Stöd Ukraina

Sierras blogg

Torsdag 29 Januari 2015 - Nice

Se upp för ficktjuvar!

Jag har varit några gånger i Nice och åkt mycket tåg efter Rivieran. Vid tågstationerna vet jag att det, som på många andra ställen, finns risk att råka ut för ficktjuvar. Den 5 september 2014 skulle vi ta tåget till Ventimiglia i Italien från Nice Riquier, en station lite öster om Gare de Nice.

När vi väntade på perrongen noterade jag en kille som smygkollade på oss som väntade. Lurig typ tänkte jag och beslöt att hålla ett öga på honom och tog några bilder på honom. Tågen går väldigt ofta och det vi skulle åka med var försenat vilket gjorde att de som skulle åka med nästa tåg också var på perrongen, alltså mycket folk.
Här är "ficktjuven" i blå keps och blå jeansshorts..

Tåget kom in, och trängseln när folk skulle av och alla vi som väntade skulle på var så stor att man fick trycka in folk i tåget. Jag höll mig nära den luriga typen och såg att han tryckte på en äldre dam som försökte komma på tåget. Samtidigt hade han vänstra handen i hennes väska och rotade runt. Jag tog då tag i nacken och armen på honom och frågade vad fan han höll på med. Då slet han sig loss och drog iväg utan byte. Den äldre damen hade inte märkt någonting. Under tiden som folk försökte komma på tåget hörde jag i högtalarna att det var ett nytt tåg på väg in. Jag beslöt att vänta på nästa tåg och sprang ner i vänthallen och ut på gatan för att se om jag fick tag i typen men han var tyvärr borta.

Bilden på honom lämnade jag, efter att jag fixat en utskrift, till säkerhetsavdelningen vid stationen när vi återkommit från Ventimiglia. De sade att de hade stora problem med ficktjuvar och var tacksamma för bilden och min redogörelse som även skulle lämnas till polisen. Det var första bilden de hade på någon som härjade på den stationen och de hade gott hopp om att gripa honom.

Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger till Takio12:
Skicka ett meddelande till mig. Du ser meddelanderutan på min sida.
Postat 2017-07-05 11:11  Anmäl
Takio12 säger:
Hej hur får jag kontakt med dej Sierra?
Postat 2017-07-05 00:46  Anmäl
Hejsan, jag har försökt att skriva ett privat meddelande till dig men utan att lyckas tyvärr. Så jag tänkte att jag försöker få tag i dig via bloggen. Jag har sätt att du har mycket koll på Thailand och är i desperat behov av tips och råd. Skulle du vilja maila mig på charlotte_0321@hotmail.com så kan jag få ta del av riktigt bra information. =) Ha en fantastisk kväll. /Charlotte
Postat 2016-10-09 22:36  Anmäl
Bibchen säger:
Modigt av dig!!
Postat 2015-01-31 00:00  Anmäl
Babbo säger:
Så bra gjort av dig! Hoppas han blir gripen med hjälp av dina uppgifter.

Det är konstigt att man ibland kan få en känsla av något inte står rätt till ;)
Postat 2015-01-30 13:31  Anmäl
Sierra säger till Ivan:
Så är det Ivan.
Ficktjuvar är fega typer som ställer till stora bekymmer för dem som blir utsatta.
Postat 2015-01-30 11:38  Anmäl
Ivan säger:
Man kan inte vara nog uppmärksam.
Bra om det finns andra i närheten som har koll på vad som händer.
Postat 2015-01-30 00:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet