2 veckor i Filippinerna

Av Flappe
5 sep. 2014 14:11
Visningar: 1179
Tjena!

Jag och min kusin har tänkt att åka till Filippinerna i 2 veckor och undrar vad man ska se och göra där! Vi vet att våran tid är begränsad men det finns en del saker vi vill göra och undra om det låter rimligt!

Till att börja med så ska vi bo på turistön Boracay, vilket känns som en bra start!
Vi har kollat upp om saker som rekommenderas på Boracay och runt omkring i Filippinerna!

Några av sakerna vi vill göra/se:
Boracay - Ariel's point vilket kommer bli av då vi kommer bo på ön.

Besöka Iloilo City.

Donsol - dyka med Valhajar tänkt att vara där några dagar (följd fråga! Är det lätt att ta sig ifrån Donsol-Palawan? Vilket sätt är bäst isåfall och varför)

Palawan - El Nido

Hur länge tycker ni man ska vara på varje ställe? Det känns som alla ställen är turist ställen så antar att många här har varit på dessa platser! Så ni hade gärna fått dela med er om egna åsikter och liknande!

Är det lätt att transportera sig mellan öarna/fastlandet/flyg?

Efter Filippinerna ska vi in till Thailand och backpacka runt om bland länderna där! Där känns det som vi har bättre koll, men när det kommer till Filippinerna känner vi att vi vill höra lite av er som har varit där! Men åter igen till det vi vill göra låter det rimligt på 2 veckor!

MvH!
Av Barbaro
1 okt. 2014 09:30
Hej Flappe.
Jag har varit på Filippinerna under vintrarna i nio år och kan ge er några generella tips om att resa i landet.
Vet inte om ni varit i Asien förut och om ni vill koppla av eller se så mycket som möjligt.
Det tar tid att ta sig mellan öarna på Filippinerna. Det går inrikesflyg mellan de flesta större städerna och kostar inte mycket. Närmare avstånd och mellan mindre öar åker man båt, oftast öppna lokala utriggade båtar sk banka. Det går också snabbare färjor mellan en del öar. Transporter till sjös är beroende av vädret och även flyg ställs in ibland. Mitt råd om ni vill åka runt och se många öar är därför att tänka att varje etapp tar en dag och ibland går sista båten/flyget på em och inte när det blivit mörkt vid sjutiden på kvällen.
Vill ni ha lite äventyr och lära känna landet och lokalbefolkningen (de flesta pratar lite engelska) är mitt tips att välja en ö och sedan se vad som händer. Det brukar ta några dar innan man vant sig vid omställningen och det är lättare att boka inrikes resor på plats. Lita inte alltid på internet och mejl. På Filippinerna sms ar man.
Mitt tips är.
Ta inrikesflyg från Manila till Bohol och staden Tagbilaran. Därifrån tar ni en "tricykle" motorcykel m sidovagn, eller taxi till Panglao och området vid Alona och Alona Beach. "Ronas Corner" är ett bra utgångsläge.
Alona Beach har white beach, restauranger, dykcenter och trevliga människor. Där finns resebyråer som hjälper till att boka er vidare och många som kan ta er med båt till närbelägna öar. Balicasag, Pamilacan, Siquijor är några med dykning, snorkling. det är lätt att hyra mindre MC och åka runt på huvudön Bohol.
Tröttnar ni på Panglao så kan ni ta er över till Cebu med snabbfärja och buss till Maya och över till Malapascua. Tar en dag men färden i sig är också en upplevelse. Från Cebu kan ni sen ta er tillbaka till Manila.
Vad kostar det? Bara flyg och snabbfärjor har fixed price. Allt annat är förhandlingsbart så kolla i förväg vad som är rimligt. "its up to you" är ett vanligt svar om du glömt fråga i förväg. Mitt tips om man är ovan vid peso är att tänka som om det vore svenska pengar. Om du skulle betala 300:- för en taxifärd i Sverige så är nog 300 peso rimligt för samma sträcka. Le och skämta hellre än att bli arg om någon begär det orimliga.
Om ni redan visste det så kan ni ju alltid tipsa vidare till vänner som ska till Asien och Filippinerna för första gången.
Välkomna
Barbro
5 jan. 2015 17:34
Hej Barbro,
Vi är en familj (2 vuxna och 3 tonårsbarn) som ska åka till Filippinerna för första gången i 2 veckor i februari. vi har "bagback" rest tidigare och vill nu prova på Filippinerna. tackar för dina tips du skrev till Flappe. Jag undrar vad du har att säga om Palawan?
tack Charlotte