Stöd Ukraina

Escs blogg

Fredag 15 Mars 2013 - Tulum

Dag 2 i Tulum

Denna dagen började tidigt då vi vaknade kl ett på natten. S lyckades somna om men inte jag. Då det började ljusna ute kl sex beslöt vi oss för att gå upp och gå ner till stranden.

Vi blev inte besvikna! Även om hotellrummen är spartanska är stranden underbart fin och väger upp rummen med råge. Efter att ha fotat en del på vår omgivning gick vi en liten promenad längs med vägen för att se hur den lilla strandorten ser ut samt se över de olika frukostalternativen. Det finns en del hotell, barer, souvernirshoppar och ett litet minilivs i närheten, men så mycket mer finns det inte här vid Tulum Beach, utan då får man bege sig in till Tulum Pueblo istället. Något jag anat, men fått bekräftat här på plats, är att det finns tre olika platser runt omkring här som heter Tulum. De två jag nämnt här samt Tulumruinerna, vilka är anledning till att jag så gärna ville till Mexico från första början.

När väl restaurangerna började servera frukost kl åtta hade vi hunnit ligga på stranden i ca en timme. Vi gick till ett ställe som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, men de hade så goda fruktsmoothies och portionerna med mat var enorma.

Resten av dagen spenderade vi på stranden, lyssnande på podcasts, läsande böcker och drickandes drinkar. En drink på hotellet kostar ca 35 kr, och goda är de också, farligt ;)

Jag var tyvärr klantig och missade att smörja öronen samt baksidan på benen (hur dum får man vara?) så nu svider det gott där, hela vägen från hälarna upp till rumpan. Tur att mamma skickade med hydrokortisonsalva.

Insomnade båda två rätt gott på rummet på eftermiddagen och vaknade halv nio. Smått sega förflyttade vi oss till samma restaurang som där vi åt frukost. Stället var i stort sett fullsatt och nu spelade ett liveband skön musik på scenen.

Imorgon ska vi snöra på oss skorna och gå till ruinerna. Tanken är att vara där lagom till de öppnar kl åtta och ta en guidad rundtur följt av lite mer strandhäng. Jag kommer troligen tillbringa tiden på stranden invirad i handduken från midjan och neråt. Jag vill inte riskera att förvärra brännan, vi har trots allt 13 dagar kvar här!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet