Stöd Ukraina

Annans blogg

Lördag 13 Juni 2009 - Geel

Lördagsnöje

Ett riktigt lördagsnöje här i Geel, Belgien, är att gå på loppmarknad, eller Rommelmarkt som det kallas för.Vill man göra riktiga fynd ska man vara på plats tidigt på morgonen, runt 11 blecket är det full commerce och vid 12 börjar man packa ihop. Och visst kan man fynda, för här finns precis allt vad man kan behöva, och inte behöva... Mitt hittills bästa fynd var tolv stycken handgjorda kasperdockor med snidade trähuvuden, jag betalade 10 euro för hela klabbet och jag iddes inte ens pruta. För pruta det gör man. Men man ska inte pruta för mycket, då kan det gå illa. I dag var det nära en fight, en yngre man med afrikanskt ursprung anklagade den belgiska försäljaren att skörta upp priset pga hans hudfärg, det hela urartade i stor folksamling och den cyklande polisen kom med sina handbojor och batong. Dock behövde inte dessa attiraljer inte användas. Och i min språkkurs i nederländska har vi lärt oss att fråga hur mycket saker och ting kostar, vilket också innebär att jag KAN pruta...
På en loppis här hittar man allt utom trasmattor, det verkar helt klart vara ett nordiskt påfund, men vill man handla religiösa symboler, klädesplagg för en femma är det lätt som en plätt.
En del av marknaden består av frukt, grönt och blommor och den här tiden på året är kommersen i full gång. Sparris, jordgubbar och endiver är typiskt för den här tiden på året.
Och när man utmattad av att ha rotat i lådor med allsköns skit för 50 cent så kan man sätta sig på ett café, ta en pintje (glas öl) eller köpa frittjes eller wurst för att stilla hungern. En stund på marknaden kan visa upp en flora av människor från alla delar av världen, ty det lockar folk av alla olika slag, bara det är roligt att se.
Och det är då ingen konst att spendera några euro heller.
Dela med andra:    

Kommentarer
Magica säger:
Marknad och loppis, kul. Kan väl vara en samlingspunkt för folk med antar jag. Har varit på loppis i Amsterdam. Allt kan man köpa. Så roligt.
Postat 2009-06-14 15:29  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan