Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Söndag 19 Juli 2015 - Washington

Washington dag 1 / via Skyline drive

Efter en lang bilresa igar langs den otroligt vackra Skyline drive landade vi tillslut i Washington pa vart nya hotell. Har skall vi nu bo i fyra natter innan vi aker till var sista destination, New York.

Skyline drive var en valdigt vacker upplevelse. Det ar en vag som gar uppe pa Appalachian mountains genom Shenandoa national park, med valdigt vacker utsikt ner mot dalen bade mot ost och vast. Nere i dalarna finns en massa spannande att se, framst skall dar finnas en fantastisk droppstensgrotta i Luray, men vi hade inte tid att besoka den.

Vi akte in i parken vid sodra ingangen Waynesboro. Det kostar 20 Dollar och da far man vistas i parken en veckan om man vill. Vi sag manga som campade och cyklade och vandrade men det verkade vara ganska myggigt pa de sma spartanska campingplatserna uppe i buskagen sa vi hade inte velat prova.

Vagen genom Skyline drive till norra utposten Front royal ar sedan 107 miles, drygt 16 mil. Man far inte kora fortare an ca 50 km i timmen sa det tog oss typ 4 timmar att ta oss igenom. Pa slutet blev det nog lite tjatigt men det var anda fantastiskt, vilken utsikt och vilka vackra blommor och trad och slingriga vagar vi passerade. Och en liten tunnel. Hade vi orkat ga en kilometer bortom vagen sa hade vi kunnat ta oss till ett vattenfall ocksa, men det kandes inte rimligt med Martha. Det kommer att vara ett fint minne pa vag till Washington.

Nu bor vi lite utanfor Washington, i Springfield. Det tar ca 15 minuter in till centrala Washington med bilen. Vi letade lange och hittade till slut ett hotell med kok!! Plus att frukost ingar!! Dessutom finns en liten enkel pool och ett fitnesscenter till mig och Pontus. Barnen har precis testat poolen och jag skall ga och springa nar jag har skrivit klart detta. Sen blir det lordagkvall med godis.

Idag drog vi in till Washington for att besoka ett Smithsonian museet om Amerikas indianer och samtidigt kolla lite pa Vita huset etc. Vi tog saklart bilen... och holl pa att bli alldeles forkrossade av att leta parkering. Vi letade och letade, gata upp och gata ner... Overallt kunde man bara sta 2 timmar max!! Vi letade P/hus, men det enda vi hittade accepterade inte var stora bil... Jag holl allvarligt pa att borja grata, vi tankte aka tillbaka till hotellet for Martha holl pa att somna och alla var hungriga pa lunch....

SA ser vi ett P/hus antligen!!!! Det var med 20 cm marginal som bilen gick in, det ar sa galet lagt i tak i deras P/hus. Men vi blev ombedda att INTE parkera annat an pa vaning 1, om vi forsokte aka upp till vaning 2 skulle var bil fastna dar... Usch vilken klaustrofobisk kansla att leta upp en p/plats dar. Men lycka :)

Sa vi gick pa museet och passerade the National Mall (stora grasmattan mellan Capitoleum och Washington monumentet / dvs. den hoga obelisken). Det ar varmt har men inte alls lika varmt som i Florida och kanske gor gronskan att det ar en lite enklare varme att sta ut med.

Pa vag hem skulle vi leta upp Vita huset... Holl pa att bli galna pa att det inte gick att hitta den via GPSen, och vi har inte heller lyckats fa tag pa en karta over den har stan. Men tillslut ramlade vi pa bade det och Lincoln memorial, Arlington kyrkogarden och Pentagon pa vag hem till hotellet. Men jag skulle nog saga att vi tar en ny tur forbi dessa innan vi lamnar den har stan. Fick inte ens ett foto eftersom vi blev sa forvanade att de dok upp att vi bara korde forbi :) Val hemma pa hotellet gick jag och skrev ut en karta fran internet, tills nasta gang :)

Se det var den forsta dagen i USAs hufvudstad! Nu vet vi att man helst inte skall kora bil i den har staden. Vi vet ocksa adressen till ett P/hus som kan anvanda pa mandag nar vi skall pa guidad visning av Capitoleum (bokade biljetter for nagra veckor sedan, gar ej att fixa spontant samma dag, rigoros sakerhet dar och vi vet knappt vad byggnade anvands till...).

Imorgon blir det troligen ett besok i Gettisburg. Om vi skall besoka det stallet sa ar imorgon enda dagen som funkar, det tar namligen tva timmar att kora dit.

Nu drar jag och springer en stund och sedan far val jag och Pontus konferera medans barnen ater lordagsgodis :)

ps. efter dagens parkeringskaos skall det bli skont att lamna bilen nar vi kommer till New York och aka tunnelbana och promenera sista veckan, faktiskt.
Dela med andra:    

Kommentarer
Tillylk säger till Lotten_n:
Åh vad det låter mysigt. Så du ska få se Trollstigen du med nu :) HÄlsa tillbaka, nu ska vi äta enchiladas hemma i köket på Lower East side..
Postat 2015-07-23 02:02  Anmäl
Lotten_n säger:
Det är kul att höra om era äventyr. Njut av den sista tiden! Hans och jag är ute på en egen roadtrip i Skandinavien. Tre länder på en vecka :) Nu far vi mot Lund. Det blir sedan ett kort besök i Köpenhamn och därefter vidare mot Trollstigen i Norge.

Kramar från oss
Postat 2015-07-19 10:20  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet