Air asia eller Malaysian?

Av Carrok
24 mars 2015 16:25
Visningar: 411
Hej!

Vi kommer resa till Kuala Lumpur, och därifrån vill vi flyga vidare till Langkawi.
Helt plötsligt när jag ska slå till och boka via flygresor.se så är det SVINDYRT. Från att ha kostat 1700:- för oss 5 kostar det nu ca 3700:-

Gick in på air asias hemsida, där var det billigare, men då gissar jag att det tillkommer avgift för bagage eller förstod jag det helt fel? Gör det det om vi flyger med Malaysian också?

Vi letar biljetter tur o retur KL - Langkawi 17 dec - 2 jan om det är någon som undrar eller har tips.
Av Carrok
24 mars 2015 18:42
Ok tack!

Då blir det lika dyrt att flyga med air asia som med Malasia Airlines. Tyvärr!

Air asia skulle kosta 2477:- för oss fem, men med 5 resväskor på det så är vi garanterat uppe i samma prisklass.

Tror du dom släpper fler billiga flygstolar eller är det kört?!
Av Birgere
24 mars 2015 19:11
Citerat från Carrok:
Ok tack!

Då blir det lika dyrt att flyga med air asia som med Malasia Airlines. Tyvärr!

Air asia skulle kosta 2477:- för oss fem, men med 5 resväskor på det så är vi garanterat uppe i samma prisklass.

Tror du dom släpper fler billiga flygstolar eller är det kört?!
Varför inte testa att boka multistop från skandinavien via KL till Langkawi? Har du tur så kostar inte sista sträckan något extra beroende på vem ni flyger med från skandinavien (OneWorld).

Beträffande flygstolar så tror jag du kan köpa det från SAS här hemma nu när dom renoverar sina flygplan ;-)
Av Carrok
24 mars 2015 20:42
Vi har redan bokat o betalt den långa resan (sthlm - KL) så det är endast inrikesflyget kvar att boka.

Men egentliga fråga är väl om det finns någon chans att priset sjunker på just den resan, eller är de billiga sålda och det blir bara dyrare och dyrare? Någon som har en aning om hur det funkar??

Birgere. Får nog ringa till Sas och fråga, kanske kan bygga mej ett helt plan ;)
24 mars 2015 20:53
Air asia kör ju supersale då och då, men en sån startade ju i måndags, så din sträcka verkar inte ha innefattats.

Om resan blir billigare eller dyrare beror mycket på efterfrågan, svårt att sia om hur det blir.
Dock är ju jul/nyår en poppis tid, så jag vet inte om jag vågat chansa...
Av Sierra
25 mars 2015 00:19
Gå med i flygbolagens bonusprogram så får du mail när de kör kampanjer. Det är kostnadsfritt.
Av Carrok
25 mars 2015 08:40
Tack för era svar!

Inser nu att jag tänkt lite fel.. det blir billigare att resa med air asia, bagaget var inräknat i det priset ;)
Behöver man deras "försäkring", den som kostar 20 per person? Tänkte hoppa över den då vi har försäkringar till förbannelse..
En sak till som du säkert har koll på Sierra, du skrev i en annan tråd att man betalar mer om bagaget väger mer än man har bokat för, men blir det någon straffavgift, eller kostar det lika mycket som om jag bokar på deras hemsida så att säga?
Av Sierra
25 mars 2015 10:36
Du behöver inte AirAsia´s försäkring om du har en hemförsäkring med utökat reseskydd. Den täcker hela familjen oavsett antal resor/år.

Har du mer bagage att checka in, än den vikt (minst 15 kg) du betalar för vid bokning, får du betala betydligt mer för varje kg däröver än om du betalar för 5 kg extra vid bokningen.
Av Carrok
25 mars 2015 11:25
Tack igen Sierra.

Hoppade över deras försäkring.

Dock bokade jag bara vikt upp till 20 kg, hur petiga är dom med vikt på handbagage?

Tänkte som så att vi kommer shoppa det sista i KL och då behöver vi nog de sista 3 kg i varje resväska (räknar med att vikten hos Qatar är 23 kg) så dom FÅR BARA INTE väga mer än 20 kg när vi åker från Langkawi ;)

2506:- blev det för oss 5 inkl bagage och bokade säten brevid varann.
Av Sierra
25 mars 2015 15:39
Jag har inte varit med om att de vägt handbagaget.
Av Anso75
25 mars 2015 20:16
Oj! Vi har kanske slarvat vid vår bokning för jag har då inte läst nåt om detta med extra betalning för bagage. Ska genast leta reda på bokningen och kolla vad som egentligen ingår.
Av Tittin
25 mars 2015 20:25
Skulle rekomendera dig o kolla med malindo air vi flög mycket med dom i höstas gratis bagage o super fina nya plan ...sen kan de ju skilja mycket mellan olika datum.....finns ju flera alternativ än langkawi Bali är bättre tycker jag o giili öarna finns flyg från kuala lumpor ;)
Av Carrok
25 mars 2015 20:46
Tittin - jag kollade deras priser och dom var ännu dyrare just dom dagarna, tack ändå för tipset.

Anso - ni flyger väl med Malaysia Airlines? Eller minns jag fel? :) Då ingår bagage!
Av Anso75
25 mars 2015 21:00
Japp! Malaysian. Lusläste precis villkoren och tyckte mig uppfatta att det ingick så tack för att du bekräftade det :)