Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Tisdag 23 Juni 2015 - Fort Myers

På andra sidan igen - Ft Myers/Paseo

Nu har vi tagit oss från Orlando tillbaka till västkusten/gulf/golf-kusten (Mexikanska golfen ligger ju här). Det tog tre timmar med bil och vi åkte faktiskt inte stora motorvägar utan GPS:en visade oss på lite mindre vägar genom apelsinplantager och små amerikanska hålor. Ibland såg de ut som om alla affärer var nedbommade i vissa samhällen. Det var trevligare än de spikraka betong motorvägarna där man inte har möjlighet att stanna på många många mil. Vi har varit tvungna att stanna ändå två ggr för att barnen tillslut bara måstede kissa. Inte så charmigt att stanna på en vältrafikerad highway i fullt solsken. Men måste man så måste man. Jag kommer att uppskatta svenska rastplatser när jag kommer hem.

Nu bor vi i ett fint område som heter Paseo som vi hyr från ett par från Skarpnäck där mannen är amerikan. Området har fått pris som bästa bostadsområde åtta år i rad. Det är verkligen fint. Ligger en bit ifrån själva Ft Myers men här på området är det super fint. Huset är två våningar och väldigt tjusigt inrett - vi fick börja med att flytta bort ett antal vaser och prydnadssnäckor i glasburkar ;)

Poolområdet är stort och med barnpool och en liten sluttande stranddel. Ikväll ska Märtha också få prova. Igår låg jag där på förmiddagen och lyssnade på David Batras sommar i P1, nedladdat från SR.

Vi har börjat planera för vår kommande resa norröver - som vi inleder om snart tre veckor. Våra planer just nu är att stanna på lite historiska platser med kolonial stil och gamla miljöer. Tanken är att åka via St Augustine (USA:s äldsta stad), Savannah, Charleston och sedan landa i Williamsburg några nätter (vila vid poolen och även besöka Virginia beach). Sen tar vi nog Skyline drive in över Appalacherna och bor en natt på en lodge för att sen åka tillbaka till kusten och Washington.

Jag skulle ju berätta lite om vårt besök på Universal Studios. Vi hade klart bättre väder än på Disney och köerna var inte alls så långa som vi hade trott. Vi hade siktat in oss på två attraktioner som var populära och fick börja med att köa 45 minuter till "Dumma mig/Despicable me". Det var jättetufft i solgasset, främst att hålla Märtha tillfreds och muta i henne vatten hela tiden. Men den åkturen var jättehäftig. Ellen imponerade hela dagen av att klara alla ganska tuffa åkturer, mest var det virituella berg o dal banor vid filmduk, men där även stolarna/vagnarna rörde sig uppe i luften eller på en räls.

Sen besökte vi The Simpssons, Men in black, Disaster, Twister, Escape of the gringots (Harry Potter - riktigt läskig när den började med att de tippade vagnen och sen åkte vi rätt ner i mörkret) m.fl. Pontus och Wilma åkte The Mummy - som tom Wilma tyckte var läskig. Såg lite The Blues Brothers och Pontus var med barnen på en häftig Transformers 3D show. Märtha fick följa med på ett par stycken men var mest utanför och väntade. De hade ett bra system med "Child-swap" så man bara behövde stå i kö en gång sen kunde förälder nr två gå direkt när den förste hade åkt klart utan att köa igen.

Det regnade en bra stund på eftermiddagen och åskade, vilket rensade luften lite. Vi fick fly från Harry Potter landet till ET. Wilma och Pontus favoritrides var:

1) The Mummy
2) Harry Potter
3) Minonerna och Transformers 3D show

Paketet från farmor har kommit fram med välling och bok till Wilma och tidning till Ellen. Tack farmor! Märtha har inte velat äta den amerikanska vällingen så vi har blandat ut med svensk (som inte går att köpa här). Tullen hade skurit sönder två av tre vällingpaket, de är nog livrädda att droger eller skumt pulver kommer in i landet (Man kan alltså chansa att smuggla i ett av tre paket ;). Lyckligtvis fanns det mesta av innehållet kvar.

Samtidigt som vi hämtade ut paketet passade vi på att besöka ett plantage där de också producerar apelsinjuicer. Vi smakade på många goda varianter och köpte med oss några hem. Pontus hittade en tavla med tryck som vi bestämde oss för att köpa. Den är nu på väg till Ove och Sverige.
Dela med andra:    

Kommentarer
Tillylk säger till Lotten_n:
Ja,jag vågade mig inte på Mumien men Wilma sa att den var jätteläskig. Vi struntade i den värsta, Rip n Ride.
Postat 2015-06-26 23:56  Anmäl
Lotten_n säger:
Kul att höra om besöket på Universal Studios. Jag kommer ihåg att jag också tyckte att Mumien och Harry Potter var två av de häftigaste åkturerna :)
Postat 2015-06-23 16:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet