14-16 dagar i Filippinerna, vilka öar?

17 feb. 2016 14:45
Visningar: 9389
Hej
Jag och min tjej tänkte åka till Filippnerna i Januari 2017 i ca 14-16 dagar och skulle vilja besöka Malapascua, El nido, Boracay, Bohol. alla dessa antar jag att man inte kan besöka på denna korta tid på ett smidigt sätt utan det jag undrar är vilka av dessa kan man besöka på ett smidigt sätt så att allt flyter på och att inte hela resa består av resande, kan nöja mig med 2 ställen av dessa också bara det är smidiga förbindelser.

Har någon en smidig resplan?

Mvh
Skelatchi
Av Moltas
17 feb. 2016 14:52
Skippa Borocay. Välj mellan El Nido eller Malapascua/Bohol/Panglao.
Har själv inte besökt El Nido men det känns som om det finns en hel del att utforska där så 14 dagar är nog bra.
Annars flyger du till Cebu och tar det andra alternativet. Räkna med en dagsresa mellan Malapascua-Bohol/Panglao.

//M
17 feb. 2016 16:11
Boracay är nog det stället vi helst vill till iof, gillar när det är mycket folk i rörelse blandat med lugna ställen så om resan skall inkludera Boracay vad skall man kombinera det med? och vägen dit hur skulle den se ut som smidigaste? det behöver ju inte vara första stoppet.

Mvh
Skelatchi
Citerat från Moltas:
Skippa Borocay. Välj mellan El Nido eller Malapascua/Bohol/Panglao.
Har själv inte besökt El Nido men det känns som om det finns en hel del att utforska där så 14 dagar är nog bra.
Annars flyger du till Cebu och tar det andra alternativet. Räkna med en dagsresa mellan Malapascua-Bohol/Panglao.

//M
Av Moltas
17 feb. 2016 17:12
Jag var på Malapascua - Bantayan -Bohol / Panglao 2008 och kan nog gissa mig till att det är rätt mycket folk på Panglao nu också. Men som sagt är det Borocay det handlar om så är inte jag rätt man att svara på din fråga.
Om du har tillgång till Facebook så finns det en rätt livlig grupp som heter "Res & Upplev Filippinerna" där kan du nog få svar på det mesta. Det finns också en hel del trådar här på RG som tar upp din fråga.

//M
Av Nicken
20 feb. 2016 20:04
På Filippinerna tar resandet generellt tid så jag hade tänkte till innan jag planerat att besöka alla ställena ni vill på 14-16 dagar.

Men om ni landar i Manila kan ni ta någon natt i staden innan ni flyger vidare mot Puerto Princessa (minibuss till El nido). Sedan flyger ni direkt till Cebu för att besöka bohol eller Malapascua. Från Cebu kan ni sedan flyga till Caticlan (Boracay) och från Caticlan flyger ni direkt till Manila innan hemfärd. På så sätt slipper ni onödiga mellanlandningar.

Tips! Undvik om möjligt eftermiddagsflyg till/från de mindre flygplatserna. Om det blir en försening är risken att flighten ställs in då en del mindre flygplatser inte tillåter start eller landning i mörker. Kan bli en natts "onödig" väntan.

Själv har jag inte varit på Malapascua men på Bohol finns "mycket" att se om man hyr en motorcykel och tuffar omkring. Allt från stränder till kalkstensgrottor, tarsier och chokladkullar.
29 feb. 2016 11:13
Om man skulle välja Boracay och någon mer ö nära boracay vad rekomenderas då?
Av Alp070
28 mars 2016 13:07
Hej!
Äntligen har jag bokat min resa ner till FHIL. Jag kommer resa 26/12 till 18/01 .

Mitt mål är ??

-Cebu AIRPORT ( Är start vila 1-2 dagar)
-Kawasan Falls i Cebu måste ses.
-Bohol ö. (Hyr-moppe,Panglao Island,Boracays beach).
-Siquijor Island.APO ISLAND
-Bantayan Iland
-(Palawan el-nido,Coron minst 5 nätter ) kalkstensklippor,grotta,flod som ska vara världens längsta underjordiska flod.
-Borocay Island ö (Boracay, White Beach, kanske sova någon natt och bada lite.)
-Malapascua (dyknings ö)
-Enchanted River (måste ses lagun )

Det här är vad jag har plockat fram som gott och blandat , nu gäller det att planera noga så att det inte blir spill dag eller bort kastade timmar, Eller onödiga långa resor för en liten kippa.(typ).
Jag kommer att resa med min son som är 15 år.
Jag behöver tips råd för justera allt detta, så smidig så möjligt.
Tack i för hand //Alp
31 mars 2016 04:01
Jag skulle satsa på att av alternativen du skriver säga skippa boracay.

flyg till cebu och från cebu kan du ta dig till Bohol och Malapascua som ligger runt cebu. sen till puerto prinsessa med underground river och sen upp till el nido

annars har du uppe i norr nära malapascua och bantayan island som är också en fin ö, jätte lugn ö med fin strand. så skulle kunna vara ett smidig kombination med malapascua och skippa bohol. dock är det inte så krångligt att ta sig till bohol men det tar en full dag istället för 2-3 timmar till bantayan island

boracay blir lite omväg för du måste tillbaka efter boracay till cebu eller via manilla. så jag skulle satsa på försöka minska antalet flyg på det sättet.

alp070:
för den reserutten kommer du att lägga ca 6 dagar i resande av dina 16 dagar. så jag skulle satsa på att stanna i ett område iställe för att försöka se hela filippinerna i en resa. du kommer inte kunna njuta av detta fantastiska land. så tror att du bör korta listan lite..
Av Alp070
1 apr. 2016 13:17
hej !
Du ska ha Stor tack Daniel !

Så här ser det ut Aktuella läge, fast det är långt till December allt kan hända ,

-Cebu( Landar ,vilar upp 1-2 dagar , Kawasan Falls i Cebu +

-Bohol Hyr-moppe, Panglao Island, Tar några selfie för reta upp grabbarna hemma.

-Malapascua (Dyknings ö))

-Puerto prinsessa

-El nido

-Cebu (för tillbaka hem SV. .-)

Jag måste ha hänsyn för grabben, kan inte vandra runt med tonåringar nu för tiden,
Jag tar åt mig dina guld värde råd.
Nå vad tycker du ???

Mvh Alp
3 apr. 2016 04:11
ja det låter som en mycket bättre plan och mera realistisk.
en vecka + runt cebu och en vecka runt palawan låter som en helt ok plan

då slipper ni flänga runt så mycket och lägga massa tid på att resa istället för att ha semester! :P

ska ni ta er till malapascua så passera Evolution det är där jag håller till.

hör av dig om du har fler frågor
Av Alp070
4 apr. 2016 13:08
Tack Daniel !

Nu är det bara ner räkning som åter står, 2016-12-26. :))

Jag läste att det va problem med bankkort, är det kontanter som gäller USA Dollar?

Självklart ! tänker ta mig till Malapascua och hitta dig .Måste bjuda dig på öl,om du är kvar till den datum?? Redan nu kan du boka 2 platser för dykning.

Nu har jag även Bokat Hotell på Montebello Villa Hotel cabu. Dom första 2 nätter.

Mvh Alp
10 apr. 2016 04:00
hej alp070

skicka mig ett email till (Logga in för att se e-postadress)

med exakta datum så löser vi det med dyken. jag bör vara här dom datumen så vi lär ses då!
Av Susan64
4 sep. 2016 04:27
Om ni tänker bo i bohol jag kan remmendera http://www.cherryshome.com/ hyfsat bra pris ser till att ni boka, ser till att bo i hotellet med pool.
Citerat från Skelatchi:
Hej
Jag och min tjej tänkte åka till Filippnerna i Januari 2017 i ca 14-16 dagar och skulle vilja besöka Malapascua, El nido, Boracay, Bohol. alla dessa antar jag att man inte kan besöka på denna korta tid på ett smidigt sätt utan det jag undrar är vilka av dessa kan man besöka på ett smidigt sätt så att allt flyter på och att inte hela resa består av resande, kan nöja mig med 2 ställen av dessa också bara det är smidiga förbindelser.

Har någon en smidig resplan?

Mvh
Skelatchi

Citerat från Skelatchi:
Hej
Jag och min tjej tänkte åka till Filippnerna i Januari 2017 i ca 14-16 dagar och skulle vilja besöka Malapascua, El nido, Boracay, Bohol. alla dessa antar jag att man inte kan besöka på denna korta tid på ett smidigt sätt utan det jag undrar är vilka av dessa kan man besöka på ett smidigt sätt så att allt flyter på och att inte hela resa består av resande, kan nöja mig med 2 ställen av dessa också bara det är smidiga förbindelser.

Har någon en smidig resplan?

Mvh
Skelatchi

Citerat från Alp070:
hej !
Du ska ha Stor tack Daniel !

Så här ser det ut Aktuella läge, fast det är långt till December allt kan hända ,

-Cebu( Landar ,vilar upp 1-2 dagar , Kawasan Falls i Cebu +

-Bohol Hyr-moppe, Panglao Island, Tar några selfie för reta upp grabbarna hemma.

-Malapascua (Dyknings ö))

-Puerto prinsessa

-El nido

-Cebu (för tillbaka hem SV. .-)

Jag måste ha hänsyn för grabben, kan inte vandra runt med tonåringar nu för tiden,
Jag tar åt mig dina guld värde råd.
Nå vad tycker du ???

Mvh Alp