4 dagar i Beijing, lämpligt dagsprogram?

18 aug. 2014 19:04
Visningar: 1093
Jag och min sambo ska åka till Kina och spendera 4 dagar i Beijing. Jag har googlat och läst om de typiska turistattraktionerna och funderar nu om det här kan vara ett lämpligt dagsprogram för att få ut maximalt av resan:

Dag 1:
Landar 09:40 lokal tid i Beijing (om det inte blir förseningar förstås)
- Åker till hotellet som ligger i Wangfujing-området.
- Utforskar shoppingen i Wangfujing
- Åker till Drum and Bell Tower och tar en tur i hutongerna i Schichachai-området

Dag 2:
- Himmelska fridens torg
- Den förbjudna staden
- Lunch
- Temple of Heaven
- Jingshan Park
- Donghuamen Night Market (Kanske inte äter middag där, men i alla fall ta en tur och kolla in det).

Dag 3:
- Utflykt till Mutianyu och titta på den kinesiska muren.
Återkommer sen eftermiddag till Beijing.
- Kanske ta en fotmassage? Eller nåt annat SPA-aktigt.
- Äter pekinganka (oklart var, men det finns säkert många restauranger att välja på. Tar gärna emot restaurang-tips).

Dag 4:

- Åker till Beijing Zoo på morgonen och tittar på pandorna i Panda House. Skippar resten av zooet, och tar istället båten inifrån Beijing Zoo-området och åker med båten till Sommarpalatset.
- Kvällsaktivitet??

Dag 5:
Lämnar Beijing tidigt på morgonen och flyger till Shanghai.

Jag hade funderingar på att lägga till lite saker i dagsprogrammet, men är osäker på när och hur det skulle vara lämpligt att trycka in mer saker.

- Silk Market
- Lugou Bridge (Marco Polo Bridge)
- Lama Temple
- CCTV Tower Beijing (fin utsikt?)

Det hade varit kul att åka till Xian och se Terrakottaarmén, men det verkar vara en alldeles för lång och omständlig resa från Beijing, när vi är där så kort tid.

Jag tar hemskt gärna emot tankar och tips på hur vi kan maximera vår vistelse i Beijing! =D
18 aug. 2014 20:44
Hej
Vad roligt med Beijing! PÅ 4 dagar hinner du ganska mycket av Peking ändå.

Jag har varit i Beijing två gånger, 1999 och 2010. Var imponerade båda gångerna fast på olika sätt...

Området där ni bor tyckte jag var mysigt att strosa i, och det kommer ni ju också att hinna göra, dels första dagen och sedan säkert även kvällstid.
Var bara beredd på att ni förmodligen kommer att få ett erbjudande att "ta en öl" med någon som säger sig vara student och vill öva sin engelska. Det ska ni tacka nej till, annars blir det dyrt.

Hutongerna gör sig, tycker jag egentligen bäst till fots, de där arrangerade rickshaw-turerna blir lätt lite hysteriska och man hinner inte se så mycket. Om det är inkluderat ett besök hos en familj kan det vara värt det bara för att få möjligheten att ställa frågor och prata lite...

Jingshan Park vet jag inte vad det är...
När man ändå är vid Himmelens tempel kan man passa på att svänga förbi Pearl Market om man vill shoppa lite.
Silk market är öppet långt in på natten, dit kan ni ta en taxi själva någon kväll när det passar.

Lamatemplet har jag inte varit till, hade faktiskt beställt det gång nr 2, men vår guide tyckte att vi kunde skippa det...
Tror tyvärr inte att du kommer att få fin utsikt någonstans ifrån, eftersom Beijing alltid är täckt av ett smogg-lock.

En trevlig kvällsaktivitet är en akrobatikföreställning. Riktigt imponerande föreställningar. Peking opera däremot är ganska tråkigt.

Kinesiska muren ska man se på någon annat ställe än Badaling och det gör ni ju, så det är bra.

Jag tror, utan att veta säkert att Peking Zoo är en deprimerande upplevelse. Jag skippade det båda gångerna men kommer absolut att återkomma till Kina och se pandor i sin naturliga miljö.

Vilka bokar du programmet med?
Vi bokade första gången från Sverige och andra gången med China Highlights, ett kinesiskt företag. Genom att boka själv sparade vi nästan 10.000 kr!
Om du får en bra guide kommer han/hon att kunna improvisera och kasta om lite i schemat "on the fly" väl på plats.

Er guide kommer att vilja ta med er på tecermoni, pärlfabrik och annan tillverkning. Detta är för att själv få provision på det ni köper. Det kan väl vara ok om man är intresserad och är medveten om vad detta är.
Första resan var vi till en "traditionell kinesisk läkare"som sålde på oss små piller enligt denna princip. Lite kul faktiskt även om jag än idag undrar vad det var i pillren...

Gång nr 2 tog vår guide oss på lunch i de muslimsk-kinesiska kvarteren. (precis väster om förbjudna staden har jag för mig) Det var helt egot reglementet, men det godaste vi åt på hela resan!

Xian tyckte jag faktiskt var en smula överreklamerat och inte värt den långa resan.

Shanghai däremot älskade jag!

Lär gärna mer om min resa 2010 här:
http://www.4000mil.se/?p=488

och hojta om du har fler frågor!
19 aug. 2014 11:06
Tack för tipsen, vi ska försöka akta oss för att bli lurade och medbjudna på öl (har läst att samma lurendrejeri även förekommer för te-drickning, som sedan blir monstruöst dyrt!).

Tack för tipsen om Pearl Market och Silk Market, då svänger vi nog förbi nån av dom också. Visste inte att Silk Market var öppet sent, så det var intressant att få veta!

Själva resan är bokad med ett resebolag i London, och vi har egentligen bara två dagar med guide (kinesiska muren, samt en av våra dagar i Shanghai). Allt annat har jag gjort research på själv och tänkt att vi ska se. Borde vi försöka ordna med en guide till fler dagar? Jag är lite rädd för att bli lurad (hutlöst dyrt, okunnig guide, guide med dålig engelska etc). Jag är inte ett skvatt intresserad av att bli medsläpad till te-ceremonier, pärlfabriker eller sånt där guiden får en "kick-back". Då skulle jag bli rätt purken faktiskt.

Hade gärna klämt in lite mer "djur och natur" på den här resan efter att vi tittat på dokumentärserien "Wild China", men det verkar svårt att klämma in i vårt ganska tajta schema. I Shanghai så gör vi nog en dagsutflykt till Hangzou och West Lake, och så vill vi gärna se en av vattenstäderna. :)

Jag läste din reseberättelse och ni verkar ha haft det hur bra som helst! :) Vad häftigt att åka till Guilin (stavning?) och se risodlingarna och terasserna. De var nog med i ett av avsnitten i den dokumentärserien som vi sett, måste ha varit otroligt att se det i verkligheten!
19 aug. 2014 13:00
Guide eller inte guide, den eviga frågan. :-)

Vi har varit på många platser utan guide och det har funkat bara bra, men Peking valde jag faktiskt att boka guide hela tiden även andra resan. Argument för det:
1) ganska långa avstånd, i många städer ligger sevärdheterna på gångavstånd, så är inte fallet i Peking, det är långt mellan det man vill se. Man sparar tid på att bli runtskjutsad.
2) förbjudna staden: den som går med guide går före i köerna, vilka tydligen kan vara ganska låna och tidsödande. Skulle faktiskt inte kunna tänka mig att besöka förbjudna staden utan guide, man får så mycket historia på köpet.
3) inte så lätt att navigera på egen hand. Alla gatuskyltar är på kinesiska. De låter sig inte läsas så lätt, man får jämföra krumelur för krumelur mot kartan. (kom för allt i världen att ihåg att ta med en lapp med hotellets namn skrivet på kinesiska ut på stan så att ni hittar hem igen!)
Första gången, 1999 provade vi en dag utan guide och den blev helt misslyckad. Vi fattade verkligen ingenting, irrade mest. INGEN kunde engelska. Vi klarade inte ens av att beställa lunch på en restaurang, personalen fick springa och hämta en man i kvarteret som kunde lite engelska...
Med detta sagt har det gått många år sedan dess och Kina har förändrats. Kanske är det mycket lättare nu, kanske kan folk engelska. Vi får väl se om någon annan som har erfarenhet av Peking utan guide svara på tråden... t.ex. så finns det ju nu massor av restauranger med menyerna i bildform, så att det bara är att peka osv)

De 2 guider jag har haft i Peking har varit fantastiska och tillfört massor, guiderna på andra orter (Guilin och Xian) har varit mer tveksamma.

Om ni väljer att ta er fram själva så förbered er ordentligt med att få alla platser ni tänker besöka nedskrivna på kinesiska osv.
Det finns ju en visst charm också i att klara sig själv.

Shanghai däremot är inga som helst problem på egen hand.

Googlade Silk market nu och det visade sig att det Silkmarket jag besökte 1999 som var utomhus, flyttade in i en byggnad 2005 och har nu öppet till 21...
Där ser man.
19 aug. 2014 22:04
Var där med dottern 2007.

Vi tog ingen guide, och fick sjukaste dagen vid kinesiska muren, minggravar o en nöjespark, när vi åkte med en guidad rundtur på kinesiska, som var det enda vi hittade,efter att ha kryssat fram på Himmelska fridens torg o letat efter buss till "The Great Wall" o ingen fattade.. o jag hade glömt min utskrift hemma i Sverige.. En oförglömlig upplevelse, ingen aning om vilken del av muren vi var vid, vi bestämde oss för att åka med, sedan vi gjort klart med guiden att vi skulle kunna kommunicera vilken tid vi skulle träffas vid bussen vid varje stopp..

Satt sedan o grävde i samma fisk som våra kinesiska medturister vid lunchen..

F.ö tog vi tunnelbanan, o ibland taxi, ibland kom man fel, men det är ju också ett äventyr. Men vi var inte rúnt på så mycket måsten, hade sökt fram ett antal shoppingställen vi ville till, tycker det är kul att trassla sig fram med kommunala färdmedel själv när jag är på semester..
19 aug. 2014 22:15
Underbart!
:-)

Då kan jag upplysa er om att ni var till Badaling, för det är bara den man kan kombinera med Ming-gravarna.
Citerat från Reselover:
Var där med dottern 2007.

Vi tog ingen guide, och fick sjukaste dagen vid kinesiska muren, minggravar o en nöjespark, när vi åkte med en guidad rundtur på kinesiska, som var det enda vi hittade,efter att ha kryssat fram på Himmelska fridens torg o letat efter buss till "The Great Wall" o ingen fattade.. o jag hade glömt min utskrift hemma i Sverige.. En oförglömlig upplevelse, ingen aning om vilken del av muren vi var vid, vi bestämde oss för att åka med, sedan vi gjort klart med guiden att vi skulle kunna kommunicera vilken tid vi skulle träffas vid bussen vid varje stopp..

Satt sedan o grävde i samma fisk som våra kinesiska medturister vid lunchen..

F.ö tog vi tunnelbanan, o ibland taxi, ibland kom man fel, men det är ju också ett äventyr. Men vi var inte rúnt på så mycket måsten, hade sökt fram ett antal shoppingställen vi ville till, tycker det är kul att trassla sig fram med kommunala färdmedel själv när jag är på semester..