Stöd Ukraina

Sierras blogg

Söndag 22 September 2013 - Pythagorion
Resealbum: Samos 2013

Det brinner på Samos!

Måndagen 9 september började det brinna i den snustorra terrängen vid Mytilini, en by 7 km norr om Pythagorion. Jag var då i Pythagorion och kände röklukt (det var nordlig vind) men reagerade inte särskilt på det. Det är väl någon som grillar....men efter ca 15 min kom brandbekämpningsflygplanet Canadair CL-215 in för landning på vattnet utanför hamnen. Det drog på igen och svängde norrut. Efter ca 10 min ny inflygning och då åkte min kamera fram. Jag var ganska långt ifrån men man ser i alla fall vad som sker. Det var två flygplan av denna typ och en helikopter inblandade i släckningsarbetet. Efter ca 1 tim var elden under kontroll.

Här är flygplanet på väg in för vattenlandning...

Strax vattenkontakt...

Här tar det in vatten och drar på igen...

Mot eldområdet igen...

Grekland har 21 st flygplan av denna typ utspridda bland öarna och även på fastlandet. Två står i ständig beredskap på Samos flygplats under den torra perioden. Även en helikopter med "bambi bucket" finns i beredskap. Bambi bucket är en större "säck" som hänger under helikoptern från vilken vatten släpps över bränder.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger till Teeed:
Hej, du har sett mitt svar i Forumet :-)
Postat 2014-11-23 22:22  Anmäl
Teeed säger:
Hej reser till Bangkok i morgon kommer fram 05:45 till Bangkok, där ifrån tänkte jag åka till koh samuie hittade plan som går från samma flygplats kl 07:30 frågan är hinner jag bytet på 1:45 min? Du verkar kunna allt sierra tacksam för svar :)
Postat 2014-11-23 17:06  Anmäl
Iddiiss säger:
Hejsan! Skriver här förstår inte riktigt vart ja ska skriva om ja vill ställa dig några frågor angående Samos. Jag ska åka till samos den 13 maj nu 2014 och är så himla orolig för vädret. Vet du hur det brukar vara vid denna årstiden? Tycker du vi bokat fel om vi är ute efter solsemester? Hör gärna av dig på min mail iddda_g@hotmail.com
Mvh Ida
Postat 2014-04-15 10:27  Anmäl
Sierra säger till Roy:
Yes, lagom stor lucköppning...
Postat 2013-10-10 16:19  Anmäl
Roy säger:
Vilken fotoserie, fräckt! Det gäller ju att inte få upp luckan för mycket, då blir det tvärnit....
Postat 2013-10-10 16:09  Anmäl
Sierra säger till Brigitta:
Ja, det är egentligen konstigt att det inte sker fler bränder.
Postat 2013-09-29 10:32  Anmäl
Brigitta säger:
Visst är det häftigt att se planen som dyker ner i havet för att få vatten till släckning. Såg detta i Conil 2007. Tur att de fick bukt med elden, för dessa torra öar brinner bra.
Postat 2013-09-28 23:19  Anmäl
Sierra säger till Bibchen:
Tack Bibi!
Jag kommer ihåg händelsen i fina Puerto Mogan från ditt album.
Postat 2013-09-22 19:19  Anmäl
Sierra säger till Karinlorvik:
Tack Karin! Det är inte ofta man ser detta förutom vid övningar.
Postat 2013-09-22 19:16  Anmäl
Bibchen säger:
Snyggt fotat.
Tur att de fick bukt med elden. Kan man inte säga om branden i Puerto Mogan 2008, som du kan se och läsa om (ifall du vill) i mitt album "Puerto Mogan" Gran Canaria 2008.
Postat 2013-09-22 17:24  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet