Diskussioner: Tips & råd om Kambodja

Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Thailand också eller bara Kambodja?
Kambodja Lisen_a, 21 nov. 2016
Senaste svar av Hthunberg för 8 år sedan
21
Sambon och jag ska till Kambodja dryga två veckor i slutet januari, början februari. Vi börjar i Siem Reap och tänkte sedan ta oss mot Koh Rong och vidare till Phnom Penh. Beroende på hur lång tid vi vill lägga på varje ställe så funderar vi på om vi ska stanna till i Thailand någonstans på vägen ...
Koh Rong eller Koh Rong Sanloem?
Kambodja Caroerro, 2 jan. 2018
Senaste svar av Diana1000 för 8 år sedan
9
Är 14 dagar för mycket att lägga på en av öarna, bör man dela upp vistelsen och vilken ö är att föredra? Är inte ute efter party direkt men det får inte vara allt för lugnt och stilla. Är det smidigt att ex ta sig över för dan till Sihanoukville för shopping?
Koh Rong eller Koh Rong Saloem!?
Kambodja Emh87, 19 nov. 2015
Senaste svar av Caroerro för 8 år sedan
3
Hejsan, Bär av till Kambodja till vintern och vi funderar nu på vilken av dessa öar vi ska välja. Får snart krupp på det här! :P Någon som besökt dem, en eller två? Vad är den stora skillnaden? Efterlyser lugn och ro, fina stränder, chans till dykning, god mat, enkelhet, ändå " ...
Koh Rong
Kambodja Emh87, 24 juni 2014
Senaste svar av Emelie1991 för 8 år sedan
26
Hej! Någon som besökt Koh Rong? Är sugen på denna ö i samband med Kambodja-resa. Läser lite olika om att det ska vara väldigt fint med god mat och bra snorkling etc. Till att det är lite öde, sandloppor och mycket vilda djur. Alltid bra att få höra från någon som varit där.
Malaria Kambodja
Kambodja Zlasia, 11 feb. 2017
Senaste svar av Lutt1337 för 9 år sedan
2
Hejj! I april kommer jag åka till Kambodja som ett av ställena på min tre månaders Asien-resa! Det var det enda landet som vaccinationscentralen rekommenderade mig att äta Malaria Profylax i. Dock kollade sköterskan på en karta där hela landet var markerat rött som något sorts "extremriskområde" ...
Väder och temperatur i kambodja i februari?
Kambodja Linda_100, 6 jan. 2017
Senaste svar av Anneli64 för 9 år sedan
1
Planerar packning inför långresa nu i vår, svårt att veta vilken typ av kläder som vi måste ha med pga olika temperatur i olika länder. Nån som vet vad det brukar vara för välder och temperatur i Kambodja (Siem Reap/Angkor Wat) i början/mitten av februari?
Bra rutt reguljärt till Kambodja med barn?
Kambodja Cocosboll, 24 okt. 2016
Senaste svar av Familjenweber för 9 år sedan
5
Om jag vill ha lite sevärdheter men även sol och bad i december i Kambodja, hur åker jag då? Har två veckor i början av december. Någon som har tips eller idéer?
Skaffa SIM-kort i Kambodja och Vietnam?
Kambodja Bitt, 1 sep. 2015
Senaste svar av Jacobolav för 9 år sedan
5
Hej! Jag planerar att åka till Kambodja kring jul och nyår (dec-jan -15/-16). Hörde av en arbetskamrat att det var krångligt att skaffa SIM-kort i Kambodja. Att man behöver ha en inhemsk person som typ skaffar SIM-kortet till en. Nu är dessa uppgifter några år, men jag undrar hur det är idag? ...
Bo centralt i Phnom Penh?
Kambodja Theinca, 17 jan. 2016
Senaste svar av Gunillad för 10 år sedan
1
Hej, jag och min flickvän åker till PP på måndag (18e Jan) och tänkte stanna i 3 nätter. Vi vil bo i/nära något slags centrum med gångavstånd till restauranger och några barer. Hittills har jag förstått att det är området strax norr om Royal Palace och även runt Street 278. Någon som har ...
Färdsätt Siem Reap -> Sihanoukville ???
Kambodja Bitt, 11 okt. 2015
Senaste svar av Gunillad för 10 år sedan
3
Hej! Jag håller på och filar på min resväg och upplevelser under de 4 veckor jag tänker semestra i Kambodja från slutet av december i år. Först åker jag från Ho Chi Minh-staden till Siem Reap. Hade tänkt vistas några dagar i Phnom Penh inledningsvis, men ändrade mig och tar det innan hemresan. ...
Siem Reap ELLER Phnom Penh ??
Kambodja Snooze68, 22 sep. 2015
Senaste svar av Snooze68 för 10 år sedan
6
Siem Reap ELLER Phnom Penh ?? Vilken flygplats ska man välja att åka till ? finns det badmöjlighet i närheten av någon? ett kulturmål räcker, bor hellre nära bad och centrum. stannar 5-7 dagar
Koh Chang - sihanoukville- angkor wat
Kambodja Ell2014, 20 feb. 2014
Senaste svar av Ellsenk för 12 år sedan
4
Hejhej! Vi kommer att besöka koh Chang ibörjan av mars, samt öarna nedanför, ko mak & ko kut, någon som har varit på de två sistnämnda öarna? :) Därefter är planen att åka till sihanoukville! Efter sol och bad vill vi åka till angkor wat, vi undrar dock hur man tar sig dit, buss? Hur långt ...
Kambodja, eller inte...
Kambodja Malinål, 27 sep. 2013
Senaste svar av Mila82 för 12 år sedan
7
Är på väg på en 7 veckors äventyrsresa (familjestyle :) i januari-februari. Familjen består av sambo och två barn, 4 och 6 år gamla. Flyger Bangkok t/r och börjar resan på koh chang med omkringliggande öar. Sen är tanken att resa vidare in i Kambodja med huvudresmål Angor Wat. Är det säkert att ...
Härliga öar i Kambodja?
Kambodja Idaskorpan, 3 juni 2012
Senaste svar av Idaskorpan för 14 år sedan
3
Hej! Vi är en familj som planerar en långresa i Sydostasien nästa år. Jag söker nu tips på vilka platser vi ska resa till. Vi vill gärna upptäcka Kambodjas ö-värld, och tar tacksamt emot tips på fina öar, boenden osv Vi gillar det enkla, genuina och kommer inte ha jättehög boendebudget. ...
Resplan, ta sig dit mm
Kambodja Kerstin, 17 apr. 2012
Senaste svar av Kerstin för 14 år sedan
2
Hej. Har lite planer på att besöka cambodja nästa vinter. Jag hade tänkt flyga från BBK till siem reap ( stavning) för att sedan under några dagar besöka templen. Sedan skulle jag vilja åka båt ner till Phon phen ( stavning?), vara där ett par dagar och sedan vidare till kambodjas kust ( med buss) ...
Hur är Kambodja?
Kambodja Mwindrot, 13 nov. 2011
Senaste svar av Rogge för 14 år sedan
6
Hejsan! Vi är tre 19-åriga tjejer som ska ut och resa i några månader i vår och pratar mycket fram och tillbaka om vilka länder som vi ska åka till! Vi har bland annat pratat om Kambodja och hört att vi borde åka dit för att det skiljer sig från de andra länderna, men så har vi också hört att det ...
Mer tid i Siem Reap.
Kambodja Bengtar, 15 juli 2010
Senaste svar av Evanders för 15 år sedan
5
Jag åker till Singapore 17;e augusti och ska vara där till den 28;e. Sen blir det Siem Reap i tio dagar. Jag avser ägna minst fyra heldagar åt Angkor Wat. Gärna från före solens uppgång. Jag hoppas på hyggliga regnskurar då och då för bildernas skull. Reser utan sällskap, så foto blir en syssla ...
Otres beach
Kambodja Elsa61, 23 nov. 2008
Senaste svar av Elsa61 för 17 år sedan
2
Jag har läst att Otres beach är den finaste stranden i Kambodja. Är den det? Finns det något boende och restauranger där som ni kan rekommendera? Är det långt till de andra stränderna?
Kambodja
Kambodja Uve, 19 juli 2008
Senaste svar av Tretjak för 17 år sedan
4
Reste i våras runt med familjen (tre tonnårsbarn) i Vietnam och planerar nu en resa till Kambodja. Åkte då en del båt, vilket var otroligt trevligt. Är det någon som vet om det är möjligt att åka båt från Phnom Penh till Siem Reap? Hur tar man sig sedan bäst till Sihanoukville (jag tror inte flyget ...
ATM Kambodja/Koh Chang
Kambodja Ulliz, 8 sep. 2007
Senaste svar av Tima för 18 år sedan
2
Hej! Kommer under hösten besöka Siem Reap, Phnom Penh, Sihanoukville och Koh Chang. Jag undrar om det finns bankomater, ATM, på dessa orter? Tack på förhand// Ulliz