AKUT Sommarresa med vandring i Tyskland/Österrike/Schweiz

Av Abox
1 juli 2014 22:02
Visningar: 744
Hej - vi vet att vi är sent ute, men chansar med denna fråga.
Vill gärna komma iväg andra halvan av augusti till Bayern, Tyskland
eller Österrike (som reserv finns ju Schweiz).
Våra önskemål är följande;
-närhet till bra och vackra vandringsleder för dagsturer, inte några jättesvåra, vi är glada amatörer men med lite vana.
-ett boende som i sig är trevligt och lugnt, med god mat etc., där vi kan stanna hemma när vi inte vill vandra.
Inte lyx men gärna lite bra klass, även om trevligheten och mysigheten är viktigare
-någorlunda närhet till större stad för inflygning OM möjligt (där tänkte vi hyra bil om det behövs...)

TACKSAM för all hjälp och alla tips vi kan få.
Anders och Pia
4 juli 2014 07:55
Hej,

Jag gillar alla 3 länderna du frågar om (är själv halvtysk) men min favorit de senaste åren har utan tvekan varit Schweiz. Precis som alla alpländerna så är naturen fantastisk, men det som gör att Schweiz är min favorit är att det har det lilla extra. Grymt bra mat, bra boenden och kommunikationer och på något sätt känns det lite mer unikt än de andra länderna. Kanske är det deras val att stå utanför EU, men det är något med landet som gör det lite mer "exotiskt".

I Schweiz är det roligt att ha bil om man vill ta sig upp på små kostigar i bergen men det är inget krav. Tågtrafiken fungerar precis så bra och punktligt som sitt rykte och det är lätt att ta sig från en stad till en annan.

Många åker ju till Jungfrau-området med Wengen och Mürren som huvudmål men för mig var det alldeles för mycket turister här. Jag tycker att dalen bredvid, Haslital, är ett mycket bättre val. Samma saker som i Jungfrau men billigare och mer tillgängligt.
Vill man bada så är Brienz ett skojigt alternativ där man badar i Brienzersee där vattnet kommer från glaciärerna och ett dopp i det kalla, grön-turkosa vattnet kommer ni inte att glömma.
För mer medelhavskänsla så är den norra delen av Lago Maggiore bättre, och sandstranden på udden i Ascona är grym att slösa någon dag på, med de branta bergen på sidorna och Italien några hundra meter längre bort.

För mer info och bilder se här: http://runtklotet.com/2013/07/16/schweiz-sommarresmal/
Av Abox
1 sep. 2014 18:24
Mycket sent tack för svar och tips.
Måste dock erkänna att vi inte följde dem :-).
Kom iväg till Bad Gastein - arrangerad vandringsresa med STS Alpresor.
Och är helnöjda.
Bra boende, bra mat och, inte minst, väldigt bra arrangerade dagsvandringar. Vi är som skrivet glada amatörer med viss vana och turerna var precis på vår nivå. 5-6 timmar varje dag (inkl lunchpaus) på 1600-2500 meters höjd, största höjdskillnaden under en dag var 900 meter (om jag minns rätt). Inte för tungt om man är någorlunda tränad, men med vissa tyngre/utmanande partier, och definitivt inte för lätt heller. Vi valde den "lättaste" vandringskategorin - Alpin vandring - men inom den finns tre olika svårighetsgrader, och vi tog den svåraste, vilket alltså passade oss bra.
Visst finns det nackdelar med grupparrangemang av detta slag, men det fungerade i stort mycket bra, inte minst tack vare proffsiga lokalguider. Bedövande vackert var det också,.
Och tiden på året - sista veckan i augusti - var perfekt vädermässigt. Eller så hade vi bara tur...
Anders och Pia