3 veckors Roadtrip USA i sommar

Av Emmiiss
21 feb. 2013 13:31
Visningar: 2574
Ska åka på roadtrip i USA i 3 veckor i augusti och behöver lite tips/förslag på platser att besköka, boende och annat nyttigt.
Resplanen är nu att flyga till Washington och därifrån ta oss till Niagara Fallen och sedan köra ner längs med kusten till Key West. Därifrån flyga från Miami till en flygplats nära Yellowstone och därifrån ta oss ner till Monument Valley, Las Vegas, San Diego, LA och avsluta i San Francisco.

* Någon som vet om det finns något företag/hemsida där man kan hjälpa till att transportera en bil från en plats till en annan och därmed undviker att behöva hyra bil och stå för dyra envägskostnader?

* Bör man köra över hela landet istället för att flyga eller kostar det bara onödig tid och pengar?

* Tips på boende?

* Skulle vilja bo på en ranch någonstans. Någon som har erfarenhet av det?

* Någon som har vandrat ner i hela Grand Cayon? Tips på hur man går tillväga/ansöker om det?

* Yellowstone, är det värt att åka denna extra bit för att uppleva denna nationalpark? Eller är det något som man kan skippa?

* Mount Rushmore, värt ett besök?

Tacksam för alla tips och råd.
Av Annl
21 feb. 2013 17:14
Oj oj oj...

Vill du inte bara ligga på vägarna så kan du glömma den reseplanen.

Alldeles för mycket inplanerat under på tok för kort tid. USA är enormt stort - det är viktigt att tänka på det.

Vi har gjort två roadtrips till USA och båda dessa var en månad långa.

Under den senaste 2011 besökte vi Kew West, Miami, New Orleans, Savannah, Charleston, Myrtle Beach, Washington DC, Philadelphia och NYC.

Under resan år 2010 hade vi en vecka på östkusten och besökte då NYC, Lyons och Niagarafallen. Sen hade vi tre veckor i Kalifornien med SF, Santa Rosa i vindistrikten, Monterey, LA, LV, Grand Canyon och San Diego.

Även dessa resplaner - i alla fall den första år 2010 - kan man så här i efterhand ha synpunkter på och det hade varit bättre med en månad i Kalifornien.

Mitt råd till dig är att stryka minst hälften och koncentrera dig på en del för just den här resan och låta det andra stå på vänt till en annan resa.
Av Tango
21 feb. 2013 18:37
Galen resplan!
inrikes flyg är jätte billgt så det är nog smatare att ta flyget och envägshyra brukar ligga på 300 dollar.
Yellowstone är helt fantastiskt om man är intresserad av natur och djur, west yellowstone har en flygplats som ligger bra till.
Mount rushmore och black hills är också helt underbart med gamla guldgräva städer,natur ,djur och västern historia
Custer state park rekomenderas på vägen.
1 vecka tog det för oss att åka från yellowstone till vegas och då hade vi ett högt tempo.
Att bo på ranch är också något som man ska göra men har inte bokat själv än mycket pga att det ofta är rätt dyrt.
Flyg till rapid city i SD och avsluta i LV en bra road tripp med fantastiska upplevelser på vägen, och då får du med mount rushmore,yellowstone, Monument Valley, las vegas och kanske t o m grand cayon.
Av Asok
21 feb. 2013 19:36
Håller med ovan. Håll dig till öst eller väst om du vill få ut nåt av resan. Yellowstone är nästan en resa i sig om man vill se så mycket som möjligt. Var där för snart 2 år sedan i 4 där o det var 4 dgt för lite imo. Guide rekommenderas om man vill se specifika djur. Black hulls är magiskt.
22 feb. 2013 14:22
Håller med de övriga om att er resa låter lite i det stressigaste laget, även om jag själv är en väldigt aktiv typ som gillar tempo... Men jag vill iaf absolut rekommendera Yellowstone! Jag har varit på flera roadtrips i USA, och förra sommaren (2012) var jag bla till Yellowstone, vilket var helt fantastiskt! Det är min absoluta favorit av allt jag besökt i USA! Skulle jag vara du så hade jag dock delat upp denna resa i 2 delar, och satsat på att ta östkusten och Niagara i en resa, och Yellowstone och "vilda västern" en annan resa... Jag har själv lagt upp det så när jag har rest i USA - tagit en del i taget, eftersom det är så otroligt stort och man inte vill missa något :)
24 maj 2013 14:24
Oj det var en lång men spännande resväg. Har gjort en roadtripp i USA förra gången och då startade vi san francisco- las vegas på 14 dagar och det var knappt . Vi åkte sanfrancisco- monterey , LA, san diego och las vegas. Men vill hinna se så mycket som möjligt så jag skulle antingen förlänga resan eller ändra resplan.