Åka Amtrak California Zephyre: Denver-San Francisco, flyga eller köra bil?

8 juli 2016 18:00
Visningar: 411
Hej!

Vi sitter och planerar vår andra road trip i USA efter att i höstas ha genomfört en otroligt härlig resa genom Kalifornien-Arizona-Nevada.

Vi planerar nu en resa på 21 nätter till nästa höst där vi har tänkt lägga 8-9 nätter i Denver/Colorado för att sedan spendera resterande nätter i Kalifornien.

Vi funderar dock på hur vi ska ta oss sträckan från Colorado till San Francisco. Vi har tittat på både bil, flyg och tåg. Det känns långt att köra bil och flyg känns snabbt, relativt billigt men lite tråkigt. Började då titta lite på att åka California Zephyr med Amtrak. En tur på hela 33 timmar och en prislapp på ca. 2500 kr (med sovkupé).

Är det någon som har åkt denna, eller någon annan lite längre, sträcka med Amtrak, och som kan berätta lite om deras upplevelse?

Vad jag har läst ska det vara en otroligt vacker natur man får se om man åker tåget och som man kan njuta lite mer av än om man måste köra en bil. Men 33 timmar känns lite långt och det kanske är besvärligt med stora resväskor?

Tack på förhand!
Av Jeok
9 juli 2016 17:55
Hejsan Patrick84!

Jag har korsat USA med tåg några gånger, min upplevelse av AMTRAK är väl sådär.

2009 åkte jag SF-Denver-Chicago-Washington i så kallad Roomette (billigaste sovkupén) vilket tog tre dygn. Man kan se en så lång tågresa som ett litet äventyr, men komforten är inget vidare faktiskt. Senaste åren har jag tagit det ännu mer okomfortabla flyget istället, det blir billigare och man kommer fram någorlunda fräsch. Om du vill åka sovkupé så rekommenderar jag "Bedroom" istället för Roomette, dubbelt så dyrt men större chans att kunna sova på ett vaggande tåg vars lokförare använder signalhornet i tid och otid. Bagaget är inget problem, om du vill kan du checka in det i resgods, men du kan lika gärna ha väskan i bagagehyllan i din vagn. Du får dock inte plats med just nånting i en Roomette, mycket trång kupè som egentligen bara passar en person till skillnad från Bedroom.

Naturupplevelsen under tågfärden går inte av för hackor genom Colorado! Nattetid korsas sedan Utah och morgonen efter passeras det tämligen trista ökenlandskapet i norra Nevada.

Käk ingår i alla sovkupéer, vänta dig ingen stor kulinarisk upplevelse bara.

Mitt råd är att du kan ta denna tågresa och se det som "en grej". Jag har dock tröttnat på dessa långa tågresor och tar flyget istället.

MVH Jeok
11 juli 2016 20:00
Stort tack för ditt utförliga svar Jeok!

Ja det var väl ungefär så som jag hade förväntat mig att det skulle vara. Så som det ser ut nu verkar det ändå luta åt att ta tåget istället för flyget. Vi hoppas på att den fina utsikten genom Colorado ska vara värt den lite obekväma resan. I vårt fall är det ju bara en natt på tåget så det kan vi nog uthärda.

Ja vi tittade på ett bedroom också men då det kostade nästan 5000 kr/person från D till SF(!!?) får det bli ett Romette.

Är det någon annan som har erfarenhet av att åka samma eller liknande turer med Amtrak får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

MVH Patrick