Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Söndag 4 Maj 2014 - Stockholm

Vårkonsert med Teaterkören

I morse kom ett meddelande från en granne som undrade om vi var intresserade av att följa med på genrep för en körkonsert.
Det visade sig handla om Teaterkörens vårkonsert, Valet & Kvalet i Eric Ericsonhallen (fd Skeppsholmskyrkan).
Det var alltså öppet genrep ett par timmar före den riktiga konserten.

Vi tog bussen till Kungsträdgården och promenerade sedan i det något kyliga och blåsiga vårvädret över till Skeppsholmen.
Vi var ute i god tid så det blev en stunds väntan utanför "kyrkan" innan vi blev insläppta.

Teaterkören har jag hört talas om vid ett flertal tillfällen eftersom jag har två vänner som är med i den. Dock har jag aldrig tidigare haft möjlighet att uppleva den.

Det visade sig bli en fantastiskt spännande, rolig och njutbar föreställning.

Det var underbart att se den otroliga glädje med vilken de framförde de olika numren. Körsången varvades dessutom med diktläsning och solosång av körledaren Maria Peters. Solot framfördes från kyrkans predikstol.

Under större delen av föreställningen var hela ensamblen klädda i vitt utan att för den skull vara det minsta enhetligt klädda. Det var allt ifrån vita badrockar till vita sommarklänningar och vita linnekostymer.

I slutet av föreställningen, då de sjöng sitt "valmanifest" rev de av sig sina vita kläder och visade istället upp sig i badkläder kompletterade med cyklopöga och snorkel. Ett mycket överraskande och roligt scenbyte.

Vi (Generalrepetitionspubliken) visade vår uppskattning för alla numren genom varma applåder och på väg ut knölades många sedlar ner i kollektbössan/glasburken som fanns vid utgången.
Att få se och höra denna fantastiska föreställning var väl värt en rejäl slant även om det egentligen var gratis.

Smakprov på sångarglädjen finner du här:
http://youtu.be/eCAImI3NJFM
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Kul att få "vara med" på den koncerten en snutt i alla fall.
Postat 2014-05-04 19:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet