1 vecka i Hurghada

9 juli 2012 09:57
Visningar: 2360
Hejsan!

På Söndag bär det av för första gången till Egypten.
Jag och min lite äldre storebror ska till Hurghada i 1 vecka. 15/7- 22/7.
Tänkte ta oss en 2-dagar´s tur till Kairo och kika lite pyramider & museum.
Planerad att ta denna tripp i början utav veckan.
Spännande med äventyr i ett främmande land.

Är det någonting speciellt man ska tänka på att packa ner?
Någonting man absolut inte får glömma?

Vi har endast frukost bokad på hotellet.
Så lunch/middags ställen vill jag gärna ha fina tips på :)
Tips på vettiga restauranger nära Grand Resort?
Vad kan en "helt ok" middag gå på i pris?

Lite allmänna och nyttiga tips inför resan mottages gärna :)
Tack på förhand.
mvh Simon
Av Annical
9 juli 2012 16:35
Åh va härligt! Det är otroligt varmt just nu i Egypten då ni åker mitt i sommaren för dem. Så glöm för guds skull inte badkläderna! ;) Sedan har jag stora problem med myggen där så myggmedel är lika med överlevnad för mig. Men vissa klarar sig bättre och andra sämre. Finns bra medel att köpa där också om det blir jobbigt. När jag tänker efter finns det mesta att köpa där som är riktigt bra. Jag köpte några magtabletter (som typ lactitravel) när jag var ner senast som funkade kanon om man är orolig för att man ska bli dålig i magen. Alcogel är viktigt men finns också på plats.

Jag tog endags-turen till Cairo och bokade den på plats med lokala arrangörer. Det var mycket billigare än att åka med charterbolag. Pyramiderna var tyvär lite av en besvikelse om du frågar mig. Detta pga. av alla försäljare som häckar runt i Giza. Det var tyvär fruktansvärt! Men samtidigt är det kul att kunha säga att man varit där. Museumet var riktigt härligt och spännande att gå runt i. Kostar extra för att komma in i mumie-rummet men det var värt det. Får ni lust så tycker jag att ni ska passa på en endags-tur till Luxor också. Otroligt vackert!

Vid Grand Resort är priserna lite dyrare. Första gången jag var i Egypten bodde jag på Grand Hotel som ligger mittemot Grand Resort. Vi kunde äta på middagsbuffén flr 100pund tror jag. Det är bra mycket dyrare än vad jag skulle vilja betala. Men åk gärna in till Sekalla med taxi. (åka till Sheretonroad kostar ~10 pund). Man kan gå be att få hoppa av vid Segull och då hamnar man på en av de stora "shopping"-gatorna. Där finns många bra resturanger och priserna blir lägre än på de resturanger som ligger vid hotellen. Sedan om ni vågar så tycker jag att ni ska ta er in på småvägarna på andra sidan vägen vid segull. Där kan ni hitta många små hak som säljer mat som kanske ser ut som ett ställe ingen turist skulle äta på. Men jag har ätit mest överallt och inte blivit dålig i magen alls. På sådana ställen kan ni få en middag för knappt några pengar alls. Annars är ett av mina favoritställen en resurang som heter GAD som ligger på shereton. Huset och skylten syns tydligt om man vandrar ner för gatan. Där kan man hitta lite allt möjligt att äta till bra priser och gott är det!
9 juli 2012 17:00
Åhåå! Tack för ditt snabba svar!

Har läst att det är obeskrivligt varmt där borta nu. Badkläderna är nerpackade redan^^
Får köpa mig ett par solbrillor och smeta på ordentligt med solskydd också :)
Mygg? Usch då... Mygg hade jag inte en endaste tanke på att det fanns där...

Har också läst massa om dryga försäljare. Dom kommer att gå mig på nerverna.
Men man får väl ta allt sånt där med en nypa salt. Ignorera och bara gå!
I det långa loppet så blir det ju väldigt jobbigt.. men en vecka ska nog gå bra :)

Skilde det mycket i pris? om man valde lokala arrangörer? Engelsktalande "guide" med sig då?
Ska försöka läsa på så mycket som det bara går om Egypten innan jag åker.
Jag kommer bli så grundlurad som det bara går med priserna ^^ hahah det är ju det värsta..
När man i slutet utav veckan har lärt sig hur allt fungerar.. och blickar tillbaka på hur man var när man först kom dit.

Ska kolla upp dom där matställena! Speciellt GAD.
Tack Annica!
Av Annical
9 juli 2012 17:18
Haha. Jag kommer flytta ner till Hurghada i höst och sedan är det alltid kul att försöka hjälpa till lite i nått man kan något om iallafall :)

Jo, hade en lite unge efter mig vid pyramiderna som ansåg att jag skulle betala för något. Hon var allmänt jobbig och skulle gå på mina fötter och skrek mest hela tiden. Det var inte kul. Har nog aldrig varit så arg på ett barn ever! Sen gäller det att inte låta någon röra din kamera vid pyramiderna. De kommer att ta den och ta kort och sedan vilja ha en slant för det. Vill man inte betala något, klamra fast kameran i handen och häng ett hänglås på!

Det skillde nog nästan 1000 kronor för våran trip till Cairo! Så kolla med de lokala bolagen. Om ni går ut från Grand resort och går åt höger så kommer ni se ett ställe som heter Mannai tours. De bokade vi med och de var riktigt duktiga. Vi åkte med en hel del tyskar upp till Cairo. Guiden pratade engelska och även tyska. (till luxor fick vi en rysk/engelsk guide). Men de kan iallafall engelska så man förstår bra. Nackdelen med att åka med lokal arrangör är att man inte får med sig en frukostbox (om man har som ni, frukost på hotellet). Detta pga. hotellet vill att man bokar med sitt charterbolag. Men frukost kan man hitta på matbutiken Spencer eller Metro. Spencer hittar ni på Senzomall som är ett köpcenter en bit utanför (går att ta taxi förstås). Där hittar ni butiker, matbutik, nöjesplats och även bio (kostar typ 30 pund och har ingen annan bokat in någon film i salongen brukar man kunna fråga ifall man får byta film)..
Metro finns inne på shereton.
Annars blev vi upphämtade med buss, åkte till Cairo, gick in på museumet, till pyramiderna och sådant. Precis som det är med charterbolagen.

Jo, blev till en början lurad kring taxipriset. Men efter att ha pratat med en guide på en båttur som sa att han betalade ca. 10 pund så blev jag stenhård att det skulle jag också göra. Gick fin fint det!

På tal om båttur så är det det bästa jag gjort på mina resor där. Snorkla i röda havet är helt fantastiskt! Ett måste!
9 juli 2012 21:56
Min erfarenhet av Hurghada och Egypten (har bara varit där 1 gång) är att ALLT ska det prutas på. Om du sedan handlar och försäljaren är glad då har du gjort en dålig affär är han däremot ilsken och arg, ja då ha rdu gjort ett klipp. Men bestämm dej själv vad du tycker att saker och ting är värt så man inte prutar, prutar bara för man ska. Men pruta ska du och det förväntas också.
Köp med dej riktig handsprit hemifrån och packa ner i vanliga resväskan, använd ymmningt. Tänk på att det är pengarna som är "smutsiga", det är inte maten du blimagsjuk av om du blir det.
Kairo är fantastiskt och väldigt annorlunda, vi uppskattade pyramiderna mycket, men visst det är massa försäljare där och folk som vill bli fotograferade bara för de har turban och typisk klädsel, men sedan vill de ha betalt. Sonen och jag blev tillfrågade om vi ville bli fotograferade med en kamel och vi sa meddetsamma att vi inte hade pengar vilket vi inte hade för de hade maken som var på annat ställe. Men egytiern tjatade att han ville fotografera oss med kamel, med turban på våra huvuden så vi har några roliga bilder, men pengar hade vi inte, ja glad var han inte när han gick därifrån. Två dagar i Kairo blir bra, vi var abara 1 och det var för lite.
När ni åker taxi, bestämm priset innan ni sätter er i bilen.

Gamla staden i Hurghada är sevärd, men det är FRUTANSVÄRT mycket trafik för att ta sig dit, ta det försiktigt. Och tänk på att de släcker billycktorna när det blir mörkt.......så ni inte blir påkörda.

Båttur med snorkling är kul och mysigt, härligt vatten och fina fiskar. Giftun Island gillade vi dock inte speciellt.
Trevlig resa!
Anette
21 juli 2012 18:17
Jag är i Egypten just nu, 10:e gången jag är här... Detta år har varit det varmaste året hittills för mig, olidligt. Det mesta finns att köpa här, apoteken har enorma utbud och allt är riktigt bra.

GAD är också min favorit, äter frukost där varje dag!
22 juli 2012 18:00
Kairo har en av mina favoritrestauranger: Aqua på nya Four Season hotel, skulle kunna åka dit bara över en helg för att gå dit...:)
http://www.grandluxuryhotels.com/hotel/four-seasons-hotel-cairo-at-nile-plaza/aqua/

För övrigt tyckte jag bara att Hurghada kryllade av nyrika ryssar som förde ett himla liv, stora gator och försäljare. Som tur var träffade vi en kille som vi gick ut med och åt med så det blev lättare då.
Men har för mig att det var på Grand Resort vi var flera ggr och åt middag på en bra restaurang med underhållning varje kväll.
Det blåste mest varje dag och en dag var det lite bättre och den dagen åkte vi ut med en glasbottnad båt till revet.

Mvh Eva
Av Hathor
22 juli 2012 21:45
ni kommer dit mitt i Ramadan...
ni åker till en hetta ni aldrig kommer att glömma...
cairo ta de en annan årstid,kan bli 45 grader denna tiden...
lycka till