Akut hjälp stränder Sri Lanka

21 sep. 2014 17:27
Visningar: 2606
Hej!
Åker tre veckor över jul och nyår och håller på att boka hotell. Det mesta börja ta slut om det redan inte gjort det. Vi vill till Unawatuna där har vi hittat hotell. Det vi är osäkra på är om det är lugna badbara vatten i Mirissa och Tangelle? Farhågorna är om det är jättevågor då en i familjen har problem med fysiken. Finns knappt inga hotell med pool att uppbringa. Ge gärna mig tips!!
Vi vill ha lite liv och rörelse, inte sitta isolerade utan kunna välja lite matställen osv.
Hälsningar Susanne
Av Gevalia
22 sep. 2014 10:10
Mirissa har tre vikar varav den längst till höger på google maps är mycket lugnt. Boende där t.ex:
http://thespicehousemirissa.com/
Pool finns i trädgården. Mysigt och trevligt ställe.

Tangalle har visst höga vågor, men det finns bra bad i lagunerna
Boende: http://www.lonelybeachresort.com/
Har detta ställe kvar att besöka, så min info är i förväg. Inget liv och rörelse där, dock finns tuk-tuk att tillgå till byn Tangalle.

Unawatuna är livligt men med en eroderad strand och vågor.

Beruwala/Bentota är ett alternativ.
Boende: http://www.ypsylon.info/resort/ där finns det en fin pool samt en härlig strand. Nära till det mesta. Booking.com är en bra sida för sökning här.
Alternativ boende: Riverbank Bentota Hotel via agoda.
27 sep. 2014 19:42
Mirissa har mindre vågor än Tangalle.
Stranden i Mirissa är delad. Den ena delen hade vågor o den andra var mer skvalpande.
Gillade maten bättre i Mirissa än Unawatuna.
19 nov. 2014 20:40
Hej susanne!
Jul och nyår är alltid en lite svår period, mycket är fullbokat... men det ska nog lösa sig.
Jag har bott i Sri Lanka i över ett år och har varit runt överallt i landet, så kontakta mig gärna om du vill ha tips och råd: (Logga in för att se e-postadress) Driver även reseverksamhet och har väldigt bra nätverk runt ön.
Jag skulle alla gånger välja Mirissa, det är mitt absoluta favoritställe på sydkusten, kanske i hela Sri Lanka faktiskt. Älskar stranden, atmosfären och det lagom stora utbudet av restauranger och barer. Det stämmer att inte många hotell har pool. Jag vet ett hotell som jag brukar rekommendera, men vet dock inte om det finns rum kvar.
Om Mirissa inte skulle funka skulle jag välja Tangalle. Tangalle har 5 olika stränder med olika karaktär och bra utbud av hotell och B&B´s…
Ska ni resa runt eller hålla er nere på stranden?
Jag skulle helt klart rekommendera er att ha bil med eng.talande chaufför under en del av resan om ni ska ta er runt landet. Det sparar tid och ger er enorm flexibilitet. Kostar inte heller mycket.
Hoppas detta hjälper er. Hör gärna av dig om du vill ha fler tips och råd!
23 nov. 2014 13:00
Tack!
Vi har bokar hotell nu för trippen. Börjar i Unawatuna sedan Mirissa, Tangalle, Hikkaduwa och avslutar i negombo. Då har vi fått se några orter. Vem vet vi hittar kanske en favorit och vill återvända till Sri Lanka. Thailand blev en favorit och vi har varit där många gånger. Det som skiljer mot Thailand verkar vara att det är mycket sämre hotellstandard och mycket dyrare.
Snart åker vi...
Susanne
25 nov. 2014 14:12
Hoppas ni får en trevlig resa :) Hör av er under resan om det skulle vara någonting :)
Mvh/ Sofia