Åker ensam fyra månader till New York, lite rädd!!! Kom gärna med tips!

Av Cimona
5 dec. 2014 15:11
Visningar: 450
Hej,

jag skall göra praktik i New York i USA till våren, mellan feburari och juni och det blev beslutat mycket snabbt!
Jag har nu redan rätt mycket resfeber - älskar att resa och brukar inte vara så räddhågan av mig, men nu känns det av ngn anledning tufft!

Någon som har något bra tips eller råd?

Skall man ta det som ett varningstecken att man är ute på hal is om man känner sig så orolig för att åka själv? Jag tänker mycket på att jag kommer sakna min familj och att jag kommer bli ensam där.
Superglad för lite tips och kommentarer!
5 dec. 2014 15:50
Att skaffa visum.

De gånger jag inte trivts har jag saknat familjen, andra gånger inte, i synnerhet inte efter jag passerade 20 år.
5 dec. 2014 16:24
Äsch, det låter som det ska bli kul! Vad ska du göra praktik som? Hur fixar du med visum (vanligt turistvisum är bara 90 dagar)? Hur fixar du med boende? Jag kan gärna ge lite stöd. Älskar NYC och har varit där nästan 15 gånger. Det är ett ställe där man definitivt INTE känner sig ensam om man reser själv. Finns ingen plats i hela världen där det är lättare att skaffa nya vänner, om man är lite socialt lagd själv och har ett trevligt utseende i alla fall. Förra sommaren hyrde jag en lägenhet och bodde där 5v. Du kan skriva ett privat meddelande till mig om du har frågor. Ha det så kul! :D
6 dec. 2014 16:18
Klart man kan bli nervös när man ska åka iväg själv! Men se det inte som en varningsklocka, det kan faktiskt vara ett sundhetstecken också ;) Det kan kännas lite extra nervöst när man tar ett snabbt beslut som man inte hunnit tänka igenom så mycket som man velat. Du är tuff som vågar ge dig ut i världen på egen hand, det är faktiskt inte många som gör det och väljer att stanna hemma istället. Hur kul är det?

New York är jättefint och amerikanerna är mer sociala och spontana än svenskarna så bli inte förvånad när främlingar kommer och pratar med dig :)

Hur ska du bo? Hemlängtan kan man lätt få om man är ensam på hotellrummet hela tiden. Försök hitta någon att bo med eller hör här på forumet om det är någon annan som kanske bor i NYC eller reser på egen hand? Och om du inte har Skype måste du skaffa det! :)