2 tjejer i Kroatien, var rekommenderas?

Av Msjj
4 feb. 2016 18:09
Visningar: 3326
Vi är två väninnor 31 och 39 år som åker till Kroatien 11-20 augusti. Vi vill ha sol och bad, skön omgivning men även ett roligt uteliv. Gärna möjlighet till träning.
Vi funderar på Makarska men är inte helt övertygade om att det är rätta stället. Har ni tips till oss så skriv gärna :)

Tack!
Jonna & Evelyn
4 feb. 2016 20:09
Hej,

Split är inte helt fel. Fanns gott om nattklubbar, barer, sol och bad där. Kanske inte världens bästa sandstränder (i alla fall inte som jag hittade) men det gick gott och väl att bada både ifrån brygga och klippor.
Av Desires
4 feb. 2016 22:25
Split skulle nog passa, där finns allt för er. Sandstränder finns nästan inte någonstans i Kroatien, men vi har i alla fall hittat en jättefin och mysig strand i Split för ett par år sedan (åker dit i sept varje år), vilket vi var glada för, den var nästan lika fin som stränderna på öarna! (Bacvice = dålig strand tycker vi!) Titta in här får du se http://www.desires.se/#post184 (nr 3 i det inlägget!)

Ja Hvar är den oerhört fina och välbevarade byn på ön med samma namn, som många ungdomar verkar gilla, fullt där inne i den otroligt fina byn på kvällarna under högsäsong - massor med barer, diskotek, restauranger etc - men i väldigt vacker miljö! Titta in här o se foton från Hvar //www.desires.se/#post10
Av Msjj
6 feb. 2016 06:56
Tack.. både split och hvar verkar vara bra ställen för oss. Skulle man kunna bo i Makarska och ta dagsturer (natturer 😉) därifrån och dit?
Så har man fått lite av det hela.
Av Ansun
6 feb. 2016 09:13
Ni kan bo i Makarska och ta bussen in till Split. Det är 6,5 mil mellan och bussarna går ofta, säkert varje timme.
Makarska har mycket att erbjuda, även många båtturer över till Hvar eller Brac så kan ni se lite av det med.
Split är en mysig stad att strosa i, men jag skulle hellre bo på annat ställe och göra en dagsutflykt till Split.
Av Makki
6 feb. 2016 17:45
Bol på Brac har både strandliv och möjligheter till träning. Det är ex. fint att jogga längs strandpromenaden med vatten hela vägen, vanligt med yoga/meditationutövare ute tidigt på morgonen, bra simmöjligheter både för nöje och träning, hotellen har både gymtränings och spamöjligheter, tennisbanor, bowling, cykeluthyrning finns m.m. samt självklart alla möjliga vattensporter som vindsurfing, dykning, kitesurfing m.m.

Utelivet i form av nattklubbar är dock begränsat till Varadero som stänger redan efter 2-tiden samt till diskotek inne i hotellet Elaphusa.

Mer uteliv finns istället på ön Hvar, dock på bekostnad av stränder som inte är lika fina och lättillgängliga där. Makarska ska nog ha uteliv men är populärt bland yngre ungdomar vilket kan göra det lite mindre attraktivt för min del iaf (är 29).

Färjor går mellan Split - Hvar och Bol regelbundet, så beroende på hur länge man ska stanna så kan man kombinera ankomst till Split och ngn dag där och sedan åka ut till en eller båda öarna. Färjor mellan Bol och ön Hvar går dagligen. Obs att ön Hvar heter samma sak som en stad på ön. Färjan går inte till den stad (där utelivet är) utan till Jelsa, sen får man åka taxi/buss vidare till Hvar. De väntar vid färjan.
Av Desires
6 feb. 2016 20:02
Citerat från Makki:
Mer uteliv finns istället på ön Hvar, dock på bekostnad av stränder som inte är lika fina och lättillgängliga där.
Jag tycker nog att det finns flera fina och lättillgängliga badmöjligheter även i den mysiga byn Hvar på ön med samma namn. Men inser att stränderna är ännu mer lättillgängliga på Makarska!
T ex hade vi en underbar strand nära där vi bodde 1a gången på Hvar: den heter Pokonji Dol. I byn Hvar kan du ju i princip bada överallt i stan (sten/eller finare klapperstensstränder). Annars tar man en båt ut till Pakleniöarna som ligger utanför Hvar. Taxibåtarna ut till denna övärld avgår från Hvars hamn. Båtarna går ofta och det tar ca 15-20 min till den närmaste ön.

I augusti, när ni ska dit, dräller det av folk där - inne i byn proppfullt på barer, restauranger o dyl på torget och runt omkring där i den så fina medeltidsbyn! Men gillar ni uteliv och mycket folk etc är det nog rätt plats för er!
Mer om Hvar här http://www.desires.se/#post10
Av Ischaaa
6 feb. 2016 23:09
Följer detta då jag ska avsluta en tågluff i Kroatien i juni/juli; vad tycker folket om Dubrovnik för att utöka området lite? :P
Av Desires
6 feb. 2016 23:43
Ischaaa:
Dubrovnik är en underbart vacker världsarvsstad! Vi bodde utanför den välbevarade och så fina gamla stan, men tog bussen in till staden på kvällarna. Men jag vet att det finns många lägenheter/boenden även i eller nära de fina gamla stadskvarteren där. I augusti är det dock otroligt mycket folk där, alltid en världskänd och välbesökt stad, men augusti ska vara en av de "värsta" säger kroaterna själva... Bortsett från det tycker jag absolut att ni även ska se denna underbara stad om det passar in i er tågluff!
Här kan ni läsa mer, o få boendetips där: http://www.desires.se/#post102
Av Ischaaa
7 feb. 2016 09:59
Tack för ditt svar Desires! Nån mer som har erfarenhet av Dubrovnik? :)
Av Ansun
7 feb. 2016 12:45
Citerat från Ischaaa:
Följer detta då jag ska avsluta en tågluff i Kroatien i juni/juli; vad tycker folket om Dubrovnik för att utöka området lite? :P
Dubrovnik är sevärt, helt klart. Har ni vägarna förbi så stanna till ett par nätter.

Dubrovnik är hett mitt i sommaren. Vi var dit i Juni och vissa dagar var det olidligt innanför murarna.
Det finns en strand ganska centralt, men det bästa är kanske i så fall att bo i någon av de små badorterna som finns omkring Dubrovnik och bara ta bussen eller båten in till Dubrovnik någon dag.

Vi besökte orten Cavtat en dag och gillade stället, litet och mysigt.
Besökte även orten Lapad, men den upplevde vi inte som lika mysig.
Sen finns ju ön Lokrum 15 minuter med båt utanför Dubrovnik, där finns fina klippbad också. Men dit gör man bara dagsutflykter, det går inte att bo där.

Vi bodde centralt i stadsdelen Ploce som ligger precis ovanför ringmuren och hade en otroligt vacker utsikt över staden och ringmuren från vår balkong. Men det var backigt och MASSOR av trappor att gå för att komma upp till boendet.
Av Desires
7 feb. 2016 13:33
Ja, håller med Ansum om Cavtat, det är en gullig liten ort! ...Själva bodde vi i just Lapad, inte lika mysigt precis som du tycker, vi badade där och tog sedan bussen in till vackra Dubrovnik på kvällarna!
20 feb. 2016 13:16
Hej,

Ja skulle säga Primosten, ca 30 min norr om Split (flyger till split). Där ligger en av Kroatiens största ute klubbar Aurora, samtidigt som de finns en genuin Kroatisk känsla med fins gränder och mysiga uteserveringar. Kika in på http://dalmatiaapartments.se dom har måna olika lägenheter i Primosten.

/Rebecka