72 timmar i Dubai....

Av Liljan1
24 mars 2014 21:04
Visningar: 695
Åker till Dubai i början på maj! Vi har 72 timmar på oss att uppleva staden, vad är det vi inte får missa???

Förslag på upplägg mottages tacksamt! Har ett par saker jag inte vill missa som jag planerar att förboka, Burj Khalifa och eventuellt afternoon tea eller drink på Burj al Arab (nån som har varit där?).

Finns det någon bra sightseeing-tur med båt?

Någon restaurang som bara måste besökas?

Alla förslag och tips är välkomna! Tackar på förhand!
Av Hkn
24 mars 2014 23:51
Citerat från Liljan1:
Åker till Dubai i början på maj! Vi har 72 timmar på oss att uppleva staden, vad är det vi inte får missa???
Gjorde en sådan tripp vid påsken förra året. Stannade ungefär lika länge som ni. Det här var mitt schema:

DAG 1:
- Jumeirah Beach första hotellet med utsikt mot Burj al Arab. Bokat ett bättre rum = fri, privat frukostbuffet på Club-våningen.
- Lunch på Al Muntaha i Burj al Arab (det är den restaurangen ni ska boka om ni vill äta 200 meter upp).
- Eftermiddag på den privata beachen.
- Middag på Zuma, en offspring till en av London bästa moderna Japan-restauranger. Deras miso-marinated blackened cod är galet bra.
- Nattklubben 360° belägen på en pir utanför Jumeirah Beach.

DAG 2:
- Frukost på hotellet (en uppvisning i kaos).
- Helikoptertur över Dubai (taxi till och från Atlantis ute på The Palm där heliporten ligger).
- Utcheckning och iväg till hotell nummer 2: Armani Hotel Dubai. Mina intryck: http://www.guidebook.se/archives/3522
- Taxi till guld-souken. Bör ej missas. I dessa kvarter hittar ni det riktiga Dubai; det som fanns innan man gick bananas med skyskrapor.
- Middag på Table 9 (beläget i Hilton Dubai Creek). Inte imponerad. Restaurangen dock i ny regi nu.
- Fontänshow utanför hotellet. Överskattat.

DAG 3:
- Riktigt bra frukost på Armani Hotel.
- Burj Khalifa - utsiktsplattformen (Armani Hotel ligger i samma byggnad). Hade förbokat första hissturen upp. Ganska rejäla köer när vi klev ut efter besöket = kände mig smart.
- Tunnelbana till Mall of Emirates. Skidåkning i en dryg timme.
- Åter till hotellet via Mall of Dubai (tunnelbanan lämnade från gallerian).
- Bil till flygplatsen. Hemåt.

- - - - - -

Övriga noteringar:
- Skippade dune-bashing med jeep eftersom alla sådana turer verkade kräva minst 4 timmar och inkludera magdans, dålig mat och henna-tatueringar.
- Hade gärna tagit en båttaxi till Deira (det gamla Dubai). Där var staden på riktigt.
- Restauranger som jag håller ett öga på – prickar nog av några på nästa tur:
• Hakkasan Dubai (samma koncept som i London). • The Ivy (också kopia av London-krog). • Nobu (lyxasiaten i samma kedja som London, Miami, New York... jaja, du vet vad du får). • Rhodes Mezzanine (Gary Rhodes är en britt med Michelin-stjärnor). • Rang Mahal (lyxindier). • Indego by Vineet (ytterligare en lyxindier av kock med två Michelin-stjärnor). Le Petite Maison (sydfranskt – höga ambitioner). • TOMO (traditionellt japanskt).

- - - - - -

Sådärja. Kanske det hjälper/inspirerar/avskräcker, hoppas

:: hkn ::
Av Yvve68
25 mars 2014 09:06
Vi var där på en kombinationssemester (charter) 2011 och bodde då bl.a. på Al Murooj Rotana Dubai, ett hotell som ligger med strax intill Burj Khalifa och det strora köpcentret som ligger intill tornet. Fantastiskt läge och fantastisk frukost! Eftersom vi hade en 2½ åring med oss och Dubai inte är byggt för fotgängare med barnvagn tog vi en Hop-on-hop-off-buss en dag. Den stannar vid alla ställen man VILL uppleva och det är bara att hoppa av och gå en stund och sen hoppa på och fortsätta. Vi bokade Burj Khalfia hemifrån och det var tur, för det var fullt den dagen vi skulle upp. Fantastisk utsikt och vilken harmonisk hissfärd! Ha en trevlig resa!