Stöd Ukraina

Jambo_habaris blogg

Fredag 9 Januari 2015 - Kenya

KENYA 2014 -2015

Är sedan en månad tillbaka i Kenya i "vårt hus" i Tiwi på södra Mombasakusten. Innan vi gav oss iväg undrade många hur vi vågade åka ner till Kenya med all terrorism och ebola.

När det gäller ebola så befinner vi oss längre från smitthärdarna än Europa och jag tror de flesta flygen går i nord sydlig riktning. Alla som kommer med internationella flyg till Kenya, även från Europa, skannas avseende feber. Risken för ett ebolautbrott här i Kenya är minimal.

När det gäller terrorism så finns det längs gränsen till Somalia men inget längre söder ut. Ambassaden har inte några resevarningar förutom längs den norra gränsen och gränsen mot Somalia. I en artikeln i den franska tidningen Libération tas risker för turister upp och en karta redovisar riskerna för turister i värdens olika länder. Grönt = normal vaksamhet. Gul = förstärkt vaksamhet. Orange = avrådan, om man inte har särskilda skäl. Röd = formell avrådan. (Formell avrådan är när ambassaden eller liknande organ avråder.)

Redan för ett år sedan var det lite turister här men nu är det glest mellan turisternar. När jag talade med en hotellchef på ett av de stora strandhotellen i Diani så sade han att hotellet hade 30% beläggning över jul och nyår och de flesta gästerna var boende i Kenya. Efter helgerna blir beläggningen ännu sämre. Som hotellchefen sa, "vi lever på kapitalet men det kan vi inte göra hur länge som helst".

Det ser mörkt ut här nere i svarta Afrika. Jag undrar hur det skall gå med Kenya som turistland. Snälla ni kom hit det hjälper till.

Risker finns alltid, men den största är trafiken och det gäller alla länder i Afrika och Asien. Riskerna är inte större här i södra Kenya än någon annanstans. Se kartorna från tidningen Libération.

Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Tack för din information, intressant att se hur "säkerheten" klassas i de olika länderna. Visst påverkas man av händelserna runt om i världen, när man ska planera en ny resa ...
Postat 2015-01-12 11:30  Anmäl
Sierra säger:
Bra information och jag håller med dig. Sunt förnuft gäller precis som överallt annars

Det var oroligt i gränsområdet mot Somalia även när vi, en Hercules besättning (C-130), var baserade i Mombasa våren 1993 och genomförde hjälpflygningar till olika byar i Somalia. Oroligheterna märkte vi inte av där vi bodde på Bamburi Beach norr om Mombasa. Däremot var flygningarna speciella och annorlunda.....
Postat 2015-01-10 15:32  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet