Åka med 1 åring till Mexiko,vad tänka på ?

Av Ev3
7 okt. 2014 21:25
Visningar: 1392
I Februari åker vi till Mexiko,våran minsta är 1 år och äldsta 7 år.
Finns de nått vi ska tänka på ?
Solskyddkläder till minsta,Behövs de hela ben och hela armar? Hur vartm är de i sanden,kan man gå eller måste man ha tofflor på sig?
Vad kostar saker och ting där ungefär ?
Ge mej massa tips och råd på ad man ska tänka på?
Av Addis
10 jan. 2015 09:43
Hej,
Jag vet inte hur mkt fick du veta om att resa med en bebis till Mexiko men jag kan tipsa dig om ett par praktiska saker. Du skrev inte vart ni ska men vi är just nu i Cancun med en bebis på 16 månader. Vi reste med buss genom Yucatan och Quintana Roo i 3 veckor. Vi tog alldeles för mycket med oss eftersom det finns allt här man kan köpa och dessutom respektive billigt. Blöjor, mjölkersättning, gröt, våtaservetter, all medicin, kläder, leksaker, solkräm och allt annat. Det finns massor med affärer, apotek, restaurang, etc. Det som man kan uppleva som jobbigt är t.ex. mkt slitna och ojämna trottoaren, hög trafik och att allt verka vara oanpassad för barnvagnar.
Varmt är det redan nu när det är vinter här. Vi skaffade oss ett underbart solskydd med UV filter som man lätt monterar på paraplyvagn. Den funkar också som myggnät fast vi inte än blivit utsatta för myggbett.
Hoppas du fick lite idéer. Har du fler frågor tveka inte ställa dem.

Hej,
Du har många frågor och en liten oro ligger bakom dem. Släp dem alla!Playa del Carmen ligger 45 minuter från Cancun. Vi var där ett par gånger men övernattade inte. Den här plasten är känd som svenskarnas turiststad och det hörs väl på gator. Den är också mycket civiliserad. Liten med vackra stränder och massor med restauranger och affärer av olika typer. Tycker man om märkesvaror hittar man dem där. Tyvärr är det inte min grej så har jag ingen aning om prisförhålanden. Vill man köpa souvenirer finns det ett jättestort utbud också.  Det finns en stor livsmedelsaffär som kallas Chedraui. Där kan ni köpa allt. Blöjor av Libero märket hittade vi inte men t.ex. Huggis finns här. Vi tyckte dock att dem var lite dyra och provade två andra märken som var lika bra. Utbudet är verkligen stort. Inte som I Sverige. Samma gäller våtservetter, mjölkersättning, safter, nappflaskor, kläder, osv. Du måste inte oroa dig för om saker finns utan hur du orkar välja dem. Det gäller allting alltså. Även yoghurt är det svårt att välja emellan!Tycker ni om färska bullar så är det bara på Chedraui (ev. en annan, Mega tror jag den heter) ni kan handla dem. Gatorna är annars fyllda med foll som vill sälja allt. Juice, frukter, grönsaker, cigaretter, godis, osv. Vi vågade inte köpa något från dem sedan vi tittade hur dem skalar frukt med händer som rensas inte alls.Mat på restauranger kostar väldigt olika.  Är det en större restaurang vid havet eller I stadskärna kan ni räkna med 100-150 kr per person för en middag utan dryck. Jag kan rekommendera att ni vågar prova lite mer inne i stan och kolla upp även ställen ni annars aldrig skulle våga testa. Hygienen tror jag knappast de vet vad den är oavsett om det är en dyr plats eller ej. Vi blev alla magsjuka på första hotellet. Händer det till er är det bara elektrolit som räddar er. Finns att köpa överallt.Stränder är finna men det finns skräp överallt. Det gäller gatorna också.  Svårt att hitta soptunnor. Mexikaner verkar klara värme på ett annat sätt. När vi svettas som grisar klär dem långbyxor och även vinterstövlar. Generellt bär dem sina bebisar i famnar och jag har träffat bara turister med barnvagnar.  Det är faktiskt konstigt eftersom det finns många fina och billiga barnvagnar på affärer. Det måste dock bero på deras skitiga trottoarer. Playa har dock mkt fina trottoarer I jämförelse med andra platser vi var på.  Vi klädde vår pojke i långärmad baddräkt och använde solkräm. En keps på huvudet hade han alltid på. Han är väldigt ljus om huden och trots solkrämen solade han en aning. Vi upplevde inte att sanden  var varm.Tänker ni besöka andra ställen? Behöver ni hjälp med det?
Mvh,Addis