Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Söndag 31 Maj 2015 - Fort Lauderdale

Vaknat efter ett dygn av resande

Hjalp vilket dygn vi har bakom oss! Vi kom i sang vid ca 04:45 svensk tid inatt, antligen (Linda och Wilma hade inte sovit pa flyget och var rejalt slitna). Men vi har alla fatt hyfsad somn inatt och jamfort med hur vi madde inatt sa kanner man sig otroligt utvilad.

Drog hemifran vid 11 igar, och det var skont nar antligen allt bagage, barnstol, vagn, golfset var incheckat o inslaget i all skons platspasar med ratt "taggar"... Lunchen pa ARN var en katastrof, micron trasig sa Martha fick ata kall burklasagne, Wilma fick ata kalla kottbullar... Griniga barn ratt igenom o resan hade knappt borjat.

Martha hade ingen bra stund infor starten, hon gallskrek over att tvingas sitta fastspand i knat pa oss. Varken kex eller russin fungerade och fruktsmoothien flog genom luften nar hon slog bort den sa allt hamnade pa Pontus istallet... Vi fick byta henne mellan oss och tillslut blev hon tyst, salange Linda satt o gungade henne och sjong lugna sanger.

Val uppe i luften fick Martha ny energi och skrek hogt om hon inte fick springa i gangarna. Vi fick ga efter henne ett antal timmar allihopa i omgangar...

Men flygningen gick bra, otroligt lugnt i luften, men seg och trakig... 9,5 timmar totalt. Sa nu har vi flugit Dreamliner :) Lyxigt med varsin tv/skarm men alla filmer var utan svenskt tal eller svensk text sa barnen hade ju inte sa mkt nytta av alla barnfilmer. Tur att Ipaden var med.

Martha skitade ner sig ordentligt pa planet med fruktsmoothie och spaghetti o kottfarssas och lyckades aven kissa ner sig (plotsligt la tydligen blojan av och det borjade rinna ner i stolen, snacka om panik...) och sag ut som ett varldskrig nar vi klev av planet. Linda med for den delen eftersom hon gnuggade sitt smutsiga ansikte mot hennes troja...

Sa kom vi antligen ner pa Fort Lauderdale Holliday int airport. Vi fick ga fore (for vi var sa manga med liten bebis) i forsta kontrollen, blev godkanda och ESTA/kontrollerade, fick lamna fingeravtryck och fotograferades. Check pa den! Det har gick ju fort!

Men sen borjade det sega koandet, vanta pa vaskor o specialbagage och sedan otroligt lang ko till exitkontrollen. Och dar akte vi pa att bli visade at sidan for en extra kontroll och scanning av vara vaskor. Vet inte hur det gick till men det blev en valdig diskussion om en banan som jag hade haft med mig till Martha men som vi (pa uppmaning av en vakt) hade slangt i en sopkorg dar vi vantade pa vaskorna, istallet for att lamna over bananen i exit/kontrollen... Tillslut fick vi ga darifran, nu var klockan ca 02 pa natten svensk tid och det borjade kannas jobbigt.

Sen tog vi oss till hyrbilcentret och fick efter en hel del diskussioner ut Pontus efterlangtade bil. Jag skall skriva nasta gang vad den heter, for det kan jag inte nu... Men de forsokte salja pa oss uppgradering till andra bilar, forsakringar, gps:er etc. Men tillslut...

Se tog vi oss (via ett pit/stop pa Burger King for en cheeseburgare o cola) till Hampton Inn/International. Nej, nu skall jag ga upp till ovriga, vi har atit frukost och skall bestamma vad vi skall ta oss en titta pa har innan vi skall korsa landet over till vastkusten och St Petersburg!!!

Vi hors snart igen!
Dela med andra:    

Kommentarer
Tillylk säger till Sandraastrom:
Tack för tipset. Det löste sig för oss med.
Postat 2015-07-23 03:18  Anmäl
Tillylk säger till Sandraastrom:
Vad bra, jag tänkte att det måste fungera så.
Postat 2015-07-13 03:10  Anmäl
Sandraastrom säger till Tillylk:
Jag antar att det registreras då vi passerar en tull, för vi fick ett avdrag i efterhand på ca 300 sek för tullavgifterna.
Postat 2015-07-12 15:09  Anmäl
Tillylk säger till Sandraastrom:
tack för tipset! Vet inte vilken deal vi har med hyrbilsfirman, vi försökte tacka nej till alla möjliga extra försäkringar etc vet jag bara. Ska kolla det. Undrar hur vi skal betala för alla biltullar som de registrerar på nummerplåten, hur gick det för er med sådant?
Postat 2015-07-07 13:50  Anmäl
Sandraastrom säger:
Ett tips när vi lämnar tillbaka bilen - tanka den full långt ifrån flygplatsen.. Vi missade den detaljen när vi lämnade Floridag förra veckan. Vi hade tackat ja till erbjudande om att inte tanka bilen full, och skulle få betala 50 dollar för det. Tankade ändå upp bilen nära flygplatsen.. Det kostade oss 65 dollar - och då hade vi typ 1/3-del kvar av tanken. Fattade inte hur det kunde bli så jäkla dyrt - men enligt personalen på macken så var svaret "Vi ligger nära en flygplats, så det är dyrare" Grrr... inte lätt att veta...
Postat 2015-07-05 10:38  Anmäl
Pontustilly säger:
Tänkte bara komplettera vad den extremt säljinriktade Alamo killen försökte kränga. Olycksfallsförsäkring och krockskydd som vi redan har men han poängterade väldigt tydligt att om ngt händer får vi betala ur egen ficka. Sedan kom vi till bilval och för att säkra en viss bilmodell och få plats med all packning var det säkrast att uppgradera tyckte han. Bara dryga 5000:- extra för 52 dagar. När inte det funkade provade han få till en extra chaufför (Linda) för 10$/dag vilket vi också avböjde. När inget annat funkade och vi sagt nej 20 gånger kom finalen att vi inte behövde fylla på tanken vid lämning mot en extra avgift självklart :) även denna gång fick han ett nej. Nu cruisar vi i en skön Chevrolet Tahoe! Bild kommer inom kort
Postat 2015-06-01 02:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet