2 veckor i florida 21.9-5.10 2016

Av Jenss
5 aug. 2016 01:05
Visningar: 520
Hej (2 vuxna plus 2 barn( 2 år o 5 år )

Första gången vi åker till USA, har läst en massa trådar här och har varit mycket till hjälp, men vill ändå få hjälp med mer info som jag är orolig över och en mer skräddarsydd reseplan för våran familj!

Reseplan:
- vi landar på fort lauderdale(norwegian) på kvällen (övernattning 2 nätter)
- Hyrbil från flygplatsen
- Beger oss tillvästkusten
utan någon riktig destination än, läst mycket om sanibel, anna marie island, siesta key, lite besluts ångest där.. (övernattning ca 7 nätter/2 olika ställen!?)
- resterande av dagarna tänkte vi spendera på orlando med alla parker,shopping, nasa osv
- från orlando direkt till lauderdale flygplats

vad vi vill klämma in under resan
Sol, bad, naturupplevelser, Golf, Nhl, MAT, bada med delfiner/(manatees), Nasa

frågor...
- läste att det var jobbigt att plocka upp bilen från flygplatsen!?
- Sunpass/tullar på dem ställen vi skall besöka? hur jag bär mig åt om det är hel automatiserad station och vi inte har tex sunpass eller platepass (bör köpa sunpass?)
- Kontantkort till våra eu anpassade telefoner.(fri data, samtal är väll dem viktigaste)
- Någon bra Navigation till telefonen om jag inte lyckas med kontantkortet (dvs ingen google maps då) är ju svindyrt att hyra gps hos hyrbils företagen 12 - 16 dollar x 14 dagar (köpa karta?)
- nått att göra för våra små barn 2-5 år gammla på orlandos alla parker vilken/vilka passar dem bäst? Priser för 4 pers?
- hotell/lägenhet... just nu är det tänkt att vi ska boka hotell på alla våra destinationer då vi kommer att förflytta oss en del (fort lauderdale, (siesta key, sanibel möjligt) och orlando..
- Bra stopp mellan dessa destinationer
- vilka motorvägar jag bör ta o inte
- dagstripp till busch gardens från tex siesta key?
- Boende på dessa destinationer (fri parkering, pool, nära strand) budget nånstans mellan 100 - 150 dollar
- bör man växla hemma eller uttag från atm (priser) har mastercard och Visa debit

Tacksamma för alla tips
finns säkert ett antal trådar som liknar just min, försök att stå ut med mig :)
5 aug. 2016 08:14
- läste att det var jobbigt att plocka upp bilen från flygplatsen!?
Har jag inte upplevt, bara hämtat en gång men fungerar som på alla andra flygplatser.

- Sunpass/tullar på dem ställen vi skall besöka? hur jag bär mig åt om det är hel automatiserad station och vi inte har tex sunpass eller platepass (bör köpa sunpass?)
Trots att jag åkt tullfria vägar fick jag vid hemkomst räkning från Sixth, så fast man är försiktig så kan man åka dit på extra avgifter. Detta är något som andra än jag har full koll på så skriv Sunpass i sökrutan så hittar du alla svar om det.

- Kontantkort till våra eu anpassade telefoner.(fri data, samtal är väll dem viktigaste)
Finns otaliga trådar, ändra sökning till "Mobiltelefon" i sökrutan.

- Någon bra Navigation till telefonen om jag inte lyckas med kontantkortet (dvs ingen google maps då) är ju svindyrt att hyra gps hos hyrbils företagen 12 - 16 dollar x 14 dagar (köpa karta?)
Ladda ner karta på mobilen över Ft Lauderdale hemma med wifi så du klarar dig från flygplatsen till hotellet, dagen efter åker du till Walmart t.ex. och köper en gps för 80$ så har du en till nästa resa och nästa och nästa och kan låna ut till bekantas USA resa.

- nått att göra för våra små barn 2-5 år gammla på orlandos alla parker vilken/vilka passar dem bäst? Priser för 4 pers?
Magic Kingdom är det naturliga första valet men båda Universal parkerna har grejer för alla åldrar.
Disney parkerna 400$/dag Universal nästan lika mycket för en dag, men med "2 for 3 days" biljett sjunker det men ni har nog inte tid med 3 dagar där.

- hotell/lägenhet... just nu är det tänkt att vi ska boka hotell på alla våra destinationer då vi kommer att förflytta oss en del (fort lauderdale, (siesta key, sanibel möjligt) och orlando..
- Bra stopp mellan dessa destinationer
- vilka motorvägar jag bör ta o inte
- dagstripp till busch gardens från tex siesta key?
- Boende på dessa destinationer (fri parkering, pool, nära strand) budget nånstans mellan 100 - 150 dollar

I Orlando/Kissemee hittar ni utmärkt boende för 60$ varför inte bo där och ta dagsutflykter till öst och västkusten? Tar bara 1-½ timme med bil, och för ungarna duger väl poolen?
Jag badar inte så har ingen uppfattning om beacher fast åker gärna dit någon timme från Kissemee.
Ungarna kan vara för små för Kennedy Space center men de får väl hänga med på vuxengrejer också för där är det väldigt intressanta saker att se, liksom Daytona Beach där man kör bil på beachen och kan åka på visning av Racewayen om man är motorintresserad.

- bör man växla hemma eller uttag från atm (priser) har mastercard och Visa debit
Vill du betala 50 öre per dollar växlar du hemma, annars ta ut på ATM men helst utanför banker så slipper du betala 3 $ avgift som det ofta är på bankomater i hotellobbyn och liknande. Föresten så betalar man allt med
kort numera, har att ha någon hundring på fickan utifall.

Annat du söker bara skriv i sökrutan så får du veta allt du vill veta för allt har skrivits förut.
5 aug. 2016 08:36
Citerat från Jenss:
Hej (2 vuxna plus 2 barn( 2 år o 5 år )

Första gången vi åker till USA, har läst en massa trådar här och har varit mycket till hjälp, men vill ändå få hjälp med mer info som jag är orolig över och en mer skräddarsydd reseplan för våran familj!

Reseplan:
- vi landar på fort lauderdale(norwegian) på kvällen (övernattning 2 nätter)
- Hyrbil från flygplatsen
- Beger oss tillvästkusten utan någon riktig destination än, läst mycket om sanibel, anna marie island, siesta key, lite besluts ångest där.. (övernattning ca 7 nätter/2 olika ställen!?)
- resterande av dagarna tänkte vi spendera på orlando med alla parker,shopping, nasa osv
- från orlando direkt till lauderdale flygplats

vad vi vill klämma in under resan
Sol, bad, naturupplevelser, Golf, Nhl, MAT, bada med delfiner/(manatees), Nasa

frågor...
- läste att det var jobbigt att plocka upp bilen från flygplatsen!?
- Sunpass/tullar på dem ställen vi skall besöka? hur jag bär mig åt om det är hel automatiserad station och vi inte har tex sunpass eller platepass (bör köpa sunpass?)
- Kontantkort till våra eu anpassade telefoner.(fri data, samtal är väll dem viktigaste)
- Någon bra Navigation till telefonen om jag inte lyckas med kontantkortet (dvs ingen google maps då) är ju svindyrt att hyra gps hos hyrbils företagen 12 - 16 dollar x 14 dagar (köpa karta?)
- nått att göra för våra små barn 2-5 år gammla på orlandos alla parker vilken/vilka passar dem bäst? Priser för 4 pers?
- hotell/lägenhet... just nu är det tänkt att vi ska boka hotell på alla våra destinationer då vi kommer att förflytta oss en del (fort lauderdale, (siesta key, sanibel möjligt) och orlando..
- Bra stopp mellan dessa destinationer
- vilka motorvägar jag bör ta o inte
- dagstripp till busch gardens från tex siesta key?
- Boende på dessa destinationer (fri parkering, pool, nära strand) budget nånstans mellan 100 - 150 dollar
- bör man växla hemma eller uttag från atm (priser) har mastercard och Visa debit

Tacksamma för alla tips
finns säkert ett antal trådar som liknar just min, försök att stå ut med mig :)
Ska göra ett försök med frågorna då, mina personliga synpunkter....

Angående planen. Ni hinner inte allt det ni vill på två veckor. 4 ställen varav ett Orlando med alla parker, redan där sprack det ;-)
Vi har faktiskt också planerat in 4 ställen till nästa floridatur men då har vi ju varit där ett antal gånger redan och vi har inte med Orlando denna gången. Vi har dessutom tre veckor till detta.

Jag hade nöjt mig med två ställen, vi har många gånger fördelat 3 veckor på två ställen (Miami Beach och Orlando) och det är inte så att man går sysslolös ett par veckor för det :-)

Frågor.

Det är inte speciellt jobbigt att hämta en hyrbil på flygplatsen.

Missat vägtull https://www.sunpass.com/violationsMissedToll
Ska ni till Florida fler gånger, kan vara värt att investera i en SunPass dosa. Annars nej, beroende på rutt så kommer ni antagligen klara er bra utan men ska ni ha så kör på hyrbilsföretagets lösning, se dock upp med att vissa uthyrare är dyra med detta, aldeles för komplext att gå igenom, se här https://www.sunpass.com/rentalcar & http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter:

Köp ett kontantkort från någon av de stora AT&T, T-Mobile, T.ex. har AT&T ett simkort för $9,99 sen köper man till laddning efter behov, dyraste kostar $60 men det kanske ni inte behöver, dessa säljs på många ställen, BestBuy brukar ha mycket att välja på eller AT&Ts egna återförsäljare.

Man kan köra på Google Maps, ladda ner offlineområde via Wi-Fi bara. Senast körde vi på den och "HERE WeGo" som också fungerade bra (kör Android).

Gillar barnen Disneyfigurer så är väl Magic Kingdom förstavalet. Det finns saker för små barn i alla parker.

Vi brukar köra på typ lägenhetshotell/hotell med pentry, bekvämt och billigare att kunna fixa lite själv. Boka så fort ni kan, inte precis ute i god tid. Boka med fri avbokning så kan ni alltid justera planen efterhand och boka om ifall ni hittar något bättre/billigare.

Behövs inga stopp. Everglades om ni kör mellan Väst och Ostkust i södra delen, kör då US41.

Ta de motorvägar som är snabbast, vill ni undvika vägtullar så undvik Turnpiken.

Bush Gardens kan ni ta på vägen när ni ska till eller från Orlando, bor ni hyfsat nära funkar så klart en dagsutfärd.

Boende, beror helt på vad ni vill ha, om läget är viktigt (vilket det borde) 100-150 är inget problem i t.ex. Orlando, på andra håll är det svårt att hitta. Bestäm exakt var ni ska hän, omöjligt att tipsa om hotell annars.

Pengarna, sök i forumet på USA, kontanter, kreditkort, växla och liknande så bör du hitta spaltkilometer om detta ämne, skriv sen där om ni undrar mer så inte denna tråd blir ytterligare en evighetsdiskussion där allt ska tas om ytterligare en gång om det ämnet ;-)
5 aug. 2016 08:41
Vi hade ju ganska samstämmiga svar :-)

50 öre per Dollar skulle jag gärna ge, var har du hittat den växlingskursen, inte på Forex iallafall? ;-)

Citerat från Brycecanyon:
- läste att det var jobbigt att plocka upp bilen från flygplatsen!?
Har jag inte upplevt, bara hämtat en gång men fungerar som på alla andra flygplatser.

- Sunpass/tullar på dem ställen vi skall besöka? hur jag bär mig åt om det är hel automatiserad station och vi inte har tex sunpass eller platepass (bör köpa sunpass?)
Trots att jag åkt tullfria vägar fick jag vid hemkomst räkning från Sixth, så fast man är försiktig så kan man åka dit på extra avgifter. Detta är något som andra än jag har full koll på så skriv Sunpass i sökrutan så hittar du alla svar om det.

- Kontantkort till våra eu anpassade telefoner.(fri data, samtal är väll dem viktigaste)
Finns otaliga trådar, ändra sökning till "Mobiltelefon" i sökrutan.

- Någon bra Navigation till telefonen om jag inte lyckas med kontantkortet (dvs ingen google maps då) är ju svindyrt att hyra gps hos hyrbils företagen 12 - 16 dollar x 14 dagar (köpa karta?)
Ladda ner karta på mobilen över Ft Lauderdale hemma med wifi så du klarar dig från flygplatsen till hotellet, dagen efter åker du till Walmart t.ex. och köper en gps för 80$ så har du en till nästa resa och nästa och nästa och kan låna ut till bekantas USA resa.

- nått att göra för våra små barn 2-5 år gammla på orlandos alla parker vilken/vilka passar dem bäst? Priser för 4 pers?
Magic Kingdom är det naturliga första valet men båda Universal parkerna har grejer för alla åldrar.
Disney parkerna 400$/dag Universal nästan lika mycket för en dag, men med "2 for 3 days" biljett sjunker det men ni har nog inte tid med 3 dagar där.

- hotell/lägenhet... just nu är det tänkt att vi ska boka hotell på alla våra destinationer då vi kommer att förflytta oss en del (fort lauderdale, (siesta key, sanibel möjligt) och orlando..
- Bra stopp mellan dessa destinationer
- vilka motorvägar jag bör ta o inte
- dagstripp till busch gardens från tex siesta key?
- Boende på dessa destinationer (fri parkering, pool, nära strand) budget nånstans mellan 100 - 150 dollar

I Orlando/Kissemee hittar ni utmärkt boende för 60$ varför inte bo där och ta dagsutflykter till öst och västkusten? Tar bara 1-½ timme med bil, och för ungarna duger väl poolen?
Jag badar inte så har ingen uppfattning om beacher fast åker gärna dit någon timme från Kissemee.
Ungarna kan vara för små för Kennedy Space center men de får väl hänga med på vuxengrejer också för där är det väldigt intressanta saker att se, liksom Daytona Beach där man kör bil på beachen och kan åka på visning av Racewayen om man är motorintresserad.

- bör man växla hemma eller uttag från atm (priser) har mastercard och Visa debit
Vill du betala 50 öre per dollar växlar du hemma, annars ta ut på ATM men helst utanför banker så slipper du betala 3 $ avgift som det ofta är på bankomater i hotellobbyn och liknande. Föresten så betalar man allt med
kort numera, har att ha någon hundring på fickan utifall.

Annat du söker bara skriv i sökrutan så får du veta allt du vill veta för allt har skrivits förut.
Av Birgere
5 aug. 2016 09:28
Finns inte mycket mer att tillägga.
Ska ni se på hockey så styr det ju lite av planeringen. Ni bör ju befinna er i Miami/FtL om ni ska se Florida Panthers och västkusten/Orlando om ni ska se Tampa Bay Lightning. Spelschema o biljetter via nhl.com

Ni ska definitivt satsa på boende med självhushåll både på västkusten och i Orlando.
Hyr ni bil av Dollar eller Sixt, undvik deras svindyra sunpass lösningar övriga(?) brukar vara helt OK.

Edit: Legoland är ett bra alternativ till barnen. Finns även lite mindre aktiviteter i Orlando typ Crayola som nog passar det med.
5 aug. 2016 18:17
Citerat från Jenss:
Hej (2 vuxna plus 2 barn( 2 år o 5 år )

Första gången vi åker till USA, har läst en massa trådar här och har varit mycket till hjälp, men vill ändå få hjälp med mer info som jag är orolig över och en mer skräddarsydd reseplan för våran familj!

Reseplan:
- vi landar på fort lauderdale(norwegian) på kvällen (övernattning 2 nätter)
- Hyrbil från flygplatsen
- Beger oss tillvästkusten utan någon riktig destination än, läst mycket om sanibel, anna marie island, siesta key, lite besluts ångest där.. (övernattning ca 7 nätter/2 olika ställen!?)
Lägg ngn dag till i Ft Lauderdale sä hinner ni med att skrapa Miami Beach på ytan. Inte det optimala resmålet med små barn men måste ändå upplevas. Därefter 5-6 dagar på AMI.

100-150 usd blir ett bekymmermed er kravbild. Då det enkelt gär att ta sig genom gratis bussar på ön kan man tänka sig att bo längre söderut vid Bradenton Beach men ändå fullt ut kunna njuta av AMI's norra delar. På så vis kan man komma ner i pris. Fundera oxå på om ni inte vill hyra hus under dessa dagar.
- resterande av dagarna tänkte vi spendera på orlando med alla parker,shopping, nasa osv
- från orlando direkt till lauderdale flygplats

vad vi vill klämma in under resan
Sol, bad, naturupplevelser, Golf, Nhl, MAT, bada med delfiner/(manatees), Nasa
NHL startar i mitten av oktober i år med anledning av World Cup så det missar ni, tyvärr (go Bolts⚡️). På AMI finns ingen golf men inom 20 min hittar du ett dussin publicbanor. Kolla golfnow.com för ratings och rates i detta området men också Orlando.

Simma med delfiner erbjuds på Dicovery Cove. Era barn är för små för detta fantastiska
inslag.
frågor...
- läste att det var jobbigt att plocka upp bilen från flygplatsen!?
Inte alls!
- Sunpass/tullar på dem ställen vi skall besöka? hur jag bär mig åt om det är hel automatiserad station och vi inte har tex sunpass eller platepass (bör köpa sunpass?)
Lägg inte tid på att spara några dollar. Köp platepass och köra snabbaste/bästa vägarna
- Kontantkort till våra eu anpassade telefoner.(fri data, samtal är väll dem viktigaste)
Jag har T-mobile. Funkar bra!
- Någon bra Navigation till telefonen om jag inte lyckas med kontantkortet (dvs ingen google maps då) är ju svindyrt att hyra gps hos hyrbils företagen 12 - 16 dollar x 14 dagar (köpa karta?)
- nått att göra för våra små barn 2-5 år gammla på orlandos alla parker vilken/vilka passar dem bäst? Priser för 4 pers?
- hotell/lägenhet... just nu är det tänkt att vi ska boka hotell på alla våra destinationer då vi kommer att förflytta oss en del (fort lauderdale, (siesta key, sanibel möjligt) och orlando..
- Bra stopp mellan dessa destinationer
- vilka motorvägar jag bör ta o inte
- dagstripp till busch gardens från tex siesta key?
US41 mellan FtL och Naples. Stanna vid ngn av airboat-turerna (om barnen vill och klarar ljudet under en timme...)

Sanibel kan också funka som halvdag på stranden
- Boende på dessa destinationer (fri parkering, pool, nära strand) budget nånstans mellan 100 - 150 dollar
- bör man växla hemma eller uttag från atm (priser) har mastercard och Visa debit
Handla på kortet. Ta med en del cash
Tacksamma för alla tips
finns säkert ett antal trådar som liknar just min, försök att stå ut med mig :)