Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Söndag 17 Augusti 2014 - Yellowstone National Park
Resealbum: Klippiga Bergen

Sammanfattning av 5 dagar i Yellowstone nationalpark

Då har jag fått kontakt med cyberspace igen och tänkte sammanfatta mina dagar i Yellowstone nationalpark. 5 ytterligare dagar har jag tillbringat i parken och jag hade bokat in flera dagar här för att hinna se alla delar av parken. De flesta parker har 1 central punkt att besöka men yellowstone har mängder av sevärdheter inom sin stora yta.

En av de stora förhoppningarna jag hade var att få se 1 av de ca 150 grizzlybjörnar som lever vilt i parken och det skedde redan första dagen på morgonen på väg in i parken. Ett gäng bilar hade stannat till vid vägen och i diket bredvid vägen lufsade en stor grizzly när jag kom dit. Tyvärr hann jag inte få någon bra bild på björnen men jag var nöjd över att i alla fall ha fått se en grizzly ute i det vilda.

2 dagar spenderade jag enbart i yellowstones värmekälleområde och gejserområde som är riktigt häftigt. Eftersom en vulkan ligger och lurar under jorden här har det skapats oerhört många värmekällor. Det var också dessa som var huvudorsaken till att området blev världens första nationalpark. Hälften av världens gejsrar lär finnas i yellowstone och det är mycket på en kompakt yta, så det ryker och frustar vatten mest hela tiden i värmekälleområdet i parken. Parkens mest kända gejser heter old faithful och är så trofast i sina utbrott att det finns en tidtabell för när nästa utbrott ska ske och det gör det var 90 minut ganska exakt. Värmekällorna som kallas hot springs här var också fina att titta på då de förekommer i regnbågens alla färger och olika storlekar. Enda nackdelen med att vandra runt bland källorna är att det konstant luktar ruttet ägg pga gaserna som avges från underjorden.

I parken finns även USAs största höghöjdssjö yellowstone lake som via en flod har karvat ur ett eget grand canyon som är 32 km lång och 300 m djup. Denna var vacker att begrunda på nära håll båda ovanifrån och nästintill nere på botten vid floden kunde man gå vilket jag så klart gjorde.

Ett gäng olika vattenfall har jag besökt varav det största mynnade ut i kanjonen och är 90 m högt. Jag har gått på ett flertal arrangerade vandringar med parkens vakter som varit intressanta och lärorika.

Häftigast har nog ändå varit två vandringar jag gjort upp till några av parkens högsta bergstoppar på 3300 meters höjd. 400-500 m i höjd har det klättrats och vandringarna har tagit 4-5 timmar och lett fram till utsikter som varit bland de bästa jag sett.

Vädret har varit omväxlande men oftast gassande sol på dagen och med rejäl kyla och 4-5 grader på nätterna och morgonarna när solen varit borta. Sådana skiftningar i väder är tydligen vanliga på den höga höjd jag nu varit på.

Till sist så har jag såklart sett mängder av bison, soluppgångar och solnedgångar då jag bott runt på 3 olika ställen i parken. Mycket finns att säga om denna park och jag är glad att jag tillbringade mycket tid här.
Dela med andra:    

Kommentarer
Kvibergresor säger till Katta03:
Ja hela parken är spektakulär o fin, just att djuren kan dyka upp var som helst gör det extra spännande.
Postat 2014-08-20 04:46  Anmäl
Katta03 säger:
Det låter helt fantastiskt alltihop!! Å va häftigt att se grizzly på riktigt :D
Postat 2014-08-19 20:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet