Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Söndag 29 Juni 2014 - Skanör med Falsterbo

Nu är sommaren här.

Efter en intensiv barn/barnsvecka i mitt gamla föräldrahem i Ljunghusen har maken och jag nu flyttat till vår till tvåsamhet på sommargården i Skanör. Lugnet lägger sig sakta och vi har boat in oss här för årets sommarvistelse.
Strandväder ja, men badväder nej. Det får bli en tur på cykeln (min hyrda "gula vän") runt i Skanör, för att besöka olika trädgårdar som idag är öppna för visning. Roligt att se vad som kan växa här, men som har svårt att gro i Stockholm, där vi annars bor.
Som vanligt här ute i ändan av Skanör har vi dator/mobilproblem. Å ena sidan är det en skön avkoppling, å andra sidan skapar det frustration för en kommunikatör som jag.
__________________________________________________________________________________

När datorn pajat och uppkopplingen dessutom är svag på lånedatorn, kommer nog mina foton att komma in först senare. Kanske en och annan bloggtext kan serveras här dock under vår Skanörvistelse.
Idag stranddag hela dagen bland tång och små pyttebärnstenar.
___________________________________________________________________________________

Tur att Skanörs ombyggda, fina bibliotek finns. Där kan man låna datortid gratis! Dock vill man inte sitta där, när solen skiner, vilket den gjort i dagarna två. Då är det de vita sanddynorna som hägrar. Mycket tång och nattblåst har medfört att bärnstenar "rullar in"! :-)
Flera affärer har lagts ned p.gr. av olönsamhet, men i.st. öppnar det nya caféer. Idag var det invigning på café "Bäckas" på Bäckatorget i Skanör. Servering av dricka, tilltugg, sol och musik. Vi hittade ett hörn med stolar i "Petit-poin" från Myrorna, och detta hörn döpte vi till "Bibis hörna". Dit kommer vi säkert att gå för en söndagsbrunch!.
__________________________________________________________________________________

Strandvila idag. Vädret inbjöd inte till baddräkt. Blev i.st. en våt motvindstur på cykel längs strandråg och nyponrosor till hamnen, för att i fiskaffären förbereda inför morgondagens besök från Danmark.
_________________________________________________________________________________

Hästvecka!
"Falsterbo Horse Show" är på g. och plötsligt har Skanör fått en annan puls. Nu är det kö till cafeer, hos ICA-handlaren och på parkeringsplatser. Dubbla bilrader på stadens smågator, så det gäller att hålla tungan rätt i mun, när man cyklar. Hjälmen åker på!
Konkurrens om lunchkunder - ICA har tillfälligöpppnat ett tält, där det kan köpas och intas "danska smörrebröd" till en billig peng! Mums! Finns också för avhämtning, och vi hämtade med oss några (alltför många!) till vår soliga framsida med utsikt över fårbetande äng och havsglimt.
_________________________________________________________________________________

När datorn fallerar och mobilen inte har täckning, får man nöja sig med papperspost i brevlådan, som på den gamla hederliga tiden. Lika spännande varje dag. Visst en och annan faktura dimper ner, men också privat brev och vykort. Målade kort från en konstnärsväninna. De pryder som vanligt det lilla fönstret i köket på gården.
Idag kom ett tjockt kuvert innehållande den lokala tidningen "Vi på Näset" samt ett arvode för min lilla sommarkrönika. Så roligt att bli publicerad! :-)
_________________________________________________________________________________

Vart tog bussarna vägen?
Hade en tid att passa i Höllviken. Cyklade till busshållplatsen i god tid, men vad hände? Den ena bussen efter den andra (6st) körde åt andra hållet mot Falsterbo - men ingen kom tillbaka. Under den väntande timmen samlades fler och fler på busshållplatsen och med alla samtal, såväl irriterade, som roliga och undrande blev vi som en liten familj. Fantasier om vart de 6 bussarna tagit vägen var dråpliga, men till slut enades vi om, att det blivit köbildning Malmö - Falsterbo p.gr. av "Falsterbo Horseshow", och att busschaufförerna nog fick sin rättmätiga paus vid ändstationen i Falsterbo!
Just då kom 4 bussar på rätt håll. :-)
Jag hann!!
___________________________________________________________________________________

Strand, strand, strand.
sand, sand, sand.
Jag bär den med mig överallt, i kläderna, i baddhanduken, på mackorna, runt vinglaset.......men det gör jag gärna!
Känsla av välbehag när jag borrar ner ryggen och gör en anatomisk grop. Skönast att ligga direkt på sanden med en handduk hopvikt under huvudet!
___________________________________________________________________________________

"Vänbänken"
Här och där i Skanör står en bänk i gathörnen, en bänk för alla, - samtal eller bara en stunds vila. En särskild bänk befolkas av grannarna varje fredag kl. 17 året om. En trevlig tradition som inspirerat maken och mig att sätta upp en dylik bänk utanför vår trädgård i Stockholm. Även där ses vi grannar varje fredag.
Förra fredagen deltog maken och jag på Skanörbänkens möte, och nu har vi fått en "Vänbänk", som vi kommer att via mail hålla kontakten med och utbyta tankar och idéer! :-)
__________________________________________________________________________________

"Sillamarknaden"
Nytt stuk på Skanör "Sillamarknad". Borta är tivolit med karuseller, spunnet socker och skrålande rockmusik. I.st. kan man besöka den exklusiva "Hantverksmarknaden". Hög kvalitet - höga priser!
Intill ligger sillamarknadens höjdpunkt, den tillfälliga uterestaurangen där det serveras sill med potatismos och våfflor med hjortronsylt.
Vi är där några familjemedlemmar och solen steker oss, fast det är seneftermiddag. Fortfarande är det många havsbadare vid bryggan.
I väntan på solnedgången!
____________________________________________________________________________________

Rapsbaggar!
Ha inte gul badhandduk, gul baddräkt eller ett gult parasoll, för nu kommer de i mängder - Rapsbaggarna!!
Skanörstranden är en idyll, fast den har sina "dåliga" dagar. När bönder plöjer sina rapsfält har de pyttesmå svarta rapsbaggarna ingenstans att ta vägen. Inte sedan man tagit bort trädmarkeringarna mellan fälten! Då flyger de irrande omkring ut över havet. Där vill de inte landa p.gr. av dödsångest, så det far in över stranden i mängder. Stora svarta moln landar på oss badgäster, särskilt de med gula tillbehör. De kryper in under huden och det går ej att värja sig. Min "Gula vän" (hyrcykeln) var inte så lätt att känna igen, när jag kom för att hämta den. Den var svart!!!
Nåväl, nu är vinden tillbaka och baggarna nästan bortflugna.
Och vi bortstädade för denna sommar.
Tack underbara Skanör - vi ses igen nästa sommar! :-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Peroerik:
Vassego´!
Postat 2014-07-27 22:21  Anmäl
Peroerik säger:
Tack för trevliga texter och fina bilder.
Postat 2014-07-26 19:26  Anmäl
Bibchen säger till Sierra:
Just det! :-)
Postat 2014-07-12 21:13  Anmäl
Sierra säger:
"Bibis hörna" ligger ju perfekt och på ett lagom avstånd från er soliga mysiga framsida :-)
Postat 2014-07-10 22:32  Anmäl
Bibchen säger till Babbo:
Tack detsamma!
Postat 2014-07-10 17:58  Anmäl
Babbo säger:
Välkommen ner till Skåne! Hoppas ni får en fin sommar.
Postat 2014-07-10 00:05  Anmäl
Bibchen säger till Brigitta:
Tack det samma!
Postat 2014-07-07 11:45  Anmäl
Bibchen säger till Dodi:
Tack detsamma!
Postat 2014-07-07 11:44  Anmäl
Brigitta säger:
Ha en bra sommar i ert paradis.
Postat 2014-07-05 21:25  Anmäl
Dodi säger:
Ha det riktigt skönt i ert sommarparadis.... önskar att ni får ett fint varmt väder också!!
Postat 2014-07-04 12:24  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
34 veckor sedan
Meditationsvandring
34 veckor sedan
Min sommarsäng
34 veckor sedan
Kyrkbröllop
34 veckor sedan
Skur efter skur........
34 veckor sedan