Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Söndag 16 December 2012 - Stockholm

Verdis opera "Aida"

Denna något vinterkalla och snöstormiga afton beger maken och jag mig till Kallhälls Folkets hus för att se direktsändning från Metropolitan av operan "Aida". Vi förbereder oss på kommunala förseningar, vilket ändå inte är riktigt tillräckligt. Ingen buss, försenat tåg, snögloppig halv språngmarch till lokalen. Biljetter har vi. Garderoben är inne i den stora salen. Dimper snabbt ner i de sköna sammetsfåtöljerna.
Det kan börja!

"Aida av Giuseppe Verdi Verdis opera om det antika Egypten har ikonstatus i operavärlden. Den energisprakande ukrainska sopranen Liudmyla Monastyrska gör sin Met-debut i titelrollen som den förslavade etiopiska prinsessan. Olga Borodina, en av världens mest kända uttolkare av rollen, gör Aidas kungliga rival Amneris, och Roberto Algna är hjälten Radamès, som måste välja mellan sin kärlek till Aida och sin plikt mot sitt land. George Gagnidze är den etiopiske kungen Amonasro. Fabio Luisi dirigerar sin första Met-uppsättning av operan. Sonja Frisells spektakulära iscensättning använder Met-scenens alla resurser för att återskapa det grandiosa antika Egypten. I rollerna: Liudmyla Monastyrska - Aida Olga Borodina - Amneris Roberto Alagna - Radamès George Gagnidze - Amonasro" (google).

Strålande, mäktig föreställning med två långpauser, som innehåller div. intervjuer med sångarna. Varför det? Stackare - de bör väl få vila. Så bör även publiken. Något av den mäktiga stämningen går förlorad i den "pausunderhållningen". Andra pausen föredrar jag att dricka thé och äta en ostmacka.
Dags igen!

"Det är en allmän uppfattning att Aida specialskrevs för invigningen av Suezkanalen 1869, men detta stämmer inte. Khediven beställde operan för invigningen av Khedivska Operan i Kairo samma år. Premiären måste dock skjutas upp på grund av den fransk-tyska konflikten 1870-71: Paris var belägrat, och scenerier och kostymer kunde inte sändas därifrån som planerat. Premiären ägde rum i Kairo 24 december 1871.
Handlingen i operan utspelas i Memfis och Tebe i Egypten på faraonernas tid. Den innehåller ett klassiskt triangeldrama och förbjuden kärlek.
Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan den 16 februari 1880 och den iscensattes åter med premiär den 14 augusti 1911, den 7 mars 1925 och den 31 mars 1951 i en nyöversättning av Sven Lindström.1
Aida var en symbol för frihet i Italien under fascistdiktaturens tid. En modern omarbetning av operan till detta tema har även spelats i Sverige. I Egypten blev operan Aida en symbol för landets oberoende när republik infördes 1952. En svensk faraonisk version av Aida sattes upp av Folkoperan den 24 januari 1985 i regi av Claes Fellbom" (Wikipedia).

Efter 4 timmars föreställning har vi turen att bli skjutsade hem ända till dörren. En nattmacka och en öl samlar ihop de starka, musikaliska intrycken. Spännande att 3 miljoner ser samma direktsända föreställning samtidigt. Det skapar en mänsklig gemenskap.

Direktsänd opera på storbio i all ära, men det går ej att jämföra med live i en operasalong!
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Inte illa att få se direktsändnigar från the Met. Men jag tror som du att ett "riktigt" operabesök är att föredra.

Gilla
Postat 2012-12-16 21:40  Anmäl
Brigitta säger:
Låter trevligt även om det var jobbigt för er att ta er dit.
Postat 2012-12-16 15:37  Anmäl
Rolf_52 säger:
Ajdå...har de sänt Aida från NY till Kalhäll
Postat 2012-12-16 11:39  Anmäl
Peroerik säger:
Kanske inte så dumt sätt att se min mammas favoritopera. :-)
Postat 2012-12-16 08:23  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
34 veckor sedan
Meditationsvandring
34 veckor sedan
Min sommarsäng
34 veckor sedan
Kyrkbröllop
34 veckor sedan
Skur efter skur........
34 veckor sedan