Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Tisdag 12 Juli 2016 - Tallinn
Resealbum: En dag i Tallinn

En dag i Tallinn

En kryssning till Tallinn har länge stått på vår agenda. Denna sommar blev det av.
Precis då vi gett upp hoppet att finna en sista-minuten-biljett, så bara fanns den där. Tallink-Silja hade just svarat mig att det inte fanns några hytter och vips så hade jag vi Internet bokat en De Lux hytt till 50% rabatt med avresa dagen efter. Väderprognosen var hyfsad, växlande molnighet både i Stockholm och i Tallinn och nästan ingen vind på Östersjön.
Avresa från en något stökig Silja-terminal i Värtahamnen. Där råder stor ombyggnad med flyttning av terminalen. Det blev långt släpande av väskorna från gamla terminalen genom långa inglasade gångar där luften stod stilla, bort till den nya terminalen och sedan vidare genom nya gångar till fartyget, Viktoria I. Tur att man på en sådan här resa färdas med litet bagage.
Incheckning och ombordstigning gick mycket smärtfritt. Vår hytt låg högst upp i fartyget och var mycket fin. På samma våningsplan låg soldäck i aktern av fartyget. Där tillbringade vi en stund i solen innan fartyget avgick.
Sedan blev det en lugn kväll på däck och i hytten, betraktande Stockholms vackra skärgård som gled förbi i kvällssolen. Då vi passerat Söderarms fyr tyckte vi det var tid att sova. Att sitta uppe och vänta på att vi skulle angöra Mariehamn i 10 minuter för att legitimera TaxFree-försäljningen brydde vi oss inte om.
På morgonen intog vi den i priset ingående Specialfrukosten i en lugn restaurang ombord. Mycket bra frukost som hade allt. Det enda som inte var helt OK var den apelsinjuice som man kunde pressa själv. Den smakade ingenting men det berodde nog på att det ju inte är apelsintid nu. Det som var SPECIAL i frukosten var att det ingick ett glas mousserande vin, vilket vi avstod. Vi dricker inget vin och även om jag i vanliga fall skulle göra det så är det inte något jag skullebörja dagen med kl. sju på morgonen.
Efter frukosten började man ana land och snart dök Revals (Tallinns) skyline upp. Staden tillhörde ju precis som Visby Hansestäderna under medeltiden och hette då Reval. Det var just den gamla staden vi ville se.
Klockan 10 exakt, estnisk tid låg vi still vid kaj i Tallinn. Vi tog det lugnt för att slippa köa för att komma iland. Vädret såg någorlunda ut och det kändes varmt. Ett och annat mörkare moln fanns på himlen och såg hotfullt ut. Vi vandrade från hamnen upp mot den gamla staden men blev tvungna att söka skydd i köpcentrum och butiker vid ett par tillfällen efter vägen.
Då vi passerat in genom ringmuren som till stora delar är bevarad strosade vi omkring på gatorna och tittade på alla de vackra husen. På vår väg upp mot Rådhustorget sökte vi ett kafé för att dricka förmiddagskaffe. Vi fann Reval Café där vi drack cappuccino och åt rabarberpaj.
Jag letade givetvis också efter några geocachar. Den första hittade jag vi rådhuset som ligger vid det stora torget.
Vi torget hoppade vi på ett litet rundturståg som på 20 minuter tog oss runt i gamla staden. Under tiden satt vi ju under tak så det gjorde ju inget att det kom ett par regnskurar. Efter turen var vi tillbaka vid stora torget där vi vandrade runt en stund och tittade på kommersen. Här såldes mycket estniskt hantverk och naturligtvis en massa souvenirer. Just som vi köpt den för oss obligatoriska kylskåpsmagneten öppnade sig himlen i en rejäl regnskur och vi rusade tillsammans med alla andra turister i skydd under valven vid rådhuset som ligger intill torget.
Efter denna regnskur gav jag mig iväg på egen hand för att söka ytterligare några geocachar medan hustrun tittade vidare på kommersen på torget.
Efter en stund återförenades vi och beslöt att leta reda på Aleksander Nevski katedralen som vi sett på avstånd då vi med fartyget närmat oss staden. Vi förstod att den måste ligga på en höjd eftersom den syntes så väl från sjösidan. Vi fann vägen upp till katedralen intill monumentet Independence War Victory Column, segermonumentet från självständighets kriget (1918), som finns strax utanför muren som omger gamla staden.
Aleksander Nevski katedralen ligger mycket riktigt på en höjd, Domberget, mittemot det estniska parlamentet som är inrymt i det gamla slottet Toompea Slott.
Vi gjorde också ett besök inne i katedralen vilken som många andra katolska och ortodoxa kyrkor är överdådigt smyckade i guld.
Från Domberget vandrade vi en annan backe ner mot stadens centrum och in genom en port i muren.
Vi fortsatte vårt strosande utmed de smala gatorna och börjad så smått känna att man blir rätt trött i fötterna av att gå på ojämna stenlagda gator. Vi började dra oss mot den del av gamla staden som sträcker sig ner mot hamnen. Utmed vägen passerade vi den svenska ambassaden som hade en jättelik svensk flagga på fasaden.
Då vi korsat den stora trafikleden som finns mellan den gamla staden och hamnområdet gick vi tillbaka till ett av de köpcenter, Norde Centrum, där jag redan på morgonen hittat en fantastisk specialbutik för hantverksöl. Jag gjorde inköp av några flaskor spännande Ale. Därefter återvände hustrun till fartyget för att vila fötterna medan jag gick runt i hamnområdet för att leta upp ytterligare några geocachar.
Efter cachandet köpte jag lite grillad kyckling som vi kalasade på ombord. Vi hade ju inte ätit något sedan morgon och den rejäla frukosten som gjort att vi inte känt någon hunger på hela degen, och än var det långt innan restaurangerna ombord skulle öppna.
Klockan 18 estnisk tid lämnade fartyget Tallinn och vi stävade åter ut till havs i kvällssol.
Nästa morgon var det åter dags för en rejäl specialfrukost medan vi passerade genom Furusundsleden på vår färd tillbaka mot Stockholm och Värtahamnen dit vi kom helt enligt tidtabell kl. 10.15.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Så har man varit i Tallinn också, tack för det! :-)
Postat 2016-07-16 21:13  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet