Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Fredag 10 April 2015 - Bryssel
Resealbum: Bryssel i april

Geocaching i Bryssel

I höstas köpte jag två lotter i Postkodlotteriet och fick två flygbiljetter med SAS på köpet.
För dem åkte jag och sonen till Bryssel för att ägna en helg åt geocaching (http://www.geocaching.se/) och i någon mån åt ölprovning.
Vi lämnade ett trist och blåsigt Arlanda på fredagseftermiddagen för att ett par timmar senare landa i ett nästan sommarvarmt Bryssel. Från flygplatsen tog vi tåget in till stan (8,5 €) där vi steg av vid Brussels Centraal. Därifrån var det bara 850 meters promenad till vårt hotell som hette Bedford.
Två nätter på Bedford för två personer, inkl. frukost kostade 180 €. Här ska tilläggas att frukosten var mycket bra och rumsstandarden hög.
Första kvällen var det så varmt och skönt att vi kunde gå ut i bara skjortärmarna. Vi gick till Grand Place för att äta middag. Det blev en traditionell belgisk måltid, Moules Fites (musslor och pommes). Till detta beställde vi in en bricka med fem olika belgiska ölsorter. Allt från belgisk lager till körsbärsöl. Förutom musslorna åt vi lite plockmat bestående av korvbitar, ostkuber, syltlök och cornischogner.
Vi satt på en uteservering på det vackra torget och tittade på folk av avnjöt vår måltid. Inte förrän klockan var över 21.30 började det kännas kyligt, eftersom solen då helt försvunnit.
Grand Place är ett mycket vackert torg
På väg tillbaka till hotellet fann vi två geocachar.
Lördag
Vi steg upp före sju för att duscha och äta frukost. Sedan bar det av ut. Vädret hade under natten slagit om och borta var det sköna vädret från fredagskvällen. Nu kändes det fuktigt och regnet hängde i luften. Vi hann inte mer än till Centralstationen förrän det började duggregna. Vi hade i förväg laddat ner både kartor och positioner för geocanhar i våra mobiler så vi hade en uttänkt rutt att vandra.
Letandet började bra och vi hittade de två första cacharna utan större problem. Sedan gick vi bet på en som skulle ligga i en park. Då vi sökte den hade regnet tilltagit ordentligt och vi började redan bli våta. Som tur var hade vi rustat oss med bra kläder för ändamålet.
Vi följde vår rutt och passerade under dagen många vackra Art Nouvau-hus och flera vackra parker.
Vi kommenterade gång på gång att Bryssel är en trivsam stad att vandra kring i. Det är ganska låga hus, både gamla och nya. Husen är för det mesta inte mer än 3 – 4 våningar höga. Parkerna är mycket trevliga och överallt i staden finns statyer, många gånger ganska lustiga sådana.
Vi passerade också ett gammalt kloster med en mycket vacker och välansad klosterträdgård.
Under vår första dag i Bryssel promenerade vi drygt 24 km under ca 10 timmar. Avbrott gjorde vi förstås för både kaffepaus och lunch.
På kvällen kändes det i fötterna att vi gått långt. Trots det tog vi efter att ha duschat och gick ut på stan för att äta middag. Vi gick till en smal gata där restaurangerna nästan slogs om att servera en tre rätters middag så billigt som möjligt. Vi valde en där vi fick tre rätter inklusive öl för 15,5 €. Det visade sig vara mycket prisvärt då det var både gott och mycket.
Efter middagen gick vi in i en angränsande gränd där Delirium Café ligger. Det är världens mest välsorterade ölställe. De har ca. 3000 olika sorter och är noterade i Guinness rekordbok.
På Delirium Café var ljudnivån hög, ölet flödade, men servicen i baren var mycket hög och man behövde inte vänta på att få beställa och bli serverad. Eftersom vi skulle vara pigga för geocaching även på söndagen valde vi att bara prova en av alla ölsorterna. Vi fastnade för en Delirium Nocturnium 8%.
Vi tillhörde definitivt de allra äldsta gästerna både jag och sonen för här låg nog medelåldern runt ca 20. Vi drack ur vår sängfösare och vandrade åter till vårt hotell för att sova.
Söndag
På söndagsmorgonen sov vi ända till klockan var strax före åtta. Sedan duschade vi och åt frukost. Därefter var det åter dags att gå ut och leta cachar. Denna dag skulle vi med hänsyn till våra ömma fötter och knän bara ta några få ”burkar” inne i centrala staden.
Denna morgon var det soligt och något kyligt. Regnet från lördagen var helt bortblåst.
Vi såg åter många vackra hus. Fann också en kanal som går genom staden och så besökte vi ytterligare några parker.
Vi tog också en sväng förbi de modernare delarna av Bryssel nämligen kvarteren där EU-parlamentet med flera EU-institutioner huserar. Pampiga byggnader men inte ett dugg charmiga.
Denna andra dag vandrade vi ca 19 Km. Vi passade också på att på samma gata, som vi intagit middagen på kvällen innan, äta en bra lunch inkl. öl för ca 10 €.
Då vi summerade våra dryga två dagars geocaching i Bryssel, som gav 50 st hittade cachar, fann vi åter att geocaching är ett ypperligt sätt att turista på. Man får se mycket av en stad. Både vanliga sevärdheter och en hel del som man skulle ha missat vid vanlig sightseeing.
Det kräver förstås att man tar sig fram till fots, eller möjligen med cykel. Geocachar är ofta placerade vid något sevärt och man bör ta sig tid att läsa historien som hör ihop med varje cache. Det ger ofta intressant information om platsen man är på
Då vi cachat färdigt på eftermiddagen hämtade vi våra väskor på hotellet och tog åter tåget ut till flygplatsen.
I Stockholm landade vi ca 22.00, trötta men mycket nöjda med vår resa.
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger till Bibchen:
Ja min vän,
geocaching ger mig väldigt mycket. Det är hemma i Sverige vardagsmotion och lite spänning. Som varande Stockholmiana-freak tar den mig fortfarande till nya platser i vår stad.
På resa ger den mig både lite motion men också ett bra bidrag till att utforska en stad och inte bara ta mig till det som alla andra blir vallade till.
Postat 2015-04-29 06:47  Anmäl
Bibchen säger:
Du verkar vara helt frälst av geocaching!! :-)
Postat 2015-04-28 20:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet