Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 25 Februari 2015 - Dumaguete City

Sista båtresan.

Äntrade igår morse mitt sista flytetyg för den här resan. Färden över från Apo till Malatapay är väldigt kort och tar inte mer än en dryg halvtimme. Den här gången så for jag med en större båt och sjön var lugnare så jag kunde behålla mina vanliga kläder på.

Från Malatapay till Dumaguete är det heller inte speciellt långt så med skjuts av en överbefolkad jeepney så var jag snart i provinshuvudstaden för Negros Oriental. Den stora ön Negros är uppdelad i provinserna Occidental o Oriental. Vid framkomsten till staden så tog jag mig en kortare promenad till ett av kafeerna vid den vackra strandpromenaden som utgår från hamnområdet. Då jag inte hade någon brådska så satte jag mig någon timme för att bara njuta av folklivet som passerade förbi. När klockan började närma sig tolv så hoppade jag in i en tricykle som fick ta mig den korta vägen till Harolds Mansion Inn där jag fick mig ett enkelt litet rum. Harold träffade jag en av de dagar jag tillbringade uppe i Manila och han driver ett av de mest välrenomerade vandrarhemmen i landet. Standarden är heller inte här så hög som man är van vid från andra ställen. Dusch finns det visserligen i de gemensamma utrymmena, men toaletterna är här av de gamla hukvarianterna med bara ett hål, ett vattenlås och och ett par ställen att placera sina fötter. Men som sagt, enkelhet är inga problem och här finns i alla fall toalettpapper och priset är nog bland det lägsta men hittar i landet. 70kr inklusive frukost betalar jag bara.

När jag väl var installerad så gav jag mig ut för att inspektera staden. Den är inte särskilt stor, det viktigaste tar bara någon timme eller så att hinna med. Gott om skolor är här i alla fall då den är en universitetsstad med ett ganska stort upptagningsområde även för gymnasier. En riktigt stor marknad finns här också, fylld med allehanda matvaror och allting annat som behövs i det dagliga livet.

Jag fick mig en god natts sömn, eller god förresten, jag bröt av den ett par gånger. Dels för att följa Kallas VM-guld direkt via Expressens livereferat och dels för att följa VIK-Malmö i hockeyallsvenskan via vlt. Klockan två lokal tidhärnere började den matchen, men lyckligtvis så slutade deg med VIKseger så jag kunde sova med ett leende på läpparna.

Dagen har sedan gått i lugn takt. Efter frukost så traskade jag iväg en kort liten bit för att besöka ett litet zoo som försöker bevara en del av de utrotningshotade djur som finns här. Med ytterst litet statligt stöd och med stort behov av motvilliga sponsorer så hyser man ett ganska stort bestånd av en inhemsk fläckig hjortart. Dessutom är det gott om vildsvin, några omhändertagna pytonormar, falkar och andra vilda djur som har påträffats hemma hos folk som husdjur. Ett gäng fruitbats (stora fladdermöss) har också fått sin fristad här.

Förutom det lilla besöket inte mycket att rapportera. Satte mig och författade några sista vykort innan lunch och har sedan dess hunnit med det här inlägget. I morgon så tar jag morgonplanet upp till Manila för att spendera några sista dagar däruppe. Shopping kanske?

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Marita59 säger:
Imponerad ska det stå
Postat 2015-02-25 10:44  Anmäl
Marita59 säger:
Låter inte som om det går någon nöd på dig, härligt, jag är djupt impopulär att du gör slag i saken och ger dig ut på äventyr som dom flesta av oss andra bara drömmer om. Sköt om dig.
Marita
Postat 2015-02-25 10:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan