Alentejo

Av Svea1
7 juli 2015 09:04
Visningar: 717
Hej,
Jag och min sambo skall bila i några dagar i Alentejo (från Lissabon) på väg ner mot Algarve. Har någon tips på mysiga byar, vingårdar, boende mm så tar jag tacksamt emot det. Verkar finnas mycket och det är svårt att välja "rutt".
Tack på förhand!
Av Zappe50
13 juli 2015 23:29
Hej !

Två fina städer som vi har besökt är Abrantes och Evora. När man kör söderut från Abrantes så passerar man en plats där man får en otroligt fin vy av en fantastiskt borgruin på andra sidan av floden Tejo.
Evora är en mycket mysig stad som ligger längre söderut mot Algarve. Staden är historisk med mysiga gränder och en häftig ruin av ett romerskt tempel.
Njut av er resa och passa på att besöka några vingårdar som säljer sina utsökta alentejoviner. Ett tips är Quinta da Alorna (http://www.alorna.pt).
/Urmas
Av Svea1
14 juli 2015 09:00
Toppen, tack! Evora har vi siktat in oss på. Var ni även söder och/eller öster om Evora?
Av Zappe50
14 juli 2015 18:57
Hej igen !

Det är så att jag och min brasilianska fru flyttade till Portugal från Brasilien förra året. Och vi har inte hunnit se så väldigt mycket av landet än. Det har liksom varit mycket att fixa med hus, bil, dokument m.m. fram tills nu. Vi kommer självklart att utforska Portugal mycket mer framöver. Förra året när vi besökte Portugal för att rekognosera inför flytten så körde vi runt lite med hyrbil och då besökte vi bl.a. Evora. Därefter körde vi till kuststaden Sines (som vi inte tyckte alls om). Men söder om Sines kom vi inte den gången. Så Algarve har vi kvar på vår lista över besöksmål.
Vi bor nära en stad som heter Cadaval och känner till det mesta i närheten. Fina städer som Torres Vedras, Peniche, Caldas da Rainha, Nazare', Batalhas och Fa'tima. Det distriktet vi bor i hette tidigare Estremadura men har bytt namn till Lisboa. Denna del av landet är mycket kuperat och vackert med massor av vingårdar.

/Urmas