Allt du vet om casablanca!!

Av Strip
29 feb. 2016 12:41
Visningar: 1730
Jag vill se casablanca, så har valt att spendera ett par dagar där när jag åker ner om ca 2 veckor. Har vart i marocko flera gånger men har alltid valt bort casablanca pga att det jag hört inte varit särskilt positivt. Men! Jag vill se staden ändå! Så - jag vill ha konkreta tips för att få ut så mycket som möjligt, och förhoppningsvis få en positiv upplevelse.

Vilka kvarter ska man besöka? Är det bäst att bo runt place des nations unies? Speciella gator som är extra fina? Är den moderna medinan ens värd att besöka, eller är det den gamla som gäller? Speciella tips på annat? Etc etc.

Berätta gärna allt du vet, även om du inte gillar staden. Allt är av intresse! Vill få en bredare bild rent allmänt :)
29 feb. 2016 23:12
Casablanca är oftast en stad man lär sig att gilla tror jag - så var det även för mig.

Ja, det är bulllrigt, stort, skitigt, tung smog, galen trafik, inte så vackert, inte så "typiskt" marockanskt, men ger man det tid så tycker jag att man så småningom finner stadens charm.

Jag har spenderat en hel del tid i just Casablanca, men de senaste åren har jag hållt hus i Marrakech istället, så mina uppgifter är inte jätteuppdaterade. Har själv skrivit en guide till Casablanca, vill du så kan jag skicka länken till en av sidorna som har publicerat den?

Annars för att svara på dina frågor:

Vilka kvarter ska man besöka? Det beror lite på vad man gillar, men ett "måste" är Habous där det Kungliga Palatset ligger samt gamla medinan tycker jag.

Är det bäst att bo runt place des nations unies? Du behöver inte bo precis där, men det är ett bra utgångsläge för att utforska staden. Beroende på var i Marocko du har varit innan så kan det vara bra att veta att hotellstandarden inte är jättehög, jag har bara bott på hotell i Casablanca en gång, men jag har besökt flera andra vid t.ex. fester, och jag skulle själv inte boka något lägre än 4 stjärnor, och även då göra ordentlig research.

Speciella gator som är extra fina? Det är ganska stora gator i Casablanca, med mycket trafik nästan överallt, men att gå längs med stranden vid Hassan II moskén är fint, likaså en promenad längs cornichen i Ain Diab.

Är den moderna medinan ens värd att besöka, eller är det den gamla som gäller? Osäker på vad du menar med den nya medinan, men om det är Habous så är det absolut värt ett besök, inte primärt för shopping kanske, men för att det är en trevlig, lite lugnare miljö där. :)

Speciella tips på annat? Har alldeles för många tips, men en glass på Oliveri är något som man bara inte får missa i Casablanca! :)
Av Strip
1 mars 2016 06:48
Tack för ett bra svar!!

Ja det låter ungefär som jag hade tänkt mig. Tror att det kanske är lättare att tycka om och förstå staden om man vet ungefär vad man får.

Jag har antagligen hittat din guide om den ligger ute på internet haha, men du får gärna skicka om jag skulle ha missat! :)

Okej jag tror att det jag menar med nya medinan är habous, men då ska jag se till att inte missa det området. Som du säger så fick jag också intrycket av att det var rent och fint där.

Även om det är ett bra utgångsläge, hade du hellre sagt att man ska bo vid området runt habous eller kanske stranden? Om jag har förstått det rätt så verkat det ligga mycket restauranger och uteställen där nere, vet inte om det är bra ställen eller inte men fick känslan av att det kanske skulle vara skönt att bo där pga slippa taxi osv på kvällen, om det nu är ett bra område att spendera kvällen på? Har kollat boende och har sett att det både är dyrare och verkar ha lägre standard än där jag varit innan.. så tänkte mest fokusera på läget och att det ändå ska vara fräscht men inte mer än så.

Jag ska försöka se till att inte missa glassen! :)
1 mars 2016 12:08
Citerat från Strip:
Tack för ett bra svar!!

Ja det låter ungefär som jag hade tänkt mig. Tror att det kanske är lättare att tycka om och förstå staden om man vet ungefär vad man får.

Jag har antagligen hittat din guide om den ligger ute på internet haha, men du får gärna skicka om jag skulle ha missat! :)

Okej jag tror att det jag menar med nya medinan är habous, men då ska jag se till att inte missa det området. Som du säger så fick jag också intrycket av att det var rent och fint där.

Även om det är ett bra utgångsläge, hade du hellre sagt att man ska bo vid området runt habous eller kanske stranden? Om jag har förstått det rätt så verkat det ligga mycket restauranger och uteställen där nere, vet inte om det är bra ställen eller inte men fick känslan av att det kanske skulle vara skönt att bo där pga slippa taxi osv på kvällen, om det nu är ett bra område att spendera kvällen på? Har kollat boende och har sett att det både är dyrare och verkar ha lägre standard än där jag varit innan.. så tänkte mest fokusera på läget och att det ändå ska vara fräscht men inte mer än så.

Jag ska försöka se till att inte missa glassen! :)
Du kan hitta min guide bl.a. här: http://www.sadiqa.se/marocko/en-personlig-guide-till-casablanca

Dock har den ju som sagt några år på nacken och sedan den skrevs har ju t.ex. spårvagn tillkommit i stan, samt en ny stor galleria i Ain Diab, och även cornichen har byggs ut mycket. Jag kan dock inte uttala mig om dessa då jag inte har besökt just Casa på ett tag.

Vad gäller boendet skulle jag själv bo att bo i city, i närheten av gamla Medinan, eller i alla fall på gångavstånd från denna. I Ain Diab kan man också bo men jag skulle hellre åka dit och bo i stan, men smaken är ju olika.

Fråga gärna om du har fler frågor. :)
2 feb. 2017 18:12
Hej!
Hur var Casablanca? Hittade resor dit och blev intresserad, aldrig tänkt att åka dit tidigare men blev nu mycket nyfiken.

Med vänlig hälsning
Rebecca
Av Strip
7 feb. 2017 16:09
Hej!

Har du varit i marocko förut? :) vilka städer innan i så fall? Jag hade inte valt eller rekommenderat casablanca om man inte varit i landet flera gånger.. men det är ju min egen åsikt liksom, absolut inget fel att välja casablanca men jag tycker att det finns annat som är mer värt att se. Jag älskar marocko på alla sätt, och har därför ingenting emot casablanca - men finns andra ställen som är så sjukt fantastiska. Är det något speciellt du undrar? :)

Sabina