Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 26 Januari 2024 - Foz do Iguaçu

Oväntade minoriteter!

Dags att dra vidare mot nya resmål inatt. Curitiba är nästa resmål, men dit är det ännu några timmar innan bussen avgår. Halv tio i kväll ska den börja rulla ut från stationen och jag har nyss bokat upp en bulle som ska ta mig till terminalen någon timme före avgång. Vill alltid vara ute i god tid!

Checkade ut från mitt hotell klockan elva. Ibland har jag kunnat behålla rummet några timmar, men inte här. Det är nog lite för centralt och stort för att de ska bjuda på det. Många timmar att slå ihjäl innan bussen skulle gå så jag frågade personalen på bygget vad mer jag skulle se i staden. De föreslog ett buddistiskt tempel någon mil norrut och sagt och gjort. Jag ramlade över till lokalstationen och tog första bästa buss dit. Templet var inte olikt de hundratals tempel jag sett i Thailand och övriga länder i bortre Asien, men det låg som sagt här i gränstrakterna Brasilien, Argentina och Paraguay. Som sådant var det lite speciellt. På tal om minoriteter så ska jag också nämna att staden Foz du Iguazu har en ovanligt stor andel muslimer boende här. Efter Sao Paolo så ska det vara den näst största delen av muslimer i hela Brasilien. Vilket märks på andelen muslimska restauranger runtomkring. Finns hur mycket schwarma och falafel som helst att välja på.

Ett par andra reflektioner. Trafikläget är lite annorlunda här. Man kör gärna betydligt fortare än hastighetsgränserna tillåter. Fortare än i grannländerna jag besökt. Men, man stannar för fotgängare vid övergångsställen på ett helt annat sätt än I de länder jag tidigare varit i. Så där behöver man inte vara rädd för att gå över.

När Stefan och jag för en herrans massa år sedan for runt i trakterna av Natal så noterade vi bägge det stora antalet av olika slags poliser. Det fullkomligt kryllade av olika uniformer i vilken stad vi än råkade befinna oss i! Här i gränsstaden Iguazu hade jag förväntat mig något liknande men har förutom någon enstaka bil med ett par militärpoliser inte sett skymten av en polisman!! Vad nu det kan bero på?

Tiden ramlar iväg i allt snabbare takt och om ett par timmar drygt så kommer min transport. Så dags att lägga all elektronik på laddning och slappa ett tag.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
5 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
6 veckor sedan
Sista rycket!
7 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
7 veckor sedan
Stillheten.
8 veckor sedan