5-6 veckor i Asien ge oss tips!!!

5 dec. 2017 15:33
Visningar: 476
Hej! Vi är 4 tjejer som ska ut och resa lite i Asien i mars och april. Vi skulle gärna vilja ha lite tips och feedback på vår nuvarande resplan. Vi vet redan att våran resplan gör så att vi kommer behöva lägga en del pengar på flygresor men det gör oss ingenting.

Såhär ser planen ut just nu:
Alla kommer att komma från lite olika håll då vissa kommer att ha påbörjat sin resa lite tidigare.

* Vi ska sammansluta i Kambodja för att se de omtalade templen i Siem Reap. Finns det något mer sevärt i Kambodja som man kan åka förbi påväg över mot Vietnam?

* Ta oss över till Vietnam kanske åka till ön Phu Quoc(?), sedan vidare till Ho chi minh och spendera några dagar innan vi tar flyget till Kuala Lumpur.

* Stanna i KL i några dygn innan vi flyger vidare till Indonesien, Bali. Här vill vi ha många tips för vi har ingen aning om vart vi ska satsa på att vara någonstans i Bali. Vi kommer ha 10-14 dagar på bali och har kollat lite på Giliöarna, Ubud, Nusa och Lombok. Om någon har varit i Bali så ge oss alla tips ni har, har ni varit på Gili så vilken ö rekommenderar ni att åka till?

* Från Bali flyger vi sedan till Singapore där vi spenderar några sista dagar innan vi flyger hem igen.

Vi var väldigt sugna på att åka till Perhentian Islands men hur tar man sig egentligen dit? Verkar långsökt att flyga till KL för att åka hela vägen över landet ut till öarna och sen åka tillbaka till KL. Det verkar vara så fantastiskt fint på dessa öar då vi alla skulle vilja åka till en riktig paradisö, har ni några andra tips och förslag på paradisöar nere i dessa områden så dela gärna med er! Vi uppskattar alla tips både på ställen vi inte får missa och på platser som vi kan skippa.
Av Erik777
5 dec. 2017 15:50
Flyg från KL till Kota Bharu om ni vill till Perenthian.
Av Strip
7 dec. 2017 18:40
Hej! Spontan tanke bara, Ho chi minh är ingen rolig stad. Alltså visst, man kan lätt spendera några dagar där men det andra jag såg i vietnam var myycket bättre! Väljer ni ho chi minh ändå så missa INTE krigsmuseet. Jag gillar inte museum, men hade jag åkt till ho chi minh igen så hade jag besökt museet igen så det säger en del.

Sen har jag hört en hel del dåligt om phu quoc, det ska vara rätt skitigt och turistigt. Vi valde bort det och åkte istället till Koh rong samloem utanför kambodja, väldigt nära phu quoc. Man tar båt från sihanoukville i Kambodja. Den ön är helt sjuuuukt fin! Finaste stället jag varit på. Grannön Koh rong är mer känd och koh rong samloem är känd för att vara mer orörd och lugn, vi bodde dock på hostellet Mad monkey och där va det fest typ dygnet runt. Jätteroligt. http://www.madmonkeyhostels.com/kohrongsamloem/

Singapore, Indonesien och malaysia har jag ingen erfarenhet av. Men vi körde flyg Bankgkok - Phnom Pehn, stannade ej i staden utan tog taxi direkt till kusten. Där ifrån båt till koh rong samloem där vi va en vecka typ. Sen ett par dagar på Otres beach på fastlandet, sen flyg Sihanoukville - Siem reap, och sen vidare mot laos och till sist vietnam, norr till söder typ. Flög hem från Ho chi minh sen! Reste btw under exakt samma period som ni ska också.
7 dec. 2017 18:54
Koh Rong, Kambodja är ju en klassisk paradisö.
8 dec. 2017 22:20
Tack för tipsen! Vi har kollat lite på koh rong men har hört att det är mycket sandloppor och någon konstig parasit som folk blir sjuka av där? Kanske mest är påhitt/överdrift? Vet inte heller hur det skulle vara med det på koh rong samloem... hur är det med mat och renlighet där?

Vi hade mest tänkt att åka till ho chi Minh ett par dagar för att vi ska flyga vidare därifrån sen, men vart var ni i Vietnam? Vi känner inte att vi hinner/vill åka så högt norrut... Hur var vädret när ni reste?

Angående perenthian, behöver man flyga via KL till kota bharu?
Av Strip
9 dec. 2017 15:25
På koh rong blev folk magsjuka när vi var där pga folk slängde skit i hamnen typ, om jag fattade det rätt. Inga problem alls med sånt på samloem! Den ön är liksom väldigt öde o orörd typ. Ni borde verkligen kolla upp det om ni är intresserade av att ha det sjukt fint o mysigt men även festa. Verkligen världens bästa hostel. Inga problem med mat och renlighet tyckte jag! Är ju kambodja så ofc kan man bli magsjuk pga andra bakterier, men har isf inte med att göra att dom inte håller standard liksom, åtminstone inte på mad monkey.

Okej om ni bara tänkt ha vietnam som nåt på vägen så förstår jag. Vi va i hanoi, sen åkte vi ut till ön catba som ligger vid halong bay. Pga man måste se det liksom och då passade vi på att ta ett par soldagar också. Sen åkte vi till hoi an! Supermysigt. Sen ho chi minh. Så var inte heller runt asmycket.