17 dagar i Bali

2 mars 2014 19:28
Visningar: 3274
Hej,
Jag och min kompis ska åka till Bali & Lombok i början av maj, vi kommer vara där i 17 dagar och vill gärna ha tips på vad vi inte får missa, vilket är ditt guldkorn?

Vår plan just nu är att börja i Södra Kuta 1-2 nätter för att sedan fortsätta runt på Bali. Vi har tänkt oss någon dag på Kuta, Seminyak och Ubud samt att en dag hyra en chaufför för att se oss omkring (tips på vad vi ska se under den dagen?)
Vi har sedan tänkt att ta båt från Amed till Gili-öarna. Ska vi satsa på någon natt på varje Gili-ö eller bara vara på Gili Trawagan?
Lombok vill vi gärna se, men vi kan inte hitta så mycket tips om sevärdheter där , så det önskar vi få mer av!
Några dagar på Nusa Lembongan och avsluta med 1-2 nätter på Bali innan hemfärd.

Så hur ska vi lägga upp resan? Hur många dagar bör vi ha på varje plats?
Vad får vi inte missa? Vad kan vi missa?

Tack på förhand :)
Av Macho
3 mars 2014 18:17
Hej.
Det låter som att ni kommer att flytta väldigt många gånger.
På Gili hade jag stannat 3-4 nätter på Trawangan.
Det är så kort båtresa till dom andra Gili-öarna så då
kan man åka över på dagen.
När ni är i Ubud så tycker jag att ni ska ta en promenad på
risfälten utanför stan.

Mvh Macho
13 mars 2014 03:26
Dyker ni något?

Isåfall tycker jag att ni inte får missa Nusa lembongan och dyka med Manta rays och om ni har tur Mola Mola.

Annars hittar ni galet bra dykning i Tulamben!

Hade inte betalt en krona för dykningen på Gili så dyker ni så tycker jag inte ni får missa Nusa lembongan. :)
13 mars 2014 21:30
Macho:
Har vi valt för många platser att besöka på vår resa tycker du? Vilka områden bör vi absolut besöka?

Fredrik26021:
Nej vi dyker inte, men det kanske är bra snorkling på Nusa Lembongan också?
Av Macho
17 mars 2014 15:56
Hej igen.
På din resebeskrivning verkar det som att ni bara kommer att stanna 1-2 nätter på varje ställe.
Det låter väldigt stressigt för mej.
Semester handlar ju inte bara om att se en massa olika ställen, utan om att koppla av också.
När vi var på Gili så skulle vi ha varit där 4 nätter men bokade 2 nätter till.
Sen var vi i Ubud i 3 nätter det räckte, efter det åkte vi till Sanur i 5 nätter, men det stället
kunde man varit utan.
Vi hyrde också en bil en dag och åkte runt.vi betalade ca: 350 kr.
Sista natten bodde vi på ett hotell på södra Kuta, mest för att ha nära till flygplatsen.

Med vänlig hälsning, Macho
20 mars 2014 16:41
Jag åker till Bali i slutet av juni, och är där i 10 dagar, vad ska man absolut se? Vi hade tänkt oss 5 dagar i Ubud och 5 dagar på någon utav Gili-öarna! Eller ska man dela upp det på något annat sätt?
Av Macho
21 mars 2014 02:33
Citerat från Paulamilovac:
Jag åker till Bali i slutet av juni, och är där i 10 dagar, vad ska man absolut se? Vi hade tänkt oss 5 dagar i Ubud och 5 dagar på någon utav Gili-öarna! Eller ska man dela upp det på något annat sätt?
Hej.
5 dagar i Ubud låter mycket i mina öron, jag var nöjd efter 3 dagar där.
Varför inte avsluta med ett par dagar i Kuta så har ni nära till flyget.

MVH Macho
20 apr. 2014 21:12
Nu är den preliminära resplanen följande:
Nusa Dua 2 nätter
Seminyak 2 nätter
Ubud
3 nätter
Gili Trawagan 3 nätter
Lombok 2 nätter
Nusa Lembongan 2 nätter
Avslutar med 2 nätter någonstans på Bali, vart vet vi inte ännu

Vad tror ni om detta? Skulle ni lagt upp en annan resrutt? Gärna tips på hur man transporterar sig mellan Gili- Lombok, Lombok-Nusa Lembongan

Nu kanske några tycker att det är mycket förflyttningar och kort tid på varje plats? När jag reste runt i Australien i 1 månad var jag inte mer än 2-3 nätter på varje resmål så jag har nog inga problem med det nu heller.

Sedan undrar vi hur man ska välja vilken båt man ska ta från Bali till Gili Trawagan? Någon som har tips om varifrån vi ska ta båten?

Tips på vart man ska bo på Lombok? Och gärna tips på vad man måste se och göra där?

Har någon av er gått sunrise trekking på Mount Batur? Hur ska man klä sig för detta? Gissar att det kan vara riktigt kyligt på morgonen när man kommer upp på berget

Nu är det bara 16 dagar kvar :)
28 aug. 2016 21:58
Hej Emeliesvensson,
Hur var resan, blev den som planerad?
Har planer på att själv åka dit nu i november, funderar på något liknande som du besrkvier.
Hur gick det med att ta sig till de olika platserna?

MVH
Rebecca
Citerat från Emeliesvensson:
Nu är den preliminära resplanen följande:
Nusa Dua 2 nätter
Seminyak 2 nätter
Ubud 3 nätter
Gili Trawagan 3 nätter
Lombok 2 nätter
Nusa Lembongan 2 nätter
Avslutar med 2 nätter någonstans på Bali, vart vet vi inte ännu

Vad tror ni om detta? Skulle ni lagt upp en annan resrutt? Gärna tips på hur man transporterar sig mellan Gili- Lombok, Lombok-Nusa Lembongan

Nu kanske några tycker att det är mycket förflyttningar och kort tid på varje plats? När jag reste runt i Australien i 1 månad var jag inte mer än 2-3 nätter på varje resmål så jag har nog inga problem med det nu heller.

Sedan undrar vi hur man ska välja vilken båt man ska ta från Bali till Gili Trawagan? Någon som har tips om varifrån vi ska ta båten?

Tips på vart man ska bo på Lombok? Och gärna tips på vad man måste se och göra där?

Har någon av er gått sunrise trekking på Mount Batur? Hur ska man klä sig för detta? Gissar att det kan vara riktigt kyligt på morgonen när man kommer upp på berget

Nu är det bara 16 dagar kvar :)
24 sep. 2016 11:35
Citerat från Rebeccacecilia:
Hej Emeliesvensson,
Hur var resan, blev den som planerad?
Har planer på att själv åka dit nu i november, funderar på något liknande som du besrkvier.
Hur gick det med att ta sig till de olika platserna?

MVH
Rebecca
Hej Rebecca,

Resan delades upp enligt följande:
-Nusa Dua 2 nätter. Vi såg inte så mycket av Nusa Dua, vi tyckte att det var väldigt skönt att ta en heldag på stranden och dag 2 en halvdag vid hotellets pool innan vi åkte vidare.
-Seminyak 2 nätter. Perfekt utgångspunkt för att ta sig runt på dagsturer. Vi ordnade med en chaufför som körde oss dit vi ville och det var super. Var noga med att säga vad ni vill se så kan chauffören göra en resplan (och vill ni inte stanna och äta mat där alla turister stannar med turistbussarna, säg till om det, annars stannar de där för att de får provision, och det är sällan bra mat.)
-Ubud 3 nätter. Monkey forest (såklart), yoga (såklart). Bra utgångspunkt för att bestiga Mount Batur, (Sunrise trekking är verkligen att rekommendera!) på vägen tillbaka till Ubud stannade vi på ett kaffeplantage och provsmakade te och kaffe. Sista dagen åkte vi från Ubud tidigt på morgonen för att ta oss till Pura Lempuyang Luhur, räkna med 4-6 timmar för att ta dig ända upp till topp templet och ner beroende på hur många stopp du gör längs vägen. Helt klart värt det!
-Padang bai 1 natt (endast för att vi tidigt morgonen därpå skulle ta båten till Gili öarna)
-Gili Trawagan 3 nätter. Här tog vi det bara lugnt på stranden, tog en dag en båt till Gili Meno för lite mer lugn och ro. Cykla runt ön och ät god mat, verkligen ett ställe att hänga på och ta det lugnt.
-Lombok 2 nätter. Vi bodde i Senggigi och tog en heldagstur med chaufför till några olika vattenfall (som jag inte minns namnet på). Väldigt härligt och häftig upplevelse.
-Nusa Lembongan 2 nätter. En riktig paradisö, hyr moped och ta dig runt.
-Jimbaran 1 natt innan vi åkte till flygplatsen.

Jag kan tips om boenden och mer detaljer om vad vi såg och gjorde om du vill. Kan nog leta upp mer detaljer om priser också om du vill ha mer information.
20 dec. 2016 00:21
Hej Emelie,
Det lät som om ni hade en riktigt bra resa? vi sköt på resan men åker i mitten av Januari, tar mer än gärna emot tips!! Kan jag nå dig via FB? :)

/Rebecca
20 dec. 2016 08:56
Sök upp mig på Facebook (Logga in för att se e-postadress) så kan jag ge dig tips där.
27 dec. 2016 22:05
Hej Emelie! Vi har planer på att åka till bali också, och vi tar jättegärna emot tips också :)
/Bea