5 veckor - Florida + Kalifornien, Roadtrip med barn

Av Moniq
22 juni 2016 00:04
Visningar: 2210
Här kommer den never-ending ämne och även om jag har läst tusentals svar både här på reseguiden (som är den bästa reseforum) och även andra forum och sidor har jag fortfarande vissa tveksamheter.

Jag skulle VERKLIGEN uppskatta alla råd och tips gällande min resplan och ge förslag på hur man kan lägga upp det på bättre sätt!

Hoppas att Birgere , Floridasidan , Brycecanyon , Marcus_p , Hawaii, Marulk orkar ta sig igenom min långa text och ge lite synpunkter på det hela.

Jag har äntligen fått möjligheten att uppfylla min stora dröm - en roadtrip i USA.
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn ( 6 och 11) som planerar en 5 veckors resa nästa år. Eftersom barnen är i skolålder är vi tyvärr tvungna att göra resan under juni-juli, kanske både och – på gott och ont.
Efter många funderingar och ändringar har jag slutligen gjort en resplan som ser ut enligt nedan:

För att göra barnen och sambon nöjda ska vi flyga till Florida ( troligtvis Fort Lauderdale) där hyr vi bil och efter 1-2 dagar kör vi till Orlando , dag 3-6 besöker vi Disney World (eventuellt SeeWorld )
Tillbaka till Miami (2 dagar – eventuellt något besök i Everglades ) för att sedan flyga dit jag verkligen vill :) alltså västkusten.

Resplan för Västkusten ser ut så här:
Flyg MiamiLas Vegas (17-18 juni –inte bokat än) , ta bilen på flygplatsen, om vi landar innan kl.12.00 kör vi direkt till Grand Canyon ( övernattning bokad), annars övernattar vi i LV och kör på morgonen.
Alternativ att vi flyger från Miami till Los Angeles ( stannar 2-3 dagar) och kör till Grand Canyon på 1 dag (Men det känns lite onödigt att köra den biten, eller?)
18 juni Övernattning i Grand Canyon (Bright Angel Lodge) – tanken är att se både solnedgång och Soluppgång.
19 juni övernattning i Sedona (besök i Slide Rock State Park)
20 juni övernattning i Monument Valley (bokad)
21 juni Page ( en båtutflykt lake powell på kvällen) övernattning,
Antelope Canyon på morgonen (22 juni)
22 juni Grand Canyon North Rim (övernattning), jag vill verkligen uppleva den delen av GC
23 juni Zion NP (övernattning)
24-26 Las Vegas (2 övernattningar)
26 - lång dag i bilen – köra via Death Valley till Mammoth Lakes (övernattning)
Här är jag inte riktig säker om vi ska stanna en dag till, annars kör vi till
Bodie ghost town och till Yosemite via Tioga Pass, vad tycker Ni?
27 -29 Yosemite (2 övernattningar i parken)
29 – 2 juli San Francisco ( 3 övernattningar) Alcatraz , Redwood Park
2 juli Monterey (övernattning) Akvarium nästa dag på morgonen
3 juli övernattning någonstans på vägen (kanske Big Sur?)
4 juli övernattning Morro Bay
5 juli övernattning Santa Barbara
6-9 LA (Universal , Venice beach, Walk of Fame)
Vi valde se Universal i LA av det enkla anledningen att den verkar vara lite mer på ”riktigt” än den i Orlando ( enligt dem som besökt båda)? Jag är riktig fascinerad av det vad som händer bakom kulisserna i filmbransch så jag hoppas att det blir en av höjdpunkterna på resan :) Dessutom kan bli roligt för barnen att avsluta i en ”nöjespark”
Flyga hem från LA
Hur tycker ni det låter, vettigt eller helt galet?
Av Marulk
22 juni 2016 06:53
Vilken härlig resa ni har att se fram emot.
LV - absolut plan A, dvs flyg till LV isf LA om det är GC som hägrar. Bilvägen mellan LA är ruskigt lång o går större delen igenom Mojave Desert som iofs är vacker men man tröttnar lätt på ökenberg efter många timmar. Ni lär ändå inte hinna med avstickare utmed Route 66 på denna resan.
Page o Antelope Canyon - glöm inte förboka via web då ni reser under högsäsong
Zion - bra val, en fantastiskt vacker NP. Det går både shuttle bus samt man kan köra (andra delen av NP ) själv
Mammoth Lake - en liten stad som vi fastnat för. Gör ni en extra natt rekommenderar jag dagsturer med bl.a. Dvils Postpile o Rainbow Falls. Bodie Ghosttown kräver nästan 1/2dag dels att där finns mycket att titta på samt att vägen dit är 'rough road' dvs dammig grusväg.
Övernattning i Yosemite - var ute i god tid o förbered er på hyfsat höga priser i parken. Alternativt att bo utanför tex Sonora, Jamestown etc.
Boende i SF - testa Airbnb, homeaway mfl , Hotel är ruskigt dyrt om ni vill bo centralt
Redwood - det finns en mindre park strax norr om SF, efter Golden Gate - Muir Woods , här finns fantastiska Redwood träd. NP Reedwood ligger i norra Californien så dit lär ni inte hinna på denna resa 😉
Kustträden Reedwood skiljer sig från inlandets Seqouia. Inlandets är större o äldre medans kustträden är högre, hämtar fukt från havet.
Bra val med Monterey o dess akvarium, klart sevärt. Nästa stop Big Sur blir för tätt inpå

Enda funderingen spontant på ert reseuplägg....varför välja både öst o västkust....men ni har säkert er plan klar
Go tur
Av Moniq
22 juni 2016 10:14
Hej Marulk,

Tusen tack för ditt svar! Då är det bestämt - vi flyger till LV istället för LA,
Page o Antelope Canyon kommer vi att förboka - det blir troligtvis Lower Canyon.
Vi tänkte bo i Zion parken ( Zion Lodge) - då kan man köra in i parken - jag funderar att ta shuttle bus till The Narrows ( men lite osäkert om våra barn klarar gå genom det kalla vattnet där ( någon som har gått där med barnen ?)
Då blir det nog 2 nätter i Mammoth Lake ( då vi troligtvis kommer ganska sent från LV)
Eftersom jag var lite osäkert just på upplägget mellan Zion och Yosemite har vi inte bokat övernattningen där än, men det gör jag de närmaste dagarna.
Alla övernattningar i parkerna är tyvärr ganska kostsamma, men vi har bestämt att vi hellre bor dyrare men så nära den underbara naturen som möjligt. Vi dra ner kostnaderna på de övriga övernattningar :)
När det gäller SF har jag redan tittat lite på Airbnb och även Hotwire. Är det någon som har tips på en bra boende till en vettig kostnad - helst med gratis parkering då vi kommer att ha bilen med oss.
Jag har skrivit Redwood -men jag menade Muir Woods ;) . Även om det skulle vara mycket roligt att åka till NP Reedwood , så det är precis som du skriver - hinner vi inte.
Jag ska fundera över upplägget längst H1. Hur lång tid behöver man i Monterey akvarium för att bli någorlunda nöjd med besöket?

Reseuplägg - ja... , här är vi nog som de flesta europeiska turister när de besöker USA för första gången-man vill se så mycket som möjligt på så kort tid som man kan semestra där. Florida var lite krav från min sambo och barnet som gärna vill ha lite sol och bad och även Disney World. Själv hade jag bara "tagit" västkusten:) Vi hoppas att vi kan åka till Florida någon annan gång och ta det lite lugn där, men det blir nog inte aktuellt på et tag :(
Av Marulk
22 juni 2016 18:14
Monterey - 2-3h, akvariet är fantastiskt o visst kan man tillbringa åtminstone 1/2dag men ca 3h bör räcka, iofs beroende på intresse samt hur mycket tid ni vill lägga på eventuella shower.
Boende SF - vi är just hemkomna från långresa, hittade lgh via homeaway på Chestnut Street, inkl parkering o gångavstånd till tex fishermans wharf. Praktiskt med lgh då man kan fixa mat själv = sänka kostnaderna
24 juni 2016 23:30
Skippa Florida och lägg mer tid i LA, SD och Santa Barbara.

Där kan ni hinna med Sea World, Disney Universal och förutom att Santa Barbara kan vara en av USA's bästa stadskärnor är det också en perfekt strandort och ett utmärkt utgångsläge för utflykter till vindistrikten och ex Solvang
25 juni 2016 15:45
Jag är i jordgubbsbranchen, därför har mitt svar dröjt. Fantastisk resa som är fullt genomförbar då jag -96 med min familj med barn och syskon gjorde Florida 4 dagar, SF -Seattle Husbil tor 20 dagar + Minneapolis-Wisconsin 7 dagar. Men några synpunkter har jag förstås: Det första är värmen när ni ska åka, det blir olidligt varmt på flera av era ställen, särskilt Florida skulle väl passa på Jullovet istället? Flyget är såpass billigt men visst går det 12-15.000:- mer att dela den på 2 tillfällen, men man har ju längre tid på sig att spara ihop pengarna.
Ett trevligt alternativ till ökenområdena mitt i sommaren är att ta kustvägen upp till Seattle och ner tillbaka längs Sierra Nevada med betydligt behagligare temperaturer och flera vackra sevärdheter som Timberline Lodge där "The Shining" spelades in, Crater Lake och Yosemite + Sequoia NP förstås.
Är ni inte oroliga för värmen så är det bara att köra din planering, men varför inte försöka få med Mexican Hat och Moki Dugway som visserligen blir några timmars omväg, men istället fortsätta till Moab så når ni både Arches och Canyonland NP. Så här ser sträckan från Williams ut på googlemaps: https://www.google.se/maps/dir/Williams,+Arizona,+USA/Grand+Canyon+National+Park,+Coconino+County,+Arizona,+USA/Page,+Arizona,+USA/Antelope+Canyon,+Apache+County,+Arizona,+USA/Mexican+Hat,+Utah,+USA/Natural+Bridges+National+Monument,+Lake+Powell,+Utah,+USA/Moab,+Utah,+USA/@36.8902821,-113.0079265,7z/data=!3m1!4b1!4m44!4m43!1m5!1m1!1s0x87329ee95301a555:0x1da5e7c7cdc05386!2m2!1d-112.1910031!2d35.2494566!1m5!1m1!1s0x873312ae759b4d15:0x1f38a9bec9912029!2m2!1d-112.1129972!2d36.1069652!1m5!1m1!1s0x8734135bfdcd758f:0x6e982f5153384e39!2m2!1d-111.4558333!2d36.9147222!1m5!1m1!1s0x873411f49ba00e0b:0x98361608ad6aa79b!2m2!1d-111.3743302!2d36.8619103!1m5!1m1!1s0x8737382cd502c16f:0xd834a571b3dc7f4d!2m2!1d-109.8670664!2d37.151946!1m5!1m1!1s0x8737a08d0fccf829:0x6e57de12b97ced17!2m2!1d-110.0050394!2d37.6039774!1m5!1m1!1s0x8747e1e59ab82d8d:0xb32b17af1d5c42d!2m2!1d-109.5498395!2d38.5733155!3e0

Leta er ner runt Capitol Reef np och ta en halv dag i Bryce Canyon NP som jag anser är väl så vacker som GC.
Nu har jag snurrat till det så du får ihop 5 veckor bara på västra delen, men allt går att dela upp på flera resor så att man tar det senare med flyg till-från LV/SLC och Västkusten till-från LA/SF/Seattle.
Ni bestämmer och mitt förslag är ju egentligen mer än en resa, men råder er att höra med någon som varit i Florida i juli hur det är där då, för själv fick jag solsting i september......

Mina ungar som är vuxna nu glömmer aldrig resan längs kusten i husbil som 6 och 9-åringar, för det är stor skillnad för dem med det utrymmet och så mysigt att sova i alkoven ovanför hytten, och tror inte det blir dyrare än vanlig hyrbil + hotell + äta ute varje mål istf. att man kan laga mat själv i husbilen och sova på WalMart parkeringar.
Av Birgere
25 juni 2016 16:19
Jag får känslan av att familjen är splittrad. Du visar ett jättestort engagemang i att resa runt på västsidan vilket är helt fantastiskt medan övriga(?) familjen vill ha nöjen o sol/bad och kanske inte åka hundratals mil för att glo på sten i olika formationer.
Ni vill ju till USA det märks, men jag som många andra är inne på att fokusera på en sak i taget. Då flyget är relativt billigt så kan man lika gärna göra 2 resor. Prata igenom situationen hemma och bestäm vilken sida ni ska åka till först. Resan du prickat in låter ju för oss "glo-på-sten-älskare" helt fantastisk även om jag tycker att SD skulle varit med på resan.
Man ska inte sticka under stol med att det kostar en bra slant och att västkustresan kan bli dyr, mat, hotell och bil kommer att kosta. Florida kan ni göra billigare om ni väljer att hyra hus/lägenhet då i princip matkostnaderna försvinner från resekostnaderna när ni kör självhushåll (ätit hade ni ju gjort hemma oxå). Så mitt råd blir nog, börja med västkusten men spar undan lite så ni kan ta Florida vid ett annat skollov och gå all-in på båda platserna.
Av Hawaii
25 juni 2016 18:58
Hade normalt svarat tidigare men befinner mig just nu på resande foto (Lombok tidigare i veckan och kom just till San Francisco för en timme sedan efter en 15 timmar flygning från Singapore!). Håller 100%-igt med Birgere. Inkludera San Diego i resan (flyger själv dit om en timme!). Finns mycket i SD.
Av Moniq
1 juli 2016 14:44
Hej ,

Jag ber om ursäkt för att svaret dröjde! Men jag har tyvärr haft en stressig vecka:( Jag är nog inte ensam om detta.
Vill verkligen tacka Er så ENORMT mycket för alla svar, de hjälper oss att göra vår drömresa så bra som möjligt!
Här kommer ändringar i planeringen :)
Marcus_p , Brycecanyon: tack - vi skipper Florida ... efter lite diskussioner på hemmaplan har vi kommit fram att Florida bli för varm under juni och att vi "sparar" den till en separat resa kanske vinter 2018 :)
Eftersom det är vår första resa till USA vågar vi nog inte sova på WalMart parkeringar, men kanske nästa gång :)
Så resan kommer troligtvis ser ut enligt nedan:
Flyg till Las Vegas, där hämta bilen och köra mot Grand Canyon med övernattning på Bright Angel Lodge, nästa stopp : Sedona och vidare till Monument Valley (The View hotel) - kanske någon avstickare till Mexican Hat :)
Nästa stopp : Page och Antelope Canyon, sedan vidare till GC North Rim (övernattning Lodge at Grand Canyon North)
Vi skulle gärna vilja besöka både Zion och Bryce, men jag är lite orolig att tiden räcker nog inte till för att se båda, Så det blir troligtvis Zion
Från Zion vidare till LV för 2 nätter och lite "vila vid poolen".
Efter det - lång dag i bilen till Mammoth Lakes genom DV - 2 nätter där
( bl.a besök i Bodie ghost town)
Nästa Yosemite via Tioga Pass, där har jag lyckats boka 2 övernattningar Yosemite valley lodge ( annars fullbokad redan)
Från Yosemite till SF ( 3 nätter där) på Coventry Motor Inn ( prisvärd och med fri parkering)
Från SF till LA på 3 dagar
LA 3 nätter och vidare till San Diego
Ja, Birgere, Hawaii - tack för tipset - vi har faktiskt bestämd oss för att avsluta vår resa i San Diego för (förhoppningsvis) lite sol och bad
Flyger tillbaka från LA
Tack vare Era tips tycker jag att vår resplan har blivit bättre:)
Och jag hoppas att vi kan trots allt balansera min "glo-på-sten-förälskelse" och barnens suget efter äventyr och nöje :) De är vana att sitta i bilen under långa perioder utan att klaga allt för mycket, men man vill så klart att resan bli underhållande och rolig för alla.
Är det något jag har missat? Har Ni några tips på en bra, prisvärd boende i LA eller San Diego - jag tar tacksam emot dem
Ännu en gång tack!
1 juli 2016 16:40
Homewood Suites by Hilton SanDiego airport - Liberty station. Bra för familjer och nära till mycket. Fruk ingår, fri parkering, pool. Mån-torsd ingår även kvällsmat med dryck, perfekt när man kommar hem med hungriga barn.
https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g60750-d656430-Reviews-Homewood_Suites_by_Hilton_San_Diego_Airport_Liberty_Station-San_Diego_California.html
Har skrivit om vår resa på min reseblogg. Besökte dock bara städerna längs västkusten,
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/03/pa-tur-i-kalifornien.html

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/San%20Diego
Av Hawaii
1 juli 2016 19:17
Kul att ni ska besöka San Diego också! Hur många dagar där? Har själv inte bott på Homewood Suites (Liberty Station) som Lett_o_resglad rekommenderade, men det är ett mycket bra område. (Min flickvän bor på gångavstånd därifrån!). Massor med trevliga restauranger och de har nyligen öppnat Liberty Public Market som är lite som en svensk saluhall. Det är också nära till det mesta och alltså utmärkt som bas. Kan gärna ge dig en hel del tips om du berättar vad ni helst vill göra och hur mycket tid ni har. Och varför inte flyga hem från San Diego och slippa köra upp till LA?
2 juli 2016 04:50
Jag vet inte hur långt det är från ert boende närmast Mexican Hat, men är det under 10 mil så gör ett besök dit, visst det är bara 2 stenar men fränt att se, och framförallt är ni då bara en halvtimme från Moki Dugvay som ni kan köra upp och ner igen som kan bli resans upplevelse.........
2 juli 2016 05:55
Är också på resande fot just nu (Green Bay idag) men kan bara instämma i tidigare svar, bra att ni koncentrerar er på en del av landet. Rutten liknar vår västkustresa men med en dryg vecka mer tid vilket vi gärna haft så jag tror säkert ni kommer bli nöjda :-)
Av Katrinl
2 juli 2016 11:00
Vi gör en liknande resa om bara 9 dagar (!) Vi ser fram emot det väldigt mycket. Vi har ungdomar med oss så det är ju lite annorlunda.
Säkert helt rätt att spara Florida men vill bara säga det går utmärkt att åka dit på sommaren. Fuktigt, varmt, en och annan regn och åskskur som snabbt går över men för mig ett skönt klimat.
Vi har ju inte varit iväg än men vill ändå tipsa om Metro hotel i SF. Googla så får du en uppfattning. Nöjd med pris, betyg och läge. När jag sökte på hotell/ på alla typ airbnb så trodde jag ett tag att vi inte skulle ha råd att besöka SF. Men som sagt får jag återkomma när vi har varit där.
Lycka till!
Av Moniq
2 juli 2016 16:28
Lett_o_resglad tack för ditt svar. Jag har besökt din blogg vid flera tillfälle och beundrat dina fantastiska bilder både från San Francisco och San Diego. Jag kunde tyvärr inte boka något room på Homewood Suites by Hilton, men försöker ringa och se om de har något ledig.
Hawaii: Vi tänkte stanna 3-4 dagar i SD beroende lite på flyg från LA. Vi valde att flyga från LA då vi gärna vill ha direkt flyg till Köpenhamn. Därför kör vi hellre 3 timmar tillbaka från SD än krånglar till med mellanlandningar.
I SD vill vi gärna ha relativ nära till någon strand ( även om det skulle vara kallt att bada) och helst tillgång till någon pool. Att det finns några bra, prisvärda restauranger i närheten av hotellet /B&B skulle vara en stor fördel. Känner du till någon boende som du skulle kunna rekommendera? Helst under 2000 per natt om det går?
Brycecanyon: Vi övernattar på the View hotel i Monument Valley så det verkar vara ganska nära till Moki Dugway och Mexicant Hat därifrån. Dock den första ser lite skrämmande ut. Vi körde Trollstigen i Norge och det verkar vara något liknande, eller?
Tack Floridasidan för en positiv feedback. Efter att vi gjorde 250 mil i Norge på 5 dagar fick jag lära mig att planera på lite annat sätt just nu ;) Men vi kommer säkert få känslan att " vi kunde ta någon extra dag här och där" :)
Katrinal: Jag hoppas att Ni kommer ha en fantastisk resa och att du kan dela med dig när Ni kommer tillbaka. Metro hotel verkar vara en mycket prisvärd boende med bra omdöme på Tripadvisor. För oss var det dock väldigt viktigt med fri parkering och då har jag bokat 3 nätter på Coventry Inn som har ungefär samma priser som Metro hotel, ligger också ganska central.
Vi ser verkligen fram emot resan och jag är nästan lite avundsjuk att Ni reser såpass snart ;) och vi få vänta nästan ett helt år.
Ha en underbar, oförglömlig resa !
Av Hawaii
2 juli 2016 18:36
Eftersom jag alltid bor hos min flickvän när jag besöker SD har jag ingen personlig erfarenhet av hotell, men i ert fall, med 2 barn, tror jag nog att Airbnb kan vara det bästa alternativet. Mission Beach/Pacific Beach har en bred och fin strand men är också lite mera "hålligång ställe" för ungdomar och trafiken (och parkering) kan var en mardröm på sommaren. Ocean Beach (OB) kan nog passa er bättre och du kan definitivt hitta något i det prisläget. Om du drar upp Airbnb.com och tittar på San Diego kartan så ligger OB nästan rakt västerut från flygplatsen (väst-nord-väst ung.). Finns en fin strand där och OB är lite mera avsides än MB/PB.
Ang. hemresan - kan förstå attraktionen med nonstop flyg hem, men oavsett vilket blir det en liten kompromiss. Du kan välja mellan:
1 - nonstop flyg från LAX till CPH med avgång någon gång på eftermiddagen. Vilket innebär att man måste köra från SD ganska tidigt på morgonen för att ha lite extra marginal med tanke på ev, trafik-problem/förseningar.
2 - flyg från SD, vilket helt riktigt innebär byte av flyg någonstans men också har den fördelen att du har mycket nära till flygplatsen och behöver alltså inte planera in flera "extra" timmar som marginal. Troligtvis kan ni ha en ganska lugn morgon och ta er till flygplatsen någon gång mitt på eftermiddagen.
Om priserna är ung. likadana hade mitt val varit att flyga från SD, förutsatt att mellanlandningen/byte av flyg är på ung. 2 timmar. (En timme funkar för det mesta, men blir kärvt med den minsta försening).
2 juli 2016 19:52
Ett allmänt tips. Om ett boende går inte att boka på Hotels.com eller Booking.com brukar det funka att boka direkt på hotellets hemsida. Vi bokade homewood suites på deras sida,
3 juli 2016 08:11
"Brycecanyon: Vi övernattar på the View hotel i Monument Valley så det verkar vara ganska nära till Moki Dugway och Mexicant Hat därifrån. Dock den första ser lite skrämmande ut. Vi körde Trollstigen i Norge och det verkar vara något liknande, eller?"

Japp, det var så skrämmande så jag vände innan jag körde genom första kurvan nerifrån i husbil. Det stod stora varnings skyltar att inte köra fordon längre än 25 fot och husbilen var 28 så tom. jag fegade ur....... Men fascinationen över denna genväg till Colorado platån gjorde att jag ändå året efter bestämde mig att året efter när jag reste ensam och inte hade någon med bättre omdöme köra den från andra hållet då jag körde husbil från SLC över Arches NP och Canyonland NP mot Phoenix . Det var egentligen inte så skrämmande med 25 fots husbil och jag tvingades aldrig backa i någon av kurvorna, så jag har kört den en resa till senare, och man kör ju rakt genom Monument Valley för att ta sig därifrån så det blir ju en naturlig färdväg om man är på en NP- vacker utsikts- vackra stenar resa. Apropå det sista så får man då inte missa Petrefied Forrest, men ni har nog med upplevelser redan inplanerade..........
4 aug. 2016 21:23
Hej!

Jag är ny här på forumet, mitt första inlägg här. Har tidigare bara lurkat omkring ;)

Vi planerar också en Kalifornienresa under 2017, fast feb-mars, 17 nätter. Det är första gången till västkusten för oss, så jag har ingen egentlig erfarenhet att erbjuda :) Vi åker med våra tre barn (8, 6, 4). Denna gång blir det tyvärr inte SF - LA längs kusts (vilket skulle vara underbart enligt mig, spec. redwoodträden som är en bucketlistgrej för mig). Vi fokuserar på södra CA. LA, SD, Anaheim med Disneyland och sedan några dagar i Palms dessert för sol och bad :)

Er plan ser jättehärlig ut!! När ni är i LA kan ni ju kanske planera in Disneyland? Och i SD SeaWorld? Så får ni ju med det på denna resa ändå, tänkte jag :)

Mvh
Jennieralen
Av Moniq
11 aug. 2016 16:33
Hej Jennieralen,

Vad roligt att du skrev ditt första inlägg! Jag uppskattar verkligen alla svar - oftast är man helt "inkörd" i sin planering och missar att man kan göra saker på annat och kanske bättre sätt. Vi har ändrat vår planering MÅNGA gånger :)
Februari - mars känns som en bra period för en sådant resa, p.g.a att barnen går i skolan har vi tyvärr inte möjlighet att resa just då, men å andra sidan hade vi då troligtvis missat både Grand Canyon North Rim och Tioga Passet :)
Disneyland står naturligtvis på listan (barnens önskemål) såsom Universal ( mammas önskemål) och San Diego Zoo.
Sea World besöker vi om tiden räcker till.
Det skulle vara fantastisk om du kunde berätta hur resan har gått när Ni kommer tillbaka!
Just nu "kämpar" jag för att köpa så bra och så billiga flygbiljetter som möjligt. Jag var helt inställd på Norwegian, men efter att jag har gjort lite eftersökning blir det troligtvis mycket billigare och smidigare att flyga med andra flygbolag .
Har Ni redan köpt flygbiljetter ?
Av Moniq
15 aug. 2016 13:18
Ok, Nu är flygbiljetterna bokade via flygstolen. Vi tyckte att priset vad tillräcklig bra för att "slå till" :)
2 vuxna och två barn (CPH-LV, SD-CPH) för 15934 . Vad tycker Ni?
Nu är det bilen som är kvar och en del övernattningar , men jag tror att jag kan lugna ner mig lite med just de bokningar.
Av Roglin
16 aug. 2016 12:48
Hejsan Moniq
Vi gjorde en liknande men något nerbantad resa i våras med 2 barn, 8 och 12. Dock 3,5 veckor istället.
Vill rekommendera småstäderna vid kusten såsom Monterey, Carmel och Santa Cruz (trevlig och förvånansvärt stor nöjespark på beachwalken) . Underbar avkoppling! Längre söderut Laguna Beach, La Jolla och Coronado.
När vi var i LA och besökte Universal Studios bodde vi precis bakom TCL Chinese Theater på Hollywood Orchid Suites. Kan varmt rekommendera detta hotell.
Ska ni till Universal så borde ni fundera på VIP-passet. Kostar mycket men var värt det och ni slipper alla köer som kommer vara långa när ni är där. Med den utökade studio-turen, mat, fri parkering och kanonguide som ingår så tyckte i alla fall vi att det var värt det.
Av Moniq
29 sep. 2016 15:59
Hej Roglin,

Lite sent men STOR tack för ditt svar. Det mesta är bokat och klart ( kontrollfrik som jag är :) Känns skönt ... Vi övernattar i Monterey där ska vi besöka Monterey Bay Aquarium och så klart Carmel.
Tack för tipset gällande Santa Cruz - Uppdaterar min resekarta direkt :)
Att besöka Universal Studios är redan på listan. Vi har lite diskussioner här hemma om det är värd att betala VIP-passet. Men jag tror att jag lyckas till slut att övertala min sambo att det är absolut värd det:) Trots att det kostar lika mycket som vår flygbiljett.
Vår nya "uppgraderade" resplanen inkluderar 6 dagar I San Diego , liten sol och ?bad? avslutning på resan. Ohhh, vad vi längtar ...
Av Hawaii
29 sep. 2016 17:04
Kul att det blev 6 dagar i San Diego! Var ska ni bo? Och när kommer ni att vara där? Flyger ni hem från SD?
Av Moniq
29 sep. 2016 20:16
Hej Hawaii,

Ja, 6 dagar i San Diego blir det :) tack vare dig och alla som har svarat i denna tråden. Det var lite pussel med hela resan eftersom vi ville så gärna komma fram till SD just för Independence Day . Så den 4 juli stannar vi på Kona Kai Resort and Spa ( bokat via Hotwire ( för halva priset) - tack för tipset Birgere :)
Vi är lite oroliga för trafiken just den dagen eftersom vi kör från LA , men vi hade ingen möjlighet att planera det på annat sätt.
På Kona Kai stannar vi 2 nätter sedan flyttar vi till The Dana on Mission Bay - även den bokat via Hotwire.
Vad tycker du om de hotell? Blir de bra? Har du några tips på vad vi kan göra i SD förutom Seaworld, Zoo och Balboa parken?
Jag har även tittat på Catamaran Resort Hotel and Spa som du har tipsat om här på reseguiden - men den är tyvärr ganska dyr.
Vi flyger hem från San Diego :)
Av Hawaii
29 sep. 2016 20:50
Det blir helt utmärkt! Jag har ingen egen erfarenhet av de hotellen, men jag känner mycket väl till dem och det blir säkert helt perfekt. När jag är I San Diego går jag alltid en "powerwalk" varje morgon runt hela Shelter Island, där Kona Kai ligger, så jag har passerat det ofta. Ska faktiskt flyga från Hilo ikväll, och ankommer San Diego i morgon bitti. Det finns en liten kul restaurang ute på piren, ung, tvärs över gatan från Kona Kai. Den heter Fathom Bistro Bait & Tackle. Inget speciellt konstigt, men en trevlig plats att njuta av utsikten över San Diego Bay. Annars har ni Point Loma Seafoods i närheten, kanske 2 km eller så. Mycket färsk och god "seafood".
Och ang. The Dana - bra läge i Mission Bay Park, och relativt nära till stranden (men parkering kan vara knepigt - speciellt en helg eller weekend). En viktig detalj - precis sydost om The Dana finns det en ganska komplicerad korsning, faktiskt två korsningar, precis intill varandra, där West Mission Blvd., Ingraham Street och SeaWorld Drive möter varandra. Studera kartan och kolla vägskyltarna mycket noga när ni passerar den. Tar man fel avfart kan det ta en stund att komma rätt igen.
Och andra grejer I SD: googla för info om Torrey Pines State Park (fantastisk natur). Den ligger norr om La Jolla, och La Jolla Cove är ett "måste". I centrala SD, hangarfartyget USS Midway (nu ett museum) och precis intill kan ni ta båten den korta biten över till Coronado. En trevlig liten utflykt. Från Kona Kai - kör längst ut på Point Loma halvön till Cabrillo Monument, och ta er gärna ner till vattnet på "havs-sidan". Och som jag nämnde ovan, Liberty Station är mycket trevlig med många bra restauranger. Tender Greens har fina sallader (och mera). Con Pane är trevligt för frukost, och vill ni handla lite mat och dryck - Trader Joe's. De har en hel del annorlunda grejer. Och tycker ni om pizza så besök Pizza Nova, med fin utsikt över marinan. Pizza Nova är INTE i Liberty Station, utan närmare till Kona Kai. Har du frågor, hör av dig!
PS. Tror inte du behöver oroa dig över trafiken LA till SD. Min gissning är att det kommer att vara mycket bilar på vägarna, men att det kommer att rulla på.
Ytterligare ett PS - alla de här restaurangerna är helt "local", d.v.s. mest lokalboende där och inte speciellt många turister.
Av Moniq
1 jan. 2017 19:07
Hej Hawaii!

Tack så mycket för alla dina tips! Verkligen guld värd! Eftersom vi kommer att vara ganska många dagar i SD så kommer vi absolut att besöka La Jolla och Torrey Pines State Park :)
Av Hawaii
3 jan. 2017 01:07
Och missa inte stranden nedanför Torrey Pines State Park - det finns en brant stig ner dit. Personligen föredrar jag att först promenera uppför den långa backen till "parken" och sedan leta mig ut till kusten/stranden/klipporna (finns flera stigar men där är kartor på flera ställen) och sedan gå på stranden tillbaka till parkeringen.
Och ang. trafik LA-SD - jag körde själv fram och tillbaka där för ett par veckor sedan. LA-SD mitt på morgonen var ganska mycket trafik här och där och tog ung. 2.5 timme vilket nog kan betraktas som "normalt". SD tillbaka till LA (och med LA menar jag LAX, d.v.s. flygplatsen), det var mitt på dagen (vilket innebär att man normalt undviker morgon och e.m. rusning) och det tog exakt 2 timmar vilket nog är det snabbaste man kan klara det på. Trafiken (när den flyter) håller sig runt 70-80 mph även om jag tror att hastighetsgränsen för det mesta är 65 mph.
Av Frusang
5 jan. 2017 23:57
Hej! Jag är i startdagen på att planera för en framtida semester liknande er. Vi har också barn (3 st). Jag är verkligen intresserad av att höra om vilken budget ni tänkt för er resa.
Av Moniq
17 mars 2017 10:54
Hej Frusang,

Det är tyvärr inte billig med en roadtrip i USA - särskilt när man reser med familjen och vill bo på någorlunda bra hotell, gå till olika parker m.m. Eftersom vi har även bestämt att vi ska bo inne i de Nationella Parkerna som vi besöker ( Grand Canyon, Zion, Bryce, Death Valley, Yosemite) så blir övernattningskostnader ganska höga - de kan man säkert minska ner i fall man bor utanför. Tips: boka de övernattningar så tidigt som möjligt. Vi har bokat 1 år innan och i vissa parker var det redan problem att hitta något boende - vi fick anpassa resan lite utifrån tillgänglighet ( t.ex i Yosemite). Eftersom dollar stiger blir resan dyrare än planerat. Men vi hoppas att hela familjen (2 vuxna + 2 barn) klarar 30 dagars resa på ca 120000 ( Och då är allt inräknat - mycket är redan betalt och klart) Jag återkommer med verkliga siffror när vi kommer tillbaka:)
Av Moniq
17 mars 2017 11:06
Hej Alla!

Åter igen behöver jag Ert hjälp! Jag har gjort ett hemskt misstag - nämligen bokat en hyrbil i min sambos namn men betalat med mitt kredit kort. Bokningen gjordes hos Hertz redan i september, men jag fick ganska nyligen veta att detta kan orsaka problem. Jag har pratat med Hertz men som förväntat OTROLIGT OTREVLIGT tjej på deras kundtjänst har meddelat mig att : Jag MÅSTE avboka ( du vet väl att för det tillkommer en avgift på 300 kr - så hon mycket nonchalant, nästan fnittrande till mig,) och boka på nytt. Problemet är bara att det är helt annorlunda priser just nu.
Nu är min fråga kan det bli något problem om vi struntar i att avboka och bara visar mitt kreditkort, mitt körkort och hans körkort?
Å andra sidan efter det bemötande jag fick från Hertz ha jag verkligen lust att avboka och boka hos någon annan t.ex Alamo som har ganska OK priser - även om det bli lite dyrare än nuvarande hyra.
Vad tycker Ni? behöver verkligen hjälp - finns det någon som gjorde samma misstag som jag?
17 mars 2017 11:15
Citerat från Moniq:
Hej Alla!

Åter igen behöver jag Ert hjälp! Jag har gjort ett hemskt misstag - nämligen bokat en hyrbil i min sambos namn men betalat med mitt kredit kort. Bokningen gjordes hos Hertz redan i september, men jag fick ganska nyligen veta att detta kan orsaka problem. Jag har pratat med Hertz men som förväntat OTROLIGT OTREVLIGT tjej på deras kundtjänst har meddelat mig att : Jag MÅSTE avboka ( du vet väl att för det tillkommer en avgift på 300 kr - så hon mycket nonchalant, nästan fnittrande till mig,) och boka på nytt. Problemet är bara att det är helt annorlunda priser just nu.
Nu är min fråga kan det bli något problem om vi struntar i att avboka och bara visar mitt kreditkort, mitt körkort och hans körkort?
Å andra sidan efter det bemötande jag fick från Hertz ha jag verkligen lust att avboka och boka hos någon annan t.ex Alamo som har ganska OK priser - även om det bli lite dyrare än nuvarande hyra.
Vad tycker Ni? behöver verkligen hjälp - finns det någon som gjorde samma misstag som jag?
Jag vet inte hur det är hos Hertz men när jag bokade genom Rentalcars så sa de att det spelade ingen roll vilket kort jag betalade med, utan det viktiga var att när vi skulle hämta upp bilen så behöver vi ett kreditkort som står i min sambos namn. Så vad jag förstår det där så är det ingen fara, men vet som sagt inte hur det är hos Hertz- Vi har bokat Alamo via Rentalcars :)
Av Moniq
17 mars 2017 11:32
Hej Cassandra92,

Tack för ditt svar. I vår fall är kanske det huvudsakliga problemet att vi har redan betalt hela hyran. Riktigt ledsen är jag efter det extremt otrevliga bemötande hos Hertz. Jag vågar inte ens tänka hur bemöt man bli om man skulle reklamera något hos dem.
Av Birgere
17 mars 2017 11:51
Citerat från Moniq:
Hej Alla!

Åter igen behöver jag Ert hjälp! Jag har gjort ett hemskt misstag - nämligen bokat en hyrbil i min sambos namn men betalat med mitt kredit kort. Bokningen gjordes hos Hertz redan i september, men jag fick ganska nyligen veta att detta kan orsaka problem. Jag har pratat med Hertz men som förväntat OTROLIGT OTREVLIGT tjej på deras kundtjänst har meddelat mig att : Jag MÅSTE avboka ( du vet väl att för det tillkommer en avgift på 300 kr - så hon mycket nonchalant, nästan fnittrande till mig,) och boka på nytt. Problemet är bara att det är helt annorlunda priser just nu.
Nu är min fråga kan det bli något problem om vi struntar i att avboka och bara visar mitt kreditkort, mitt körkort och hans körkort?
Å andra sidan efter det bemötande jag fick från Hertz ha jag verkligen lust att avboka och boka hos någon annan t.ex Alamo som har ganska OK priser - även om det bli lite dyrare än nuvarande hyra.
Vad tycker Ni? behöver verkligen hjälp - finns det någon som gjorde samma misstag som jag?
Antar ni har signat upp i Hertzklubben. Se till att registrera hans kort och körkort där.
Troligtvis måste han ändå visa kreditkortet vid första hyrestillfället.
Föraren av bilen måste alltid kopplas till ett betal/kreditkort i dennes namn då det är han som är ansvarig för ev extrautgifter som belastas hyran.
Det låter som ni betalat i förskott istf att betala på plats vilket jag o många andra förordar.
Mycket svammel här men jag tror nog att det ska gå bra för er.
17 mars 2017 11:58
Citerat från Moniq:
Hej Cassandra92,

Tack för ditt svar. I vår fall är kanske det huvudsakliga problemet att vi har redan betalt hela hyran. Riktigt ledsen är jag efter det extremt otrevliga bemötande hos Hertz. Jag vågar inte ens tänka hur bemöt man bli om man skulle reklamera något hos dem.
Det har vi också gjort. Haha nu blir jag nojjig :P Ja man blir ju alltid så besviken när man möts av dålig kundservice. Förstår att du känner att du till och med vill byta företag när de är så otrevliga :(
Av Roglin
17 mars 2017 13:05
Tråkigt att du fick så dåligt mottagande hos Hertz. Har inte haft nåt problem med dem själv.
Det var även de vi hyrde av på våran California roadtrip.
Låter konstigt att du behöver betala för att avboka/omboka då jag kunnat göra det utan kostnad på nätet.

Det ska inte vara nåt problem med att ni betalar med ditt kort.
Vill dock understryka som Birgere skrev att din sambo måste ha med ett kreditkort som registreras hos uthyraren.
Tänk på att det måste vara ett kredit och inte ett debitkort!

Som Birgere även skrev så bör ni registrera er bägge i Hertz Gold Plus Rewards. Då kostar det inget extra med extraförare om man är minst sambo. Så även om det är bokad i hans namn så kan du köra bilen utan problem.
Ni behöver inte ens registrera dig som extra förare. Glöm inte att koppla bokningen till hans reward konto om ni inte redan gjort det.
Av Moniq
17 mars 2017 13:23 (redigerad)
Skönt att man kan räkna med er, Tack !
Birgere , jag har läst många av dina tips , råd och svar här på forum och även de som gäller bilhyran. Det är två anledningar varför vi valde att förbetala bilhyra.
1. Då vi har bokat i september var politiskt situation i USA lite skakig ( inte för att den ska vara mycket bättre nu :) och då var vi lite oroliga att dollar kommer att stiga och det gjorde den också. I och för sig kunde det vara helt tvärtom men risken för det kändes liten :)
2. Jag ville gärna ha allt betalt för att slippa diskussioner på plats med alla försäkringar m.m. Känns lite enklare att bara säga " I've already paid for EVERYTHING we need" - men det är kanske en naiv tanke att jag slipper de diskussioner.
I alla fall kändes det rätt att betala då även priset var bättre om man har betalat direkt.
Det är inget som helst problem att koppla mins sambos kort till hyran och han kan visa upp den vid uthyrningen. Eftersom vi har signat upp honom/oss i Hertzklubben så ska det inte heller vara något problem med extra förare som i vårt fall blir betalaren för hyran ( alltså jag). Jag har verkligen svårt att förstå varför skulle det vara så problematiskt i vårt fall - vi är båda förare , båda blir på plats och båda kan visa upp sina körkort och kreditkort.
Tack Cassandra92 - du gjorde min dag! Hoppas att det fungerar även i vårt fall. Det bli inte så roligt att stå där med två barn och bli nekad en redan betalt bil. Det går troligtvis att hitta någon annan bil, men det bli onödigt dyrt och stressig - kanske en del av äventyret :) Jag ska titta på möjligheter att hyra motsvarande bil hos andra bolag. Hittar jag någon bil som passar oss både utrymmesmässigt och prismässigt så slår vi till :)
Av Birgere
17 mars 2017 13:24
Nja, det fungerar utmärkt med ett "debit card" tex ett vanligt Swedbankskort så länge det finns täckning på bankkontot och att det är kopplat till MC/Visa. Våra kort tolkas som betal/kreditkort i dom amerikanska systemen och det finns inga direktkopplingar till banken hemma utan alla överföringar går via MC/Visa, det är därför man tex alltid måste trycka på "Credit" när man får frågan i en kortterminal "Debit or Credit".
Däremot fungerar inte amerikanska debit cards att hyra bil med, det är därför det alltid står att man måste ha Kreditkort när man hyr bil.
Av Birgere
17 mars 2017 13:28
Citerat från Moniq:
Skönt att man kan räkna med er, Tack !
Birgere , jag har läst många av dina tips , råd och svar här på forum och även de som gäller bilhyran. Det är två anledningar varför vi valde att förbetala bilhyra.
1. Då vi har bokat i september var politiskt situation i USA lite skakig ( inte för att den ska vara mycket bättre nu :) och då var vi lite oroliga att dollar kommer att stiga och det gjorde den också. I och för sig kunde det vara helt tvärtom men risken för det kändes liten :)
2. Jag ville gärna ha allt betalt för att slippa diskussioner på plats med alla försäkringar m.m. Känns lite enklare att bara säga " I've already paid for EVERYTHING we need" - men det är kanske en naiv tanke att jag slipper de diskussioner.
Då ni är med i deras klubb så slipper ni stå o tjabba med någon vid deras hyrbilsdisk, ni går bara ut till garaget och hämtar bilen. Men i övrigt förstår jag ditt resonemang.
Av Moniq
17 mars 2017 13:41 (redigerad)
Hej Roglin,

Jag är lite förvånad själv över det otrevliga bemötande med tanke att jag har kontaktat Hertz innan utan några problem. Tjejen hade tydligen dålig dag , men det gjorde att jag satt och grät efter samtalet. Det är inte så roligt att bli ifrågasätt läsförmågan - trodde att jag har behärskat den färdighet, tydligen inte:) Men man måste ge henne rätt att det är jag som har missat någonstans den information, för den enligt henne fanns där.
Varför jag ens skrev min sambos namn som förare veta jag inte, måste har slagit i huvudet eller nått, just den dagen:)
Vi har båda två kreditkort ( som Birgere säger finns i Sverige kombinerade kort - debet/kredit bl.a Swedbank har sådana) - så jag hoppas att det fungerar för oss.
Av Moniq
2 maj 2018 08:46
OK, det var ett tag sedan vi har kommit tillbaka från vår resa. Och jag vet att det inte var riktigt schyst att jag inte återkom med en sammanfattning hur resan har varit. Först vill jag tacka EXTREMT mycket för alla de råd och tips jag fick från Er. De gjorde att resan verkligen var något alldeles speciell!
Eftersom jag läste mycket om USA innan resan så hoppas jag att min sammanfattning kan vara till nytta för någon som planerar resan eller en trevlig läsning för någon som drömmer om en roadtrip längst USA:s västkust. OBS! Nedanstående är en subjektiv berättelse utifrån oss själva och våra egna åsikter. Det var vår första resa till USA så jag är ingen expert, men har Ni några relaterade frågor så försöker jag svara så bra jag bara kan :)
Jag är som Ni redan vet en ”planerare” och vill gärna ha en någorlunda bild av hela resan innan jag sätter mig på planet. Familjen är ganska vana vid det och medvetna om att för mig det roliga börjar lång innan själva resan :). Jag har tur eftersom de gärna överlåter den biten till mig :)
Eftersom jag var fast besluten för att vi ska övernatta inne i de Nationella Parkerna som vi tänkte besöka gällde det att vara i god tid med bokningar särskilt att vi reste under sommarlovet (har man barn i skolålder så har man : )
Yosemite, Grand Canyon och Zion ska man helst boka 1 år innan resan om man vill bo inne i parkerna. Jag återkommer med lite mer info om alla parker vi besökte.
Men nu börjar jag från början. Flygresan bokades ca 10 månader innan. Flygbolaget SAS. Priset var bra och det kändes skönt att ha det klart. Flyget från Köpenhamn var tyvärr försenad och det orsakade att vi missade vårt flyg i Chicago. Vi skulle flyga vidare till Las Vegas. Eftersom hela flygresan var bokad tillsammans har SAS bokat om oss till morgonflyg, fixat hotell, kvällsmat och frukost samt transport från och till flygplatsen. Allt gick väldigt smidigt så tummen upp för SAS.
Las Vegas var häftig att se. Väldigt speciell stad. Har du tid och möjlighet se gärna någon av Cirque du soleil föreställningar. En wow-känsla garanterat. Enligt vår mening 2-3 dagar räcker bra för att uppleva den, särskilt om man ha barn med sig :). Man har ingen nytta av en bil i staden. UBER fungerar alldeles utmärkt och man slipper söka parkeringar och betala för dem. Las Vegas är dyrt - det är bara att acceptera det.
Vi bokade bilen med Hertz (som Ni redan vet :) och vi kan bara ge beröm till Hertz i USA, dock inte i Sverige. Allt fungerade helt perfekt – t.o.m när vi hade inbrott i bilen och bilrutan krossades.
Redan i Vegas blev vi direkt uppgraderade av Hertz (killen på The Cosmopolitan Hotel var väldigt trevlig och hjälpsam – Hertz USA får verkligen det högsta betyget av oss). Vi fick en fantastisk, stor bil - Cadillac ESCALADE. Vi var överlyckliga när vi hittade den på parkeringen, bättre familjebil för en månads roadtrip har jag svårt att tänka mig.
Efter 3 dagar i Vegas var planen att se solnedgången vid Grand Canyon. Men där fick vi den första läxan när det gäller avstånd i USA och att vi måste göra lite justeringar i våra planer :) Istället för solnedgången fick vi leta upp vår stuga i totalt mörker. Därför blev vi ganska glada att vi bor ca 20 meter från ”South rim” eftersom vi kunde se soluppgång istället utan att behöva köra. Att promenera tidigt morgon vid Grand Canyon med alla rådjur som finns där överallt var riktigt häftig upplevelse. Eftersom vi bokade nästa övernattning ”relativt” nära hade vi nästan hela dagen för att ”undersöka” Grand Canyon. Det var definitivt värd att ta de fria Shuttle Busar och hoppa av på de olika View Point. Den röda linjen kan vi verkligen rekommendera särskilt när solen börjar gå ner.
Nästa övernattning var utanför Sedona – vilken vacker landskap! Har Ni inte för bråttom genom Arizona rekommenderar vi några timmar på Slide Rock State Park (utanför Sedona). Ta mycket vatten, handdukar och solkräm. Vi gillade verkligen de rutschkanor formade av naturen )
Nästa stopp Monument Valley där vi bodde på ”The View” hotell och hotellet har verkligen passande namn. Utsikten ”som ingår” i priset är verkligen ”breathtaking”. En av de absolut vackraste soluppgångar jag fick uppleva – direkt från vår balkong. OBS! Vill ni övernatta på hotellet boka så tidigt som möjligt, det brukar vara fullbokat många månader innan.
Vill Ni köra genom Valley se till att Ni ha en bil som klarar det. Vägen är verkligen dåligt och på sommaren är det riktigt varmt där men utflykten bjuder på häpnadsväckande utsikter. Det tar minst 2-3 timmar att köra de 28 km. Ta gärna lite kontanter och köp handgjorda smycken från Navajo indianer som sitter längst vägen i den extrema värmen med hela familjer och gör smycken.
Efter Monument Valley stannade vi i Page där ”huvud attraktion” var Antelope canyon. Eftersom jag är ganska nyfiken av mig har jag övertalat familjen att besöka både Lower och Upper canyon för att jämföra de två :) Personligen gillade vi mer Lower av den anledning att det var mindre folk där och man kunde promenera och njuta av de orange väggarna. Den var även billigare. Men ta gärna mycket vatten om Ni är där på sommaren och kanske även en paraply. Det är extremt varmt och man måste gå en bit till ingången och även stå i kö en stund. Riktigt jobbigt – särskilt för barn.
Upper canyon är enklare att ta sig till då man åker en bil direkt till ingången. Den är dock dyrare och betydlig mer ”stressig” – man får nästan springa genom den och brottas med många andra. Reser man utan barn och vill koncentrera sig på att ta bra bilder är en photography tour värd att överväga. Vill man ta en bild på de berömda ” light beams” (ljusstrålar) är det endast Upper canyon som man kan se de i. Det gäller då att man bokar en tour som går mellan 11-12.
Som sagt är jag nyfiken – ska jag jämföra två kanjoner så vill jag även se skillnaden på South och North Rim av Grand Canyon. Nästa stopp Grand Canyon North Rim. Även om resan dit ser ganska kort och enkelt på kartan är vägen högt belagt och ganska monoton. Reser man på kvällen / natten som vi gjorde måste man vara extremt försiktig då väggen ”kryllar” av rådjur. Rådjur som är betydlig större än de här hemma :) Nu efteråt kan jag nog säga att vi hade nog ”hoppat över” just denna övernattning. Har man sett Grand Canyon från den södra sidan kan man nog skipa North Rim i fall man inte tänker stanna där några dagar och vandra.
Efter Grand Canyon tog vi oss till ZION – en av resans höjdpunkter! Att bo inne i parken är verkligen att rekommendera då man få även köra genom den, något som annars är förbjudet för privata bilar, man kan dock åka shuttle bus. Alla i familjen älskade parken, att gå genom The Narrows var en fantastisk upplevelse. På sommaren är det verkligen ett måste! Så vacker!
Nästa dag körde vi till Bryce – vi bodde i parken, men här kan man verkligen bo utanför ganska nära och säkert billigare. Parken känns relativt liten, men när man börjar vandra bland ”hoodoos” få man lite bättre uppfattning om parken. Att överblicka den uppifrån från kanten är verkligen häftig.
Tyvärr hade vi inte så mycket tid i parken då vi var tvungna att ge oss av ganska tidig. Den dagen körde vi den längsta sträckan på hela resan, nämligen till Death Valley. Vi bokade övernattningen på Furnace Ranch (vill man bo där gäller att boka tidigt). Vi körde nästan hela dagen. Det var extremt varmt ute så det blev få stopp. Att få uppleva 48 grader C är ganska kul, men man verkligen få respekt för naturkrafter. Death Valley gillade vi alla och tyckte att landskapet var väldigt intressant något som vi inte förväntande oss. Att bada i poolen mitt i natten på Furnace Ranch var något som barnen uppskattade:) väldigt mycket.
Efter Death Valley har vi planerat att köra till Mammoth lakes och sedan till Yosemite via Tioga Pass. Vanligtvis är Tioga Pass öppen vid tidpunkten vi har planerat att köra den, men det skulle nog vara lite konstig om allt hade gått som planerat . Så mitt tips är att om du har möjlighet att boka hotell som går att avboka – gör det :). Vi har avbokat vår övernattning i Mammoth lakes och lite besvikna ritade vi om vår rutt. Istället för östra sidan av Sierra Nevada var vi tvungna att ta den västra sidan.
Men ”inget ont som inte har något gott med sig”. Att ta den västra sidan av Sierra Nevada innebär att man kan besöka både Sequoia och Kings Canyon nationalpark. Både värda att besöka. Att se de gigantiska sekvoja-träd är något utöver det vanliga. De är verkligen enorma och faktum att de växer så högt uppe i bergen gör de ännu mer fascinerande. Vi såg dock inga björnar :)
Att köra genom Kings Canyon botade min livsrädsla för slingrande bergsvägar. Jag var tvungen att köra och svettades halva av vägen, sedan bestämde jag mig att bara slappna av. Kan andra - kan jag, intalade jag mig. Utsikten var häpnadsväckande.
Vi bokade övernattningen mellan Sequoia NP och Yosemite via en app som heter Hotel Tonight – vi hittade fin motell till billig peng.
Nästa stopp Yosemite NP – ett absolut måste på en roadtrip i Kalifornien. Vi bokade 2 övernattningar i parken. Att hitta något närliggande hotell på västra sidan av Sierra Nevada är ganska svårt. Reser du under sommaren boka så tidigt som möjligt!
3 dagar i parken var nästan för kort. Parken är enorm med fantastiska vandringsleder för både stora och små. Shuttle system fungerar väldigt bra i alla parker vi besökte, Yosemite är inget undantag, men här är det verkligen mycket folk så man får vänta ibland ett tag innan man kan gå på bussen.
Mist Trial är spännande att gå, ta bara mycket vatten med Er. Att klättra bredvid ett enormt vattenfall är riktigt kul upplevelse. Yosemite liksom Zion var en stor favorit :) Vi hoppas att vi kan återvända dit någon gång. Att köra ut från parken är dock helt annan historia – det var en mardröm.
Del 2 – fortsättning
kommer snart :)
14 nov. 2018 16:47
Åhhh jag vill ha fortsättningen på Er resa. Vi planerar att hyra husbil sommaren 2020 och det här forumet är verkligen de bästa jag läst.
Mvh Anna