja på frågan och Du kommer sannolikt då inte få ESTA beviljat utan får söka visum, vilket inte borde vara något problem i sig när Du inte fanns skyldig till brottet, däremot är det ju en extra kostnad och mycket mer invecklat än att ansöka om ESTA.
Personligen TROR jag inte det skulle bli några problem om Du "ljuger" och svarar nej men jag ger aldrig rådet att ljuga eller fuska med någonting till någon. Du får själv väga risken att få problem mot besväret att ansöka om visum.

De vill helt enkelt ha viss koll och ta en närmre titt på alla som är det minsta misstänkta för att kunna vara en risk på något sätt, därför är det så restriktivt med frågorna i ESTAn, inte för att som många verkar tro, de är idioter eller bara vill djävlas med folk....
17 juli 2014 22:25
Tack för svaren! Kluven om allt detta.... :( hur skulle dom kunna se att jag har varit anhållen? Eller är det då att dom kan få upp allt om mig i ett vips? Självklart är det ju loggat att jag var anhållen.. Men i belastningsregistret så finns det inte med..
17 juli 2014 22:47
Citerat från Fishen88:
Tack för svaren! Kluven om allt detta.... :( hur skulle dom kunna se att jag har varit anhållen? Eller är det då att dom kan få upp allt om mig i ett vips? Självklart är det ju loggat att jag var anhållen.. Men i belastningsregistret så finns det inte med..
Ingen vet vad de kan eller inte kan, min gissning är att de inte kollar/kan kolla på enkelt vis.

Frågan är nog allra mest av moralisk karaktär, vill Du följa reglerna till punkt och pricka eller ljuga i ansökan och ta den lilla risken för problem....... Vill Du sova gott med 100% rent samvete, svarar Du ja, vill Du ta den illa risken och dessutom begå brottet det innebär att lämna falska uppgifter, viket i sig kan ses som ett ganska allvarligt brott, så svarar Du nej.

Tyvärr är det omöjligt att ge ett definitivt råd till dig utan att själv få dåligt samvete :-(
Av Jaxman
24 nov. 2015 11:43
Kan dom kolla brott som skett innan 18 år ? Har en son som blev gripen för ringa narkotika innehav och fick prata med socialen som straff. Ska man behöva skriva ja på dömd för brott på honom då ?
24 nov. 2015 11:56
Citerat från Jaxman:
Kan dom kolla brott som skett innan 18 år ? Har en son som blev gripen för ringa narkotika innehav och fick prata med socialen som straff. Ska man behöva skriva ja på dömd för brott på honom då ?
Kanske de kan om de kontaktar svenska myndigheter, ingen vet vad som delas mellan länder och vilka register som kan finnas bortsett från det officiella brottsregistret. Extremt osannolikt att de skulle ta reda på något sådant om det inte är något annat (tämligen allvarligt) som väcker deras uppmärksamhet. Om det finns i några officiella register beror antagligen också på hur länge sen det är.

Ska ni följa reglerna så är det ja på frågan då det inte har någon betydelse när man begick brottet eller om man ens blivit dömd för det. En av konsekvenserna av att begå brott är ju att det kan ge konsekvenser i framtiden och att det kan bi konsekvenser bör man ju veta när man begår brott.

Jag ger som sagt aldrig råd att bryta mot reglerna, det är upp till var och ens moral och förnuft att avgöra. Att ljuga är ett osant intygande (eller kanske värre) och kan i fallet med ESTA också ge konsekvenser.
Av Peter_o
24 nov. 2015 13:48
Citerat från Jaxman:
Kan dom kolla brott som skett innan 18 år ? Har en son som blev gripen för ringa narkotika innehav och fick prata med socialen som straff. Ska man behöva skriva ja på dömd för brott på honom då ?
Du skriver "gripen", och det är ju inte samma sak som "anhållen".

/PeterO
24 nov. 2015 14:21
Frågan lyder:

"Har du någonsin brutit mot någon lag angående innehav, användning eller försäljning av illegala droger?"

Det finns alltså vad jag kan se ingen begränsning att man ska ha blivit gripen, anhållen, dömd eller ens påkommen med brottet, inte heller att brottet ska vara gjort inom en viss tid.
25 nov. 2015 06:59
Ett tips kan kanske vara att ringa amerikanska ambassaden och fråga i mer allmänna termer. Det gjorde jag i en annan fråganocy fick svar.