Stöd Ukraina

Christinees blogg

Lördag 16 Maj 2009
Resealbum: USA

Mesa Verde, Colorado

Nu är jag som ett barn dan innan julafton! För i morgon ska vi upp tidigt på ett besök i Mesa Verde National Park, och till framförallt Cliff Palace, "klipppalatset". Där vi med guid ska titta/klättra/gå bland hus byggda i små grottor längs kanjonväggarna. I kväll såg vi det på håll... och på bilderna ser det bara uta som ett litet leksaks-låtsas-land.
Cliff Palace -Det här va coolt! :)
Det är inte ofta som jag vill att en guidad tur ska vara längre. Men här ville jag verkligen det, ville veta en massa mer saker. Och gå omkring där mycke längre än den timmen vi fick.
Detta "Cliff Palace" upptäcktes i december 1888 av en slump, då ett par cowboys letade efter sin boskap. I dag står det öppet för allmänheten, som med guide och en massa försiktighet får se sig omkring i denna speciella "stad".

Cliff Palace byggdes av indianer mellan 1100-1200-talet. Och där bodde ca 250 stycken, som levde av jordbruk och jakt. Det finns även många fler byggnader i närheten, väl undangömda i bergen och välbevarade för oss att se än idag. År 1300 var däremot indianerna helt borta från Cliff Palace och alla runtliggande byggnader, och ingen vet riktigt varför.
Det man ser till vänster i bild här nedanför är två "Kivas", där bodde under vintertid ca 10 personer i vardera kivas. Och Cliff Palace har 25 stycken av dessa runda hål, varav två är utan konstruktion för eldstad. På bilden till vänster syns de utan tak. Men till höger i bild har vi klättrat ner i en som inte fått taket förstört...

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vulkanen Ijen på Java - tvådagars tur från Bali
13 år sedan
Vattenfallet Git Git
13 år sedan
Pura Tanah Lot
13 år sedan
Fisk Spa
13 år sedan
Djur på Bali
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Switch
Switch säger om Christinees bild "Mesa Verde":
Det är helt otroligt ställe...läste lite mer om det på hemsidan http://www.nps.gov/meve/index.htm och förhoppningsvis ...
7 december 2009 11:23
Merlin
Merlin säger om Christinees bild "Mesa Verde":
Kan tänka mig att det var intressant.
11 juni 2009 15:12
Mjorumm
Mjorumm säger om Christinees bild "Mesa Verde":
Önskar jag gick där med
11 juni 2009 12:55