Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Söndag 24 Augusti 2014 - Alamosa
Resealbum: Klippiga Bergen

Besök i indianby och sandöken

Idag besökte jag vad som sägs vara USAs äldsta bebodda by Taos Pueblo som ligger i utkanten av Taos. Här har indianinvånarna bott i över 1000 år i sina primitiva hus eller pueblos som de kallas. Här fick man gå runt i byn och få en närmare titt på husen. De enda husen man fick gå in i var några affärer men de berättade hur det var att bo här. Numera bor bara 4-5 familjer här året runt men många har kvar sina hus under sommaren för att bedriva affärer. De har varken el eller rinnande vatten utan vatten får de från en liten å som rinnen genom byn och som vi som vant oss vid vanligt drickvatten troligen skulle bli sjuka av att dricka men byborna har vant sig och tolererar vattnet. Det var en annorlunda värld att bo i som man fick en inblick i.

På väg ut från New Mexico passerade jag en känd bro Rio Grande Gorge Bridge som är USAs sjunde högsta bro. När man körde över bron såg man inte ner till botten av kanjonen som floden grävt upp så det var häftigt att stå från brokanten och stirra rakt ner 170 m. Särskilt som det kändes som bron skakade varje gång fordon körde över bron.

Därefter körde jag återigen in i Colorado och till Great Sand Dunes National Park. Här finns det som det låter stora sanddynor mitt ute bland Klippiga Bergen. Det kändes som att något gått fel när jorden skapades men här låg det i alla fall en halv öken och har så gjort i miljontals år. Här stapplade folk runt bland sanddynorna som som högst mätte upp till 200 meter. Vuxna blev som pånyttfödda när de fick möjlighet att kana, rulla och kasta sig ner för de stora backarna. Jag bestämde mig för att gå upp till de två högsta dynorna och efter 2 timmars masande i sanden stod jag där uppe på toppen på Star Dune som den högsta sanddynan hette och blickade ut över en enorm öken. Det var ingen annan som var här uppe samtidigt, säkert beroende på att det blåste något kopiöst högst uppe på dynorna.

Nu började solen sänka sig och jag gick tillbaka via ryggarna på dynorna. Märkligt nog så växte det blommor nere i dalarna så en bit ner i sanden fanns det uppenbarligen vatten. Det var en syn man inte ser så ofta att blicka ut över en öken full med blommor nedanför några stora bergstoppar. Skorna fick tömmas många gånger från sand och jag var glad att jag hade sparat min sista medhavda tops till att rensa sand ur öronen efter kvällens dusch.
Dela med andra:    

Kommentarer
Katta03 säger:
Vilka häftiga kontraster!! Å vad spännande med indianbyn :) Ser fram emot korten härifrån!
Postat 2014-08-26 14:56  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet