5 nätter i London!

Av Jesperj
14 okt. 2014 21:09
Visningar: 506
Hejsan! Jag och två kompisar tänkte dra till London 28/12-2/1 och fira in det nya året. Har suttit och tittat på hotel, hostel och bed & breakfast i timmar och känner att utbudet är så stort att man inte kan bestämma sig.

Vi är då 3 killar 22-23 år från Göteborg, relativt beresta och känner varandra utan och innan. Egentligen behöver det inte vara något storslaget utan bara ett fräscht rum med rena sängar..

Våra tankar är att vi ska hinna shoppa, äta gott, sighseeing, gå på fotboll och fira in det nya året.

Så jag undrar om det finns någon vänlig själ därute som faktiskt varit i London om inte under samma premisser så iallafall har en aning om vad vi kan vara ute efter och vill hjälpa till. Det behöver inte vara extremt central (dels för plånboken) men mest för att kollektivtrafiken ska ju vara alldeles utomordentligt bra.

Går det i en så dyr stad som London att komma under en 500-ring per natt?

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand / Jesper Johansson
15 okt. 2014 14:17
Citerat från Jesperj:
Hejsan! Jag och två kompisar tänkte dra till London 28/12-2/1 och fira in det nya året. Har suttit och tittat på hotel, hostel och bed & breakfast i timmar och känner att utbudet är så stort att man inte kan bestämma sig.

Går det i en så dyr stad som London att komma under en 500-ring per natt?
Tja...går kanske det gör men det blir nog väldans sunkigt. Det billigaste jag har hittat är sisådär 3500:- totalt. Det är nyår som ställer till det för er för det (och påsken) är den allra dyraste perioden att åka till London och bokningstrycket är enormt vilket hotellen vet.

Vad har ni fastnat för i utbudet själva hittills med för er rimligt pris? Vandrarhem finns som faktiskt är hyfsade (Clink t.ex.) men mycket börjar bli fullbokat och om man inte vill ha sovsalar så är det runt 100 pund natten ändå just över nyår.

Ett alternativ är att bo i någon av städerna utanför och pendla in och ja, kollektivtrafiken är bra men det kan också hända att det är banarbeten och grejer just under helgerna eftersom de passar på när pendlarna har semester. Dessutom går det ju minst en halvtimme om inte mer i varje riktning från just den station det tåg ni behöver går. Även om kollektivtrafiken funkar bra så är det ändå avstånd, mycket folk osv. som tar tid så då gäller det att välja rätt ställe. Vi har haft Reading som alternativ ibland för dit går det många tåg men inte ens det är speciellt billigt just då ser jag. Det tillkommer ju tågkostnader för detta också så då känns det ibland lika bra att betala mer för hotellet i stan beroende på totalpris för hotellen där.
Av Jesperj
15 okt. 2014 17:18
Hej och tack för svaret!

Vi behöver inte mycket men gärna en ren säng, toalett och dusch. Vi är alla överens om att vi kan skjuta till lite för att det är en nyårs helg som vi åker.

Jag satt som sagt och tittade jätte mycket igår på allt möjligt. Men då jag aldrig varit i London så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Min tanke var något mysigt litet B&B som man ser på film. En av vännerna är inte mycket för hostels, men de vi kan vara ute efter är liksom scandic klass - Ibis klass (hotellmässigt). De känns verkligen som en jungel i denna stora stad.

Om det är som du sager med kollektivtrafiken så ska vi nog satsa på något relativt centralt. säg 15-20 min gångavstånd till sevärdigheter, sportbarer, shopping och annat. Har du något att rekomendera där?
Av Cattta
16 okt. 2014 20:11
Hej,
tycker att ni ska bo i zon 1 om ni bara ska ha 20 min till sevärdheter. Kan tänka mig att hotell där kommer att kosta ca 4000 kr natten trippelrum just den tiden ni ska dit. Kommer ni till Stansted så rekommenderar jag radisson blue hotel 4-stjärnigt precis vid terminalen, premier inn eller holiday inn 4 min bussresa fr terminalen. mkt fräscha hotell de oxå. Ta tåget in till London 45 min, kom ihåg att köpa biljetter minst 31 dagar i förväg, annars kostar en returresa 500 kr. (stanstedtexpress)

Kolla på booking.com efter hotell men se upp för bed bugs/vägglöss om ngt hotell är mkt billigare än de andra. De bör ha 7,5 minst i betygsättning där om de ska vara ok.

Min ena kollega bokar alltid på Charlotte guesthouse när de är i London, ligger i west hampstedt zon 2 norr ut precis vid tunnelbanestationen, ngt billigare alternatv. Kolla gärna upp detta!

Annars finns exempelvis sovsalar på "smart russell square" zon 1 i bloomsbury, mkt centralt, som jag kan rekommendera. inte så fräscht kanske men centralt och ett billigt alternativ.

Boka genom booking.com de är seriösa och om ngt blir fel med bokningen så rättar de till felet.

Ha en bra resa...
Av Birgere
16 okt. 2014 21:02
På Hotwire.com hittar ni centrala *** hotell från 1600kr och lite mindre centralt för en tusenlapp/natt
17 okt. 2014 11:06
Citerat från Jesperj:

Jag satt som sagt och tittade jätte mycket igår på allt möjligt. Men då jag aldrig varit i London så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Min tanke var något mysigt litet B&B som man ser på film. En av vännerna är inte mycket för hostels, men de vi kan vara ute efter är liksom scandic klass - Ibis klass (hotellmässigt). De känns verkligen som en jungel i denna stora stad.
Premier Inn-kedjan och Travelodge är motsvarigheten till Ibis (Scandic tycker jag brukar vara lite roligare) och Premier Inn är den med bäst rykte. Alla hotell ser likadana ut och ligger i gamla omgjorda kontorshus men det är rent, sköna sängar och man har en bar om man vill ta en sängfösare. Ju centralare läge desto dyrare oftast (om det inte är ett av deras lite enklare hotell) och under nyår är deras hotell dyrare även ute i Hammersmith och liknande men det kan vara värt att kolla in: www.premierinn.com Dock är de kanske allra mest budgetvänliga för barnfamiljer med sina familjerum. Tror inte tre vuxna kan boka dem online.

Jag hade nog satsat på någon av hotellsajterna och sett vad du får för priser och så kollat vad TripAdvisor säger (om du inte får snabbt svar här). Ja, Londons hotell är en djungel och det kan bli sunkigt om det blir fel. Ett rent vandrarhem är bättre än ett sunkigt hotell.

Vill ni satsa på B&B så är de och så kallade "Guest Houses" i innerstaden vanligast runt södra Kensington - Cromwell Road/Earl's Court vilket är helt OK läge.