Air Baltic via SAS - bagageregler

Av Mikaelb
15 juli 2014 14:37
Visningar: 2818
Hej!

Är det någon som nyligen bokat en Air Baltic flygning (till t ex Riga) via SAS.se och har koll på hur mycket incheckat bagage man då får ta med sig? Jag hittade en tråd, men den var fem år gammal och det kan ju hända en del på den tiden...

Tack på förhand!
Av Birgere
15 juli 2014 17:49
Du hittar svaret på Air baltics hemsida. Olika priser om man bokat via deras egen website eller en annan. Mycket knepigt..
Av Mikaelb
15 juli 2014 18:15
Nja, fast ändå inte va? Jag har en SAS-biljett med SK-flightnummer.
Av Mikaelb
15 juli 2014 18:16
....som är "operated by" Air Baltic.
Av Birgere
15 juli 2014 20:38
..och då gäller airbaltics regler när det kommer till bagage om inte annat har avtalats med SAS.
Av Mikaelb
15 juli 2014 21:24
Jag mailade SAS som sa precis som du. Så jag mailade Baltic och har just fått svar från dem och enligt det svaret är det SAS regler som gäller om det är SK-flightnummer på min biljett även om Baltic är operatör. Fortfarande lite konfunderad dock. Någon som flugit en SK-flight med Baltic som operatör?
15 juli 2014 21:53
Jag har flygit med dom 2 ggr i år, Gbg-Sthlm-Riga, Riga-Cph-Gbg (med nödlandning i Köpenhamn, när det inte indikerades att landningsställen var utfällda.. fy faan..), o sen Gbg-Riga-Prag.. man blir inte klok på reglerna, hade en del kontakt med deras kundservice på Facebook, där tycker jag många av bolagen är snabba o bra på att svara..

Men 20 kg har jag för mig gäller, om man har köpt till bagage.. det var som sagt hur obegripligt som helst på Riga-resan, då betalade jag bara på utresan, kunde inte köpa till på hemresan, då kontaktade jag dom via Fb, och bagage ingick iallafall...

Du blev kanske inget klokare av detta..
Av Mikaelb
15 juli 2014 22:06
Hur hade du bokat? Via SAS?
Av Birgere
15 juli 2014 22:13
Ha i baktanke att Air baltic är det bolag som oftast struntar i ARN beslut. Med tanke på antalet flighter jämfört med dom stora bolagen som flyger på Sverige så kan man ju fundera.
Vill dom jävlas med dig så behöver dom bara visa sin hemsida....
Av Mikaelb
15 juli 2014 22:23
Ja, men nu har jag bokat och betalat ill SAS för en SK-Flight så jag tänker bråka med dem om nåt skulle strula. Det har jag gjort förr med gott resultat... ;)
15 juli 2014 22:28
Jag bokade via Air Baltics hemsida (enkelresan till Prag, bokade enkel SAS hem), o då köpte jag till bagage direkt..

Riga-resan köpte jag också 2 enkelbiljetter, då det blev bästa kombin för mina tider.. Utresan köpt via Travellink, hemresan via Resecentrumgruppen. Köpte till bagage för utresan via Air Baltics hemsida..

Min FB-konversation om bagage:
Hi I have a question. Trying to buy 1 luggage for my flight 3 march, Z43IRD Worldspan trip locator: MYHPFY Utresa SAS SK9651 (BT139) Riga - Riga - RIX 03MAR 18:00 Köpenhamn - Kastrup - CPH 03MAR 18:40 SK 9651 AIR BALTIC 1hr 40min -------------------------------------------------------------------------------- SAS SK0446 Köpenhamn - Kastrup - CPH 03MAR 20:35 Göteborg - Landvetter - GOT 03MAR 21:25 If i choose 2 flights, (Riga-CPH,CPH-GOT) I need a BT number for the flight CPH-GOT, can´t find that. Can I choose only one flight and the luggage wil still be checked through to Gothenburg?

Hello, Evy. You can't find the flight number for CPH - GOT, because we aren't operating that route (SAS are), only Copenhagen - Riga. Your baggage should be checked-in till your final destination.

Yes, but will It be so, if I buy Riga-CPH, the only flight I can fill in an Air baltic number, and the only way to buy luggage is to fill an air baltic flight number..
So if I buy "1 flight" the baggage can still be checked through to Gothenburg?

Where did you booked the ticket, and where are you trying to add the luggage?

I booked the ticket through Resecentrumgruppen, Referensnummer: 517130 and I am trying to buy luggage at Your site, but It won´t take my reservation numbers, (I could login on my outbound flight 28 feb with no problems) so I use the side on Your side saying buy luggage...

Do you want to book an additional baggage? Because we already see 1 included piece of registered luggage for both of passengers in both flights.

I want to check in 1 bag 20 kg (Sarah Jansen and I share). Don´t I have to pay for that?
I hate this.. much beter to have 1 bag included..
the ticket was rather expensive, so maybe It was included?

No, it is already included in your ticket, so you don't have to pay for anything more, Evy. :)

Thank You :-)! And thank You for quick respons :-)!

Have a nice flight!
Av Birgere
15 juli 2014 22:55
Huvudregeln är att det är flygbolaget som flyger den längsta sträckan som sätter bagagereglerna. Detta gäller vikt, storlek och antal.
Däremot så verkar flygbolagen kunna hantera avgifter som nu börjar poppa upp även hos riktiga bolag typ KLM. Lägger man dessutom på en code share så brakar nog systemen ihop.

Har man tex ett first leg med SAS så kan ju aldrig Air baltic få betalt, hemresan kan dom nog bråka om. Bästa kanske är att spela dum blåögd svensk och får man betala så tar min fighten efteråt.
15 juli 2014 23:19
Hej!

Vi flyger årligen till Riga. När jag har bokat via airbaltic, så har jag betalat extra för varje baggage då jag brukar ha fler väskor dit än hem. Min man har däremot alltid bokat via SAS för han gillar att baggage då ingår och det har alldrig varit några problem.
De gångerna jag har åkt med SAS biljett så har de (airbaltic) vid incheckningen på Kastrup varit mindre kinkiga när det gäller handbagage medan de som hade airbaltic biljetter fick sitt handbagge provmätt.
På sista tiden har jag flugit även med Norwegian då de har bättre priser, billigare baggage priser och Wifi ombord.
Med SAS får man ta med 1 incheckad väska I ekonomi
Av Mikaelb
16 juli 2014 09:31
Tack. Då tror jag att jag har grepp om det hela. :)